Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Hegeliaans denken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1112133)

Robo 23-02-2005 19:20

Hegeliaans denken

Iemand hier die een mooi boekje weet ( het liefst Nederlands, anders engels, geen duits ) waarin een goede inleiding word gegeven in het hegeliaans denken.
Of is het boek "Fenomenologie van de geest" van Hegel zelf al een goede inleiding tot zijn denkwijze?

Ik heb namelijk nogal de ervaring dat vele filosofie boeken die een inleiding tot een bepaald denken geven lang niet altijd even helder zijn. Maar aan de andere kant geven deze boekjes soms ook een goed opstapje zodat het eigenlijke werk zelf lezen wat makkelijker word.

Hoop dat iemand me kan helpen :).

Releric 23-02-2005 21:53

Als je een boek over de fenomenologie wil, kun je altijd "The Phenomenology Reader" door Moran en Mooney kopen. ISBN: 0-415-22421-7. Het is een verzameling met werken over fenomenologie van 14 filosofen.

Hegel staat er echter niet in... Het schijnt dat Hegel een hele moeilijke is, moeilijker dan Kant, dus veel plezier met lezen :).

Anders zou je ook "fenomenologie van de geest" gewoon kunnen bollen of googlen.

Sartre 23-02-2005 23:41

Ik denk dat er wel iets als 'Hegel in 90 minuten' of Hegel for Dummies' ofzo bestaat

Fenomenologie van de Geest zou ik niet gaan lezen als je niet een afgeronde filosofie studie hebt gevolgd. :s

Egel 24-02-2005 04:46

Ik heb een tamelijk verwerkbare korte inleiding tot Hegel gelezen in een boekje dat eigenlijk een inleiding tot Marx was. Dat is misschien een aanrader, omdat het verband tussen Kant, Feuerbach, Hegel en Marx in een paar hoofdstukjes uit de doeken werd gedaan :)

Levitating Nun 24-02-2005 11:48

Citaat:

Robo schreef op 23-02-2005 @ 20:20 :

Of is het boek "Fenomenologie van de geest" van Hegel zelf al een goede inleiding tot zijn denkwijze?

Afschuwelijk boek. Hegels werk is over het algemeen niet te pruimen. Nog erger dan Kant.

Robo 24-02-2005 12:16

Citaat:

Releric schreef op 23-02-2005 @ 22:53 :
Als je een boek over de fenomenologie wil, kun je altijd "The Phenomenology Reader" door Moran en Mooney kopen. ISBN: 0-415-22421-7. Het is een verzameling met werken over fenomenologie van 14 filosofen.

Hegel staat er echter niet in... Het schijnt dat Hegel een hele moeilijke is, moeilijker dan Kant, dus veel plezier met lezen :).

Anders zou je ook "fenomenologie van de geest" gewoon kunnen bollen of googlen.

Ziet er wel goed uit dat boek. Maar ik interesseer me vooral in Hegel door de connectie tussen Marx en Hegel. Is het boek dan nog steeds handig, wanneer dat dus mijn reden is om mij te verdiepen in Hegel.
Eigenlijk wil ik mij voornamelijk verdiepen in de filosofien rond Kant, Feuerbach, Hegel en Marx. Misschien dat je dan wat anders weet...

En Egel, welk boek was dat dan precies waarin het verband tussen Marx, Feuerbach, Kant en Hegel zo goed werd uitgelegd?

Egel 24-02-2005 14:39

Citaat:

Robo schreef op 24-02-2005 @ 13:16 :

Eigenlijk wil ik mij voornamelijk verdiepen in de filosofien rond Kant, Feuerbach, Hegel en Marx. Misschien dat je dan wat anders weet

En Egel, welk boek was dat dan precies waarin het verband tussen Marx, Feuerbach, Kant en Hegel zo goed werd uitgelegd?

http://www.lemniscaat.nl/dynamic/boe...sbn=9056372378

Ik vond het 3 à 4 jaar geleden zeer leerzaam, maar ik weet niet of een 'Kopstukken van de Filosofie'-boekje voldoet voor jou, hoeveel je je erin wilt verdiepen. Maar de filosofen die je noemt en hun samenhang komt werkelijk keurig naar voren (y)

Verder beaam ik wat Releric zegt over de onleesbaarheid van Hegel.

Robo 24-02-2005 18:36

Citaat:

Egel schreef op 24-02-2005 @ 15:39 :
http://www.lemniscaat.nl/dynamic/boe...sbn=9056372378

Ik vond het 3 à 4 jaar geleden zeer leerzaam, maar ik weet niet of een 'Kopstukken van de Filosofie'-boekje voldoet voor jou, hoeveel je je erin wilt verdiepen. Maar de filosofen die je noemt en hun samenhang komt werkelijk keurig naar voren (y)

Verder beaam ik wat Releric zegt over de onleesbaarheid van Hegel.

Ik zal er is naar kijken dat boekje.
Verder vind ik dat het toch wel te vaak voorkomt dat filosofen onleesbaar worden. Heel zonde is dat natuurlijk, het zou voor iedereen toegankelijk moeten kunnen zijn.
Maar in ieder geval bedankt voor alle tips, en nieuwe zijn welkom :D.

Releric 24-02-2005 18:52

Citaat:

Robo schreef op 24-02-2005 @ 19:36 :
Ik zal er is naar kijken dat boekje.
Verder vind ik dat het toch wel te vaak voorkomt dat filosofen onleesbaar worden. Heel zonde is dat natuurlijk, het zou voor iedereen toegankelijk moeten kunnen zijn.
Maar in ieder geval bedankt voor alle tips, en nieuwe zijn welkom :D.

Ik zou wel bij een makkelijkere beginnen dan Hegel en Kant, want daar heb je wel de 2 moeilijkste te pakken.

Filosofie voor dummies (y)

FLechdrop 06-03-2005 21:35

Citaat:

Levitating Nun schreef op 24-02-2005 @ 12:48 :
Afschuwelijk boek. Hegels werk is over het algemeen niet te pruimen. Nog erger dan Kant.
:D (y)

McCaine 07-03-2005 00:34

Hegel is een van die schrijvers die ik eigenlijk moet lezen maar die ik alsmaar uitstel :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.