![]() |
[Algemeen] Midend PC kopen
Ik wil een nieuwe pc kopen, vooral om mee te internetten, films te kijken en te tekstverwerken, maar ook om af en toe op te gamen.
Ik heb wat dingen bekeken en ik ben hierop uitgekomen. AMD Athlon 64 3000+ Elitegroep Nforce4-A939 2* 512 MB PC3200 400 MHz Kingston 160 GB SATA Maxtor DiamondMax 10 Leadtek Geforce 6600 GT NEC ND-3500 16x dual-layer Iiyama E435B (10 ms) Logitech Optical Pilot Internet Keyboard NoRRoD midi ATX (zwart) Ik zou graag jullie aanmerkingen horen en wat jullie eraan zouden verbeteren. PS. Het mag niet veel duurder worden dan dit, want dat past niet meer in mijn budget. |
Ziet er goed uit. Ik zou alleen wat meer geld uitgeven aan een mooie kast en een fatsoenlijke voeding. Mooi systeempje verder :)
Ik ben overigens ook niet zo'n fan van ECS, echt zo'n B-merk... maar goed, het is redelijk goedkoop en het zal ongetwijfeld werken :) |
Goed systeempje idd. Goede keus 3d kaart en geheugen.
Maar moederbord ken ik alleen niet. Heeft iedereen ineens veel geld of zo, overal topics over systeempjes :P |
(Tip voor kast, schiet me ineens te binnen: Antec SLK1650B, goeie kwaliteit kast, standaard 120mm fan erin (=stilte) en hele goede 350W voeding. Kost 70 euro dacht ik)
|
Hmm doe iig iets aan de voeding (en kast). Voor de rest moet het lukken, hoewel ik persoonlijk zou streven naar een Asus A8N SLI ;-)
|
Citaat:
Edit: Ik heb ernaar gekeken. Ik moet er nog even over nadenken, maar dit is wel een hele goeie optie. |
Ik ben btw benieuwd waar je dit gaat kopen voor hoeveel :) Gewoon uit interesse dus, kheb geen aanmerkingen die nog niet genoemd zijn (kben dan ook maar een n00bje :p )
|
Citaat:
|
vind het niet eens een zo heel erg mid-end systeempje :p
|
Citaat:
Maar inderdaad is het een beetje meer dan mid-end. |
Citaat:
Msi K8N Neo 4 Sli of DFI SLi is beter ;). Asus heeft veel problemen met geheugen |
Citaat:
|
Citaat:
Ik noemde vooral de Asus omdat ie goed verkrijgbaar is :) |
Citaat:
En wat nou KVR, de echte gaan voor OCZ :P. Lekker 10x meer betalen voor geheugen dan goed voor je is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor hoeveel? Ik heb ze ook :P
|
Citaat:
|
Midend wordt meestal Mainstream genoemd (daar waar de meeste mensen voor kiezen, de grote middenweg).
ECS zou ik niet doen voor een high end mobo/systeem. En wat voor Athlon 64? Even goed opletten dat je de Winchester 3000+ 1.8GHz S939 90nm processor neemt. Ziet er verder goed uit, let je erop dat die leadtek kaart de PCIe uitvoering is? |
Citaat:
Ik weet inderdaad dat ik de winchester moet hebben. Ik wil een pc met PCI express, dus daarom een PCI-e videokaart. |
|
Had ik ook gezien ja, is die een stuk beter zeker dan. Dan koop ik die. Bedank voor het advies.
|
Dat ECS/Elitegroup moederbord raad ik je af. Die zijn kwalitatief slecht. Althans, dat was 2 jaar geleden zo.
Ga voor een A-merk als Asus of Gigabyte. Kost maar een paar tientjes meer. |
Nou de ASUS K8N Deluxe SLI moet aardig wat problemen hebben. Msi is the bomb :P.
Maar Gigabyte is geen slechte keuze. Ik geloof het enigste tot nu toe voor 100 euro en nforce 4. Epox komt binnekort ook met nforce 4 bordjes, ben benieuwd wat hun gaan brengen. |
Het duurt nog even voordat ik die pc ga kopen, als ze bij Epox snel zijn maken ze nog wel een kansje :p . Maar die Gigabyte ziet er inderdaad goed uit.
|
Als er nog op/aanmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag, anders mag dit topic dicht van mij. Ik denk dat ik genoeg weet.
Iedereen hartelijk dank voor zijn/haar hulp. |
Ik had nog een vraagje, ondersteunen alle moederborden en alle Athlon 64 processoren Cool 'n Quiet?
|
Tegenwoordig wel hoor. Iig alle 939 mamaplankjes.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zou je geen extra en ook nog eens gratis performance willen. |
Feit blijft dat lang niet iedereen overklokt. En in dat geval: waarom zou je niet gratis minder energieverbruik willen? ;)
|
Ik heb over het algemeen liever stil dan extra prestaties. Als ik een keer extra veel prestatie wil dan klok ik wel over.
|
Hehe met een Zalman 7000CU op 1000 rpms komt de Athlon 64 3200 + stressed niet hoger dan 40 ºC. Hoor hem niet :).
Als hij hoger komt gaat hij wel harder blazen, maar dan ben ik toch een game aan het spelen of zo, dan hoor je dat zowizo niet :). En een Winchester lockt nog altijd het beste op standaard voltage. Je moet alleen wel fatsoenlijk mem hebben, als je hoog wilt komen. Lastig. En ik geloof dat je ook nog een soort programma hebt, ongeveer gelijk aan Cool and Quiet. Maar dan onder windows, waarbij je zelf de stappen kan regelen bijv: Minder dan 20% cpu gebruikt = 1000 mhz 80% van de 1000 mhz cpu = 1500 mhz En daar weer 80 % van = 2x00, je overlock. Nadeel is dat hij wel steeds moet runnen. |
Citaat:
En over overclocken: het is lang niet altijd zo dat overclocken veel meer energieverbruik betekent. Bij mijn processor kon ik de voltage zelfs nog een stuk verlagen. Theoretisch zou het kunnen dat door overclocken het energieverbruik juist daalt. :) Maar als je een 1800+ Palomino of een ander heethoofdje hebt, moet je gewoon niet gaan overclocken. Een Winchester kan dat prima, daarintegen. |
Citaat:
Je wilt natuurlijk ook normale timings hebben, en natuurlijk 1:1 lopen. ;). |
Met OEM geheugen valt niet veel te beginnen nee. En met processor die standaard al een geheugenbus van 200MHz hebben (wat dus overeenkomt met DDR/400), kun je daar niet heel veel aan toevoegen. Heel anders dan een 133MHz FSB die je naar 200MHz gooit zoals mijn geile Duron. :p :cool:
Infineon is wel oke, Kingston ook wel. In het verleden waren er regelmatig geluiden dat het verschil tussen value geheugen en dure geheugenrepen te verwaarlozen is. Leuk recent artikel daarbij is: http://www.tweakers.net/nieuws/36005...aptop+geheugen |
Je zou beter voor Twinmos SP kunnen gaan, die doen 2,5 2-2-7 als je geluk heb. Daar zitten soms dezelfde chips op als het dure OCZ.
Geloof wel dat je een bepaalde code moest hebben: 1A4T. Die moeten zeer hard gaan. |
Wat houden die timings precies in, het zegt mij niks, alleen Cas latency zegt mij iets.
|
Snelheid waarmee het geheugen met de rest communiceerd.
Zie ook: Review van Anandtech over geheugen Leuk artikel. |
Ik weet wel dat het met de communicatiesnelheid te maken heeft, maar waarom dan 4 getalletjes?
Edit: sorry, ik weet het ondertussen. Goed artikel (y) |
Citaat:
CAS latency is ook afhankelijk van de snelheid waarop het geheugen draait. Veel geheugen kan bijvoorbeeld: - 200MHZ (DDR/400 snelheid) op CL2.5 - 166MHz (DDR/333 snelheid) op CL2 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Niemand die het ziet dat ik een instelling gewijzigd heb :P. |
Citaat:
|
Citaat:
|
1GB werkgeheugen is net echt midend
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga ook voor die K8NF. Ik had weer een vraagje: Ik zoek een draadloos toetsenbord (zwart), er mag eventueel een draadloze muis bijzitten, maar dat hoeft niet. Als richtprijs maximaal €50 inclusief muis en maximaal €30 zonder muis. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20. |