![]() |
reactie vergelijking
hallo ik heb een vraagje
ik snap niet in onderstaande vergelijking wat de plus en min beteken ik snap het echt niet!!!! HNO 3---> H+ + NO3- H3PO4---> 3H+ PO3- 4 Wat betekenne de plusjes en minnetjes??? ps: ik kon geen kleine 3tjes of minnetjes krijgen) |
een plusje betekent dat het een positief geladen ion is, een minnetje een negatief geladen ion. de lading is de elementaire lading. 2+ is twee keer de elementaire lading. etc
|
oke dat snap ik nog maar wanneer is hij negatief of positief??
|
een element ''streeft'' naar een volle ring van electronen.
een ring is vol bij bijvoorbeeld 8 electronen. nu zijn er elementen die 7 electronen hebben terwijl andere en 1 hebben in de buitenste ring. samen is dat 8 en dus vol. als ik het goed heb betekend dit dat bijvoorbeeld H, waterstof, een 1- lading krijgt omdat hij in een reactie zijn electron ''uitleend'' aan een ander element. X aantal electronen uitgeleend = negatieve lading of wel X- X aantal electronen opgenomen = positieve lading of wel X+ ik hoop dat ik het zo goed heb en dat je het snapt. |
hoe kan een element negatief geladen worden als hij elektronen kwijt raakt :s
--> er zijn dan meer protonen dan elektronen en dus krijg het een positieve lading. H(-) is dus flauwe kul dus in voorgaande reply moet dus even anders worden gelezen: opnemen is negatief worden (meer elektronen dan protonen) en uitlenen is positief worden (meer protonen dan elektronen)! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17. |