![]() |
teveel studiefinanciering
een vriendin van mij heeft een brief van de IB-Groep gekregen met daarin het bericht dat ze vanaf oktober teveel stufi heeft gekregen.
Het bedrag dat ze teveel heeft gekregen wordt nu in termijnen, maandelijks op haar stufi ingehouden. In de brief stond geen reden of verklaring voor deze fout van de IB-groep. Kunnen ze het dan zomaar maken het geld in te houden?? Dit lijkt mij namelijk volkomen onterecht. En het is een behoorlijk groot bedrag(n) |
Ik denk wel dat ze het recht hebben om dit in termijnen in te houden. Mits het echt een fout is geweest.
|
Dat kunnen ze maken en als ze idd teveel heeft ontvangen, dan lijkt het me ook niet onterecht.
Ze zou even na kunnen kijken of ze zelf kan achterhalen wat ze teveel heeft ontvangen/waarom en/of anders de IB-Groep even bellen, zodat ze iig weet waarom ze nu geld terug moet betalen. De IB-Groep maakt veel fouten (is mijn ervaring), veel zal door computerdingen gaan, maar ook veel door "menselijk handelen", ze zeggen zelden waardoor een fout gemaakt is (misschien weten ze het zelf ook niet eens). |
Als jij zomaar 100.000 euro op je girorekening gestort krijgt, vind je het dan terecht dat je dat mag houden? Lijkt me niet toch. Onverschuldigde betaling. Eigenlijk had je vriendin er achter aan moeten gaan dat het niet klopte... Dat heeft ze niet gedaan, dus nu doet de IBG dat.
Hoe ze het terug willen halen, ik heb geen idee. Even telefoontje plegen lijkt me. |
Als ze echt teveel heeft gekregen, weet ze dat zelf ook wel, neem ik aan. Je weet toch best waar je recht op hebt?
En goed, wanneer ze dus echt teveel heeft gekregen, dan is het logisch dat ze dat nu inhouden op haar stufi. Als ze niet teveel heeft gekregen, moet ze even bellen, dan wordt dat wel weer rechtgezet. |
Ze heeft in ieder geval nog een rentevoordeeltje behaald. :p
|
Gewoon bellen en uitleggen. Toen ik opeens ook een ander bedrag kreeg heb ik gewoon om uitleg gevraagd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag me nu wel af hoeveel ze teveel heeft gekregen... |
Ze heeft naar de IBGroep gebeld en zij hadden geen verklaring voor de fout.
Het hele bedrag (dus niet in termijnen zoals ik eerst zei) wordt volgende maand op haar stufi ingehouden. Ze heeft sinds oktober 2004 stufi en meteen de eerste maand heeft ze teveel gekregen. Maar ze kon dus niet weten dat het teveel was want op de formulieren die ze heeft gekregen staat gewoon het bedrag dat ze heeft gekregen al die maanden:s |
Citaat:
|
Citaat:
maar goed, dat boeit niet, want ze houden t toch in. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, zoals ik al zei, als het in één maand wordt ingehouden, zal het dus niet akelig veel zijn geweest. |
Citaat:
Ik wist niet eens of ik recht zou hebben op een aanvullende beurs. Ik had dat ingevuld en zou wel zien of ik meer zou krijgen. Maar dit heb ik dus niet gehad. Als ik het wel zou hebben had ik het niet nog eens naberekend. Ik weet zeker dat de meeste mensen ook zo denken. |
Citaat:
|
omdat bijna iedereen wel weet dat het standaardbedrag tegen de 75 euro is, als jij dan als enige 95 euro in de maand krijgt, valt dat toch wel op?
|
Citaat:
|
de aanvullende beurs is niet voor iedereen hetzelfde bedrag (hangt af van hoe je verzekerd bent maar ook van het inkomen van je ouders) Ik heb geen flauw idee wat dat inkomen is, mijn pa is zelfstandig ondernemer en heeft dus geen standaard inkomen. Ik kan dus ook niet goed narekenen of ik al dan niet teveel krijg.
Op dit moment heb ik een ander probleempje. De belastingdienst heeft een achterstand met het verwerken van die inkomensdingen waaruit IBG bepaalt of je recht heb op een aanvullende beurs en hoe groot die zou moeten zijn. Ik krijg nu dus vanaf januari al de basisbeurs en nog steeds is niet berekend wat mijn aanvullende beurs zou moeten zijn. Nu wordt dat straks wel met terugwerkende kracht geregeld allemaal en ik redt me in de tussentijd wel omdat ik toch niet zoveel geld uitgeef. Maar als je niet zoveel geld op je rekening hebt dan zit je mooi..... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb dat ook gehad ja, kreeg een half jaar lang elke maand 15 of 20 euro teveel. Ik wist niet dat ik teveel kreeg en dat komt door de IBG zelf, elke paar maanden kreeg ik een brief dat de gegevens van mijn moeder nog niet binnen waren en dat wij dat moesten regelen, elke keer als we het geregeld hadden wilden ze de gegevens weer van een ander jaar.. in ieder geval verandere het bedrag dat ik kreeg regelmatig, maar nu moest er ineens 100-nogwat euro terugbetaald worden :s
Ja, dat kan zomaar. De belastingdienst kan ook te weinig geld ingehouden hebben zodat je ineens 750 euro bij moet betalen. (y) |
Ik weet niet hoeveel mijn ouders exact verdienen, ongeveer wel en kan ook ongeveer uitrekenen wat ik krijg. So far so good.
Maar op het moment dat ik 20 euro per maand teveel of te weinig krijg heb ik dat ECHT niet door. Als we het over honderd(en) euro's hebben wel ja, maar dit soort verschillen niet. @Sasz, wat je zegt is onzinnig. Aanvullende beurzen zijn gedifferentieerd en afhankelijk van het inkomen van je ouders en je eigen inkomen. Dan maakt het niets uit hoe dat in je vriendengroepje of whatsoever zit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34. |