![]() |
groei
hoi,
ik heb even een vraagje; Rond welke leeftijd ben je uitgegroeid, en waardoor krijg je ineens een groeispurt. en helpt slapen om te groeien kus lietje |
Ehm deze leeftijd verschilt zowiezo bij meisjes en jongens, maar er is wel een regel, bij meisjes, dat je ongeveer 2 jaar na je eerste menstruatie uitgegroeid bent.
Slapen helpt volgensmij niet om te groeien, maar als je groeit heb je je rust wel hard nodig. Groeien kost namelijk veel energie, hierdoor moet je extra veel 'uitrusten' (ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen :P. En waardoor je ineens een groeispurt krijgt.. Ik weet het niet.. De puberteit he :P |
dus het klopt niet, dat mensen die veel minder groeien veel kleiner blijven
|
:confused:
Hoe kom je daarbij? Dat lijkt me toch juist wel. |
Citaat:
|
'k denk dat ze bedoelt mensen die veel minder slapen dat die kleiner zoude blijven =p
Om te groeien heb je energie en bouwstoffen (eiwitten etc.) nodig en daar heeft slapen niets mee te maken. (op de vraag waarom we slapen heeft men op het moment nog geen beter antwoord klaar dan "omdat we moe zijn") Maar omdat we dus niet weten om welke reden we slapen is de mogenlijkheid wel nog steeds open dat het een invloed zou kunne hebben op het groeiproces. Waarom krijgen we een groeispurt? Dat zit in onze genen om rond die ofdie leeftijd te beginnen snel te groeien. Waarom op die leeftijd? waarschijnlijk bepaald door de evolutie. De jaren daarvoor was het voordeliger om onze energie te besteden aan geestelijke ontwikkeling (grote lichamen verbruiken meer energie) maar dat zijn ook allemaal veronderstellingen... |
Citaat:
Pas als die 'fase' bereikt is wordt door je DNA je hormoonsysteem 'getriggered' en ga je hormonen aanmaken waarvan je gaat groeien. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44. |