![]() |
duitsland-nederland
Weet iemand hoe de vijandelijkheid tussen NL en Dui is ontstaan?
Alvast bedankt...Annos |
combi van vooroordelen, beeldvorming en een deel geschiedenis.
|
vraag me af hoe erg die vijandelijkheid is
je hebt natuurlijk het voetbal aspect en iets met een groot aantal doden |
Ik neem aan dat er nu geen vijandelijkheid meer is?
maar anders: WO 1 en 2? en ja met voetbal is er mss not vijandelijkheid maar speelt ajax tegen psv dan slaan ze elkaar ook de harsens in. |
Citaat:
NL heeft weinig meegekregen van WOI itt Belgie bv. |
zoals al gezegd:
WOII, vooroordelen en voetbal |
ik snap dat het best interessant is, maar om er nou meer topics voor te openen? haat duitsland-nederland? valt toch best mee, het had erger gekund.
de grootste oorzaak: de Tweede Wereldoorlog waarin ons land van '40-'45 bezet werd door het grote, boze Duitsland. voor het geval dat je het nog niet wist. volgende generaties leren dat op school, ook met moppen, voordelen ed. maar of de 'haat' tegen duitsland nou groter is als tegen de belgen bijvoorbeeld? |
Citaat:
De tweede wereldoorlog. Ook al zal dat steeds minder gaan spelen. Steeds minder mensen blijven over die dat hebben meegemaakt. De bezetting van scheveningen iedere zomer. En dat ze daar dan massaal kuilen gaan graven. |
Dat is er idd nog één, de Duitsers die hier naartoe komen in de zomer omdat ze zelf weing strand hebben. vervolgens verwachten dat iedereen ze in het Duits te woord staat.
|
en iets dat 'nederland' vroeger deel was van het heilige duitse rijk, en dat we daar uit zijn gestapt was ook niet zo makkelijk voor de verhouding nederlander - duitser...
en de nederlanden waren calvinistisch en de duitsers luthers, en dat gaat niet zo makkelijk samen... 1672: invasie van nederland door keulen en munster ergens vlak voor napoleon, komen de pruisen weer t speelt al veel langer dan de woII |
Citaat:
Ik denk dat je dan toch naar dingen uit de laatste jaren moet kijken en grote wereldgebeurtenissen als de 2e wereldoorlog en msg ook wel het wk 74. |
Citaat:
Zelf denk ik dat WOII en ook voetbal (wk idd) nu een grotere rol spelen. |
De rochel van Frank Rijkaard in de nek van Rudi Föller. Toch?
|
Citaat:
|
t'is overigens niet alleen duitsland nederland... Duitsers zijn ook in Frankrijk niet al te geliefd, de engelsen zijn er ook niet dol op.. beetje woII verhaal.
But what the hell??? wij zijn ook niet zo'n lollig volkje, hebben wel ergere dingen gedaan dan de duitsers, slavenhandels, Indonesie, om maar eens wat dingen op te noemen |
Citaat:
Ik kan je feliciteren: Je hebt de ADBS award gewonnen! the A Duck BullShit award....... lees eens iets over Auswitsch en de Hollocaust. Duitsers zijn gewoon onze lievelingsvijanden :P Het komt vooral door voetbal en woII, maar dit zie je terug bij alle landen, Zuid korea-japan bijvoorbeeld, of usa-canada. En dichter bij huis: frankrijk (frogs) en engeland. |
ik bedoel eigenlijk alleen maar te zeggen dat we de 'duitsers van nu' er niet meer op moeten beoordelen. Vaak wordt er een heel eenzijdig beeld geschetst over Duitsers --> woII ed. Maar wij hebben als volk ook wel heel wat op ons geweten. Daar voelen wij ons nu toch ook niet meer echt verantwoordelijk of schuldig over?? ;)
btw.. thanx for this beautiful award!! I want to thank my parants, my brother, sister....... ;) |
Citaat:
Tuurlijk hebben "wij" ook heel wat op ons geweten, maar dat verandert niets aan wat er in het verleden tussen de Duitsers en Nederlanders gebeurt is. |
Ja leuk, beetje de clou van dat boekie de tweeling verklappen.
De echte boodschap was volgens mij dat wat in duitsland gebeurde net zo goed in nederland had kunnen zijn, hadden wij andere omstandigheden gehad. Das ook wel waar, anders moet je in rassenleer geloven en dan ben je ook al geen haar beter dan duitsers. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10. |