![]() |
Amerikanen schoten volgens partner Scolari expres op de Italiaanse.
Italiaanse tijdens gijzeling niet slecht behandeld.
Uitgegeven: 5 maart 2005 12:50 Laatst gewijzigd: 5 maart 2005 16:46 ROME/WASHINGTON/BAGDAD - De Italiaanse journaliste Giuliana Sgrena is tijdens haar gevangenschap in Irak niet slecht behandeld door haar gijzelnemers. Dat heeft Sgrena zaterdag gezegd, nadat ze op het vliegveld van Rome was geland. Sgrena kwam vrijdag vrij nadat ze een maand in gijzeling was gehouden. Toen ze na haar vrijlating op weg was naar de luchthaven in Bagdad, beschoten Amerikanen het voertuig met de Italiaanse. Veiligheidsagent dood. Veiligheidsagent Nicola Calipari werd dodelijk getroffen toen hij Sgrena met zijn lichaam beschermde. Sgrena raakte gewond aan haar schouder. "Het moeilijkste moment voor mij was dat de man die mij heeft gered, in mijn armen overleed", zei de journaliste zaterdag. Sgrena liet weten dat de wagen waarmee zij naar Bagdad werd vervoerd, door een regen van kogels werd geraakt. "De chauffeur kreeg niet eens de kans om uit leggen dat we Italianen waren." Berlusconi Ondanks haar verwondingen nam de journaliste een vliegtuig naar Italië. Ze landde zaterdag kort voor elven op het vliegveld van Rome. Familieleden en premier Berlusconi wachtten haar op de luchthaven op. De gewonde Sgrena werd daarna met een ambulance naar een militair ziekenhuis gebracht. Ze moet aan haar linkersleutelbeen worden geopereerd. Opzet De partner van Sgrena, Pier Scolari, heeft zaterdag na een bezoek aan het ziekenhuis gezegd dat de Amerikanen opzettelijk op haar hebben geschoten. "De Amerikanen en de Italianen wisten dat ze eraan kwam. Haar auto was 700 meter van het vliegveld, wat betekent dat ze alle controleposten was gepasseerd". Volgens Scolari wilden de Amerikanen niet dat Sgrena haar verblijf in Irak zou overleven omdat ze "belangrijke informatie" had verzameld. Sgrena was bezig met een uiterst kritisch artikel over de strijd in Irak. Vooral het laatste stukje vetgedrukte tekst is interessant. Ze was al door een aantal controle posten geweest. De Amerikanen wisten dus dat ze daar was. Dus was er totaal geen sprake van een ongelukje. Het heeft een grote speculatiegehalte. Maar wat denken jullie hiervan? |
Het lijkt me niet geloofwaardag dat de Amerikanen haar wilden vermoorden, anders hadden ze dat wel gedaan namelijk.
|
Volgens wat ik er over gelezen heb reed de auto, vanwege de gewonden erin, zeer hard door een checkpoint in zonder af te remmen. Gezien de veiligheidssituatie openen de troepen van de bezettingsmachten dan het vuur.
|
De Amerikanen zijn over het algemeen heel dom, maar niet zó dom dat ze moedwillig een diplomatieke rel gaan veroorzaken alleen maar om een lastige commie neer te leggen.
|
Volgens mij zijn die Amerikaanse soldaten zo bang (en vaak dom ja) dat ze op alles schieten waar niet heel groot een amerikaanse vlag op staat. Het lijkt me niet dat ze echt de bedoeling hadden haar te vermoorden. De Amerikanen worden daar zo in het nauw gedreven dat ze alles als vijanden zien. Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de Amerikanen, of ze hun fout echt erkennen of niet. Ik durf te wedden dat ze alsnog andere factoren de schuld geven, een 'ongelukkig misverstand' zegmaar.
|
Die partner kan wel meer zeggen, hij was er immers niet bij.
En ja, wie keihard op een controlepost af rijd wordt inderdaad bestookt voor het geval het een autobom is. Dat de militairen bij de checkpoints niet waren ingelicht dat ze de auto door moesten laten is een miscommunicatie, en dat is hun bevelvoerende officieren te verwijten. |
Het valt me iedere keer weer op dat de gegijzelde mensen in Irak altijd goed behandeld zijn door hun gijzelnemer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lijkt me idd een triest geval van miscommunicatie. Het zou wel heel opzichtig en stupide zijn om iemand zó om te willen leggen.
En dan nog, ook al heeft de journaliste 'confronterend' materiaal wat zou ze daarmee bereiken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat bedoelde ik ook ongeveer. Die journaliste zou monddood gemaakt worden.
|
Citaat:
Hij vertelde dat hij goed werd behandeld. Hij kreeg goed te eten. Maar hij werd erg veel ondervraagd, dat was het enige waar hij nog mee zat. En oja! Hij sprak erg goed Arabisch! :eek: |
Citaat:
kan je niet van de Amerikaanse bewakers in de Abu Graib gevangenis zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Mishandelen en vernederen en naakt op elkaar stapelen is ook niet mals. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat ze ze achteraf hebben vrijgelaten met al hun lichaamsdelen eraan maakt het niet minder triest, laat die stumpers zich eens bezig houden met productieve dingen zoals het opbouwen van het land in plaats van mensen te ontvoeren die niets kwaad doen. Genetisch afval, ik heb goede hoop voor Irak. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik zie niet zo erg in wat het probleem is dat de regering niet zelf informatie levert aan kritische journalisten. Tuurlijk zou het leuk zijn als ze dat wel deden, maar geen regering die ik ken doet dat. Ligt nogal voor de hand, het is niet erg in hun belang.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Al Jazeera gaat hier toch ook geen "Nederlandse" nationalistische zender beginnen??? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De amerikanen zijn zo ervaren in het "onzichtbaar" liqiuderen van tegenstanders of problemen dat ze zoiets echt niet in het openbaar zouden doen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het grote gros wordt imo niet fatsoenlijk behandeld. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En nu moeten jullielui niet vergeten dat die italiaanse pers ook niet alles is. :nono: Als de VS echt zulke lui zou willen uitschakelen hadden ze al lang een swat team op Michael Moore ofzo afgestuurd :nono: |
Het is allemaal de schuld van Rush Limbaugh:
http://www2.upcominghorrormovies.com...ead.php?t=4434 |
Citaat:
|
"Jij snapt de situatie niet. Wij zijn anti-imperialisten, anti-kapitalisten, communisten'', zeiden ze. De Irakezen ontvoeren alleen maar de hulpjes van de Amerikanen, de vijanden van de Amerikanen hebben niets te vrezen."
http://www.nederlandsdagblad.nl/news...l.asp?id=57903 Haha. Naief stuk genetisch afval. |
Ik denk niet dat het de bedoeling was haar te doden, want als de Amerikanen een 'gewoon' iemand dood willen hebben dan sterft die persoon, zo simpel is dat.
|
Er zijn geen good guys and bad guys als je die zou moeten gaan vergelijken met nationaliteit of afkomst. Per nationaliteit en komaf heb je good guys and bad guys.
Dus het heeft weinig zin om te gaan beoordelen wat erger is: persoon uit x martelt persoon uit y of persoon uit y martelt persoon uit x. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40. |