![]() |
in evocatie gaan
wat betekent dit in het juridisch?
|
juridisch is geen taal
|
Voor een hint zoek "to evoke" op in je Engelse woordenboek.
aanhalen/oproepen zegt het woordenboek. Ik gok op het voor de rechtbank afleggen van een getuigenverklaring. |
In evocatie gaan is (voor zover mij bekend, laat ik een slag om de arm houden) geen juridisch jargon. Juridisch jargon is wel het zgn. ius de non evocando, waarmee wordt bedoeld dat niemand afgehouden kan worden van de rechter die de wet hem toekent.
Voor het Belgische recht (ik zie dat je in Gent woont) kan dit anders zijn. |
http://www.rsca.be/article.php?aid=1...nu=1&submenu=2
hier staat dat Anderlecht in evocatie zal gaan. Is dat iets om procedurefouten te zoeken omdat het beroep niets uithaalde? |
Geen idee, ik ken de term niet.
|
Ik ook niet. Nog nooit van gehoord.
|
vreemd, het komt nochthans verscheidene keren voor als ik google. Maar wel altijd ivm voetbal. Volgens mij is het een equivalent voor naar het Hof van Cassatie trekken.
|
Het is ten eerste een term uit het Belgische recht naar alle waarschijnlijkheid. Ten tweede zijn de media er meesters (;)) in het juridisch vakjargon zo te verdraaien dat het ook voor juristen onbegrijpelijk wordt.
|
Hehe, nare.
Trouwens, bulbanos, als gezegd, ik ken de term die jij noemt in die zin niet, maar misschien kun je uit de context zelf wel opmaken wat er precies mee bedoeld wordt, als je ook het volgende bedenkt: evocatie wil in wezen niets anders zeggen dan "wegroeping". Zie dat voorbeeldje van nare man, over het ius de non evocando. Krom vertaald: "het recht over het niet wegroepen/weghouden". Misschien dat "in evocatie gaan" naar Belgisch procesrecht een soort jurisdictiegeschil inhoudt? Iemand gaat in evocatie, dwz probeert iemand van de rechter "weg te roepen", omdat die rechter niet bevoegd zou zijn? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26. |