![]() |
[Foto maken?] Zwarte kat op witte achtergrond
Even een vraagje: hoe kan ik mijn fototoestel (digitaal) het beste instellen om een zwarte kat te fotograferen op een witte achtergrond.
Als ik de witbalans aanpas om minder fel te worden, worden de features van de kat ook meteen minder goed zichtbaar. Ze mag wel wat zwarter lijken (is ze ook). Hij is nog iets bewogen, maar het gaat even puur om de kleuren. http://home.tiscali.nl/wildwizard/fotos/belanna.jpg |
digitale camera in de prullenbak werpen, en aan de slag gaan met een analoge camera (spiegelreflex)
Digicams zijn leuk,maar de standaard toestellen zijn voor mensen die alleen "kiekjes" maken. Wil je kwaliteits foto's dan heb je echt een spiegelreflex nodig. Het kan eventueel wel digitaal, maar dan heb je wel een hele dure in je handen. |
Dit komt door de geringe hoeveelheid dynamische contrast die een digitale camera kan weergeven. Ik heb een digitale spiegelreflex, daar is het wel iets beter bij. Maar nog lang niet zoals bij een analoge spiegelreflex.
Het wit blijft uitgebeten, daar kan je met PS niets meer aan doen. Er is simpelweg geen informatie meer in het overbelichte deel. Kleuren/contrasten beetje opgevrolijkt in PS: http://www.jordihuisman.nl/belanna.jpg Gefeliciteerd trouwens :) |
je moet het aanwezige licht dimmen en een kleiner diafragma en eventueel een langere sluitertijd. .
|
Citaat:
too dark...much too dark..het orgineel is dan nog mooier ;) |
Met zo'n point-n-click digicam krijg je dat niet goed. Wit wordt dan al heel snel uitgebeten. Met een spiegelreflex of een digitale spiegelreflex wil dat wel, door met het diafragma en sluitertijd te spelen...
|
Citaat:
Wellicht ligt het aan scherminstellingen? Bij mij ziet het er namelijk ok uit.. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb zelf ook zo'n cam, geen spiegelrelfex, wel alles handmatig in te stellen. Dat is dus ook een optie. :) Maar ik doelde met mijn reply dan ook vooral op van die point-n-click digicams. |
ik zou bijna zeggen, gebruik je zwart-wit functie.
kun je dit niet handmatig instellen dan? kwestie van een beetje oefenen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00. |