![]() |
[NAT.] grondtoon boventoon, ondertoon
kan iemand mij deze formule uitleggen;
l=(n+1) 1/2 keer labda n (n=0,1,2,3..) Sorry voor het vage schrijven van de formule maar het lukte ff nie anders. Ik snap niet hoe je ondertonen/boventonen kunt berekenen en de grondtoon? Is dit de goede formule hiervoor ? Weet iemand dit? Groetjes van mij |
alsjeblieft help mij!
|
heb je iets meer achtergrond informatie?
|
voor een koord dat aan 2 uiteinden vast is gebonden krijgen we dus een knoop aan de uiteinden.
We krijgen dan: 1/2 * lambda, lambda, 1,5 * lambda dus we krijgen dat l = n * 1/2 * lambda met n=1,2,3 enz dus willen we een formule hebben waarvoor n = 0 ook geldt, dan krijgen we dus in bovenstaand voorbeeldje dat de waarde n = 0 dus overeen komt met 1/2 lambda --> (0+1) * 1/2 * lambda de waarde n=2 in de eerste formule moet dan worden: (1 + 1) * 1/2 * lambda. kortom: voor een koord dat aan 2 uiteinden is vastgemaakt geldt: l = n * 1/2 * lambda (n = 1,2,3 ...) = (n+1) * 1/2 * lamda (n = 0,1,2 ...) we weten dat v = lambda / T = lambda * f --> als we een staande golf krijgen waarbij 1/2 lambda optreedt dan hebben we de grondfrequentie. we kunnen lambda schrijven als: lambda = 2 * l / (n + 1) (n = 0,1,2,....) de frequentie wordt gegeven door: f = v / lambda dus kunnen we de grondfrequentie en de frequenties van de boventonen (dus waar staande golven ontstaan met meer dan 1/2 lambda) berekenen met: fn = (n + 1) * v / (2 * l) met n = 0,1,2.... waarbij n=0 = grondfrequentie) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31. |