Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Titelloos stukje (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1113725)

Cethlion 25-02-2005 16:16

Titelloos stukje

Ik keek je na, en het spoor van zingende kleuren dat je achterliet. Ik wilde het aanraken, me er door laten overspoelen, het als een deken om me heen slaan.
Ik wilde je achterna rennen en je alles vertellen.
Woorden en zinnen borrelden in mijn keel en dreigden als een stormvloed naar buiten te barsten. Als luchtbellen, kwetsbaar en doorzichtig. Het waren woorden die uit elkaar zouden spatten wanneer ze de lucht raakten, al hun inhoud en betekenis verliezend.
Ik hield mijn hand voor mijn mond en zweeg.

Uitzicht 25-02-2005 16:33

De eerste zin is nogal, vreemd.
Verder ene mooi stukje!

Changshan 25-02-2005 16:59

Mooi compact. Leuke, passende laatste zin.:)

duivelaartje 25-02-2005 17:07

Citaat:

Ik keek je na, en het spoor van zingende kleuren dat je achterliet.
Beetje vreemd, wat deed dat spoor zingende kleuren? Dat keek je vast ook na, maar zo heb je het niet opgeschreven.
Je kan het beter veranderen naar iets als: "Ik keek je na, evenseens het spoor [...]"

Verder wel een mooi stukje. Er zit een gevoel in, knap voor zo'n kort stukje. :)

Vogelvrij 25-02-2005 18:11

Hoewel ik het soms niet echt mooi vind lopen (die eerste zin is natuurlijk al tig keer gezegd, maar daarna loopt het voor mijn gevoel ook niet helemaal mooi), vind ik het toch wel een leuk stukje. Want inderdaad, er zit gevoel in:)

Tovenaar 25-02-2005 19:56

Misschien bedoelde ze/hij ''en zag het spoor van zingende kleuren. ;) Zoja, gewoon een woord vergeten. Leuk gedaan verder.

Uitzicht 25-02-2005 20:05

Citaat:

Tovenaar schreef op 25-02-2005 @ 20:56 :
Misschien bedoelde ze/hij ''en zag het spoor van zingende kleuren. ;) Zoja, gewoon een woord vergeten. Leuk gedaan verder.
Zou goed kunnen :) in dat geval mar de komma voor de 'en' gerust weg.

Tovenaar 25-02-2005 20:10

Ja is dat zo? Nu er toch weer over wordt begonnen, ik vraag me nog steeds af, na zoveel lessen Nederlands, of de komma na de ''en'' nu fout is of niet. Want in deze constructie zeg je eerst dat je iemand ziet, daarna kijk je naar het pad. Dat is toch een andere handeling? Bovendien, volgens mij hoort er ook als je die zin zo correct zou lezen ook een rustpauze na het woord ''na''.

Uitzicht 25-02-2005 20:13

Citaat:

Tovenaar schreef op 25-02-2005 @ 21:10 :
Ja is dat zo? Nu er toch weer over wordt begonnen, ik vraag me nog steeds af, na zoveel lessen Nederlands, of de komma na de ''en'' nu fout is of niet. Want in deze constructie zeg je eerst dat je iemand ziet, daarna kijk je naar het pad. Dat is toch een andere handeling? Bovendien, volgens mij hoort er ook als je die zin zo correct zou lezen ook een rustpauze na het woord ''na''.
Soms niet fout, soms wel.

LUH? Jij hebt link.
Ik ook... http://www.onzetaal.nl/advies/kommaen.html

Tovenaar 25-02-2005 20:16

Citaat:

Grim schreef op 25-02-2005 @ 21:13 :
Soms niet fout, soms wel.

LUH? Jij hebt link.
Ik ook... http://www.onzetaal.nl/advies/kommaen.html

Hmm... handige link/site dat zeker, maar voor deze zin bestaat er volgens mij geen eenduidig antwoord. Althans niet een die ik uit de daar gegeven informatie kan halen. Het blijft denk ik dan toch een eigen keuze van de schrijver/schrijfster. :)

Uitzicht 25-02-2005 20:17

Citaat:

Tovenaar schreef op 25-02-2005 @ 21:16 :
Hmm... handige link/site dat zeker, maar voor deze zin bestaat er volgens mij geen eenduidig antwoord. Althans niet een die ik uit de daar gegeven informatie kan halen. Het blijft denk ik dan toch een eigen keuze van de schrijver/schrijfster. :)
Kwestie van hoe nodig je de rust in die zin vind, denk ik.

Zut Alors! 25-02-2005 20:54

Mooie woorden, maar dat is dan ook zo'n beetje alles.
Dit soort meuk kan iedereen schrijven, bijzonder is het niet.
Okee, het is mooie meuk, maar toch.

Cethlion 25-02-2005 21:08

Ik weet dat de eerste zin niet goed loopt, maar iets beters kon ik er op dat moment niet van maken. Zonder komma vond ik het eveneens niet goed klinken. Als ik na 'na' een ander woord zette, leek het vaak of dat spoor van kleuren ook keek.

Bedankt voor het commentaar. :)

Roosje 25-02-2005 21:18

Citaat:

Zut Alors! schreef op 25-02-2005 @ 21:54 :
Mooie woorden, maar dat is dan ook zo'n beetje alles.
Dit soort meuk kan iedereen schrijven, bijzonder is het niet.
Okee, het is mooie meuk, maar toch.

Mijn broertje niet:D.

Ontopic: Ik vind het... ehm... een beetje... vreemd, maar wel mooi.

Zut Alors! 25-02-2005 21:58

Oja, om even op die discussie over de eerste zin in te haken; hij is perfect op deze manier.

'Ik keek je na, en (ik keek) het spoor van zingende kleuren dat je achterliet (na).'

@roosje: Ik bedoel natuurlijk iedereen die kan schrijven.

Changshan 25-02-2005 22:02

Die conclusie trok ik ook over deze zin... maar misschien kan hij mooier. :)

Zut Alors! 25-02-2005 22:22

Maar dan is de zin niet meuks meer!

Changshan 25-02-2005 22:35

Citaat:

Zut Alors! schreef op 25-02-2005 @ 23:22 :
Maar dan is de zin niet meuks meer!
Ga maar naar bed. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.