![]() |
Wat wordt bedoeld met: het Oosten, Westen, Zuiden, Noorden?
Kan iemand me zeggen wat hiermee bedoeld wordt? (let wel, ik heb t niet over de windrichtingen, wel over de streken)
thx! Verschrikkelijke dt-fout in vraag hierboven *krijg hem niet weg* |
Westen = westerse wereld = europa (evt. zonder oost-europese landen), de VS, Japan (,evt. Indonesie), canada.
Oosten = Midden-oosten (muv Israel?) |
Het Oosten is ontstaan in de vroege Middeleeuwen. Toen was het de Europese term voor de regio Turkije, Syrië, Israel, Jordanië, et cet..
Met de 'ontdekking' van de regio daarachter, werd dat Oosten het Midden-Oosten en de nieuwe, verdere regio het Oosten. Een stap verder oost, noemen we nu het Verre Oosten (zeg maar Zuid-Oost Azië en verder). |
noord-zuid wordt vaak gebruikt als metafoor voor de industrielanden (noorden) en de derde wereld (zuiden)
|
Of bedoel je het binnen Nederland?
wat mij btreft is het dan: -Noord: alles boven de Maas -Zuid: Alles onder de Maas -West: Alles ten westenZeeland tot met Utrecht en dan over het ijsselmeer - Oost: Alles wat niet bij West hoort...met uitzondering van Limburg. Nogmaal dat is zoals ik het zie |
Citaat:
|
Juist. De Oude Wereld bestond uit slechts twee continenten (of drie, ligt aanhet perspectief). Eurazië en Afrika. Europa is west, Azië oost. De begrippen zijn na duizenden jaren hun geografische betekenis kwijt-->Het significante cultuurverschil heeft er voor gezorgt dat West nu een op zichzelf staand begrip is. Bij de kolonialisatie van Noord-Amerika en later Australië namen de Europeanen hun cultuur en kennis mee, wat die landen ook Westers maakt. Zelfde kan gezegd worden voor Israël. Landen als Japen of Zuid-Korea zijn ook Westers, maar dat komt eerder door haar industriële/kapitalistische samenleving.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan denk je meer aan Hengeloooo :p |
Citaat:
;-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17. |