![]() |
stijlmiddel
Ik ben bezig met het analyseren van een dichtbundel en vroeg me af wat voor een stijlmiddel in de volgende zin zit:
"soms smelt hij tot een plas" Ik dacht zelf aan een metafoor, maar weet het niet zeker. Iemand? |
Als het om een persoon gaat, is het een personificatie...
|
Citaat:
Een metafoor is beeldspraak, dit is idd beeldspraak. Personificatie is als een voorwerp/ding als een mens wordt gezien, bv. in "De sterren zeiden dat we moesten gaan slapen.". De sterren worden hier gepersonificeerd (of zoiets), want ze kunnen irl niet praten. Ze worden hier verteld als ietsen die zeggen dat je moet gaan slapen. Hoop dat je het nog snapt, zo staat het in mijn Latijnse boek:). |
^ Hehe. "Reeds storten vochtige nachten zich voorover van de hemel en nodigen sterren uit tot slaap."
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
"SomS Smelt hij tot een plaS" |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat het een alliteratie is betekent niet dat het geen beeldspraak is, het kan beide tegelijk zijn. Ik hou het op een gewone metafoor. Het hangt natuurlijk ook af van de rest van het gedicht, wordt de werkelijkheid bij het beeld nog genoemd, of alleen dit beeld? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk ook dat het een pleonasme is. Ik denk niet dat we altijd alle mogelijkheden zo diep dienen te analyseren voordat we eventueel besluiten iets een pleonasme te noemen.
Je kunt ook hebben: Het groene gras. Is dat geen pleonasme als ik er rekening mee houd dat we het misschien over dor, verrot gras hebben dat al bruinzwart is? Nee, dat maakt het niet minder een pleonasme. Een pleonasme is denk ik als één zinsdeel een ander zinsdeel al impliceert. Je zou ook kunnen zeggen: "Hij verwordt tot een plas." Je zou ook kunnen zeggen, als we al weten dat het over bijvoorbeeld een ijzige figuur gaat ;): "Hij smelt." |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |