![]() |
Volwassenenboeken voor je lit. dossier
Situatie; klas 6 Gymnasium.
Vraag; Hoe kan je te weten komen of je een boek hebt uitgekozen dat je ook daadwerkelijk mág gebruiken? Omdat ik nog enkele verslagen voor mijn lit. dossier moet maken heb ik een klein boekje nodig. Mijn oog is gevallen op "Transit" van Hella S. Haasse. Het telt 91 pagina's. Hoe kom ik nu te weten dat ik dit boekje mág gebruiken en dat het geen jeugdboek is? Heb namelijk een nare ervaring met een verkeerd boek uitkiezen. Had in de vierde klas "Val van de Vredeborch" van Thea Beckman uitgekozen. Heel boekverslag van gemaakt. Achteraf kwam mijn leraar met "Tja, dit boek mag je niet gebruiken. Het is een jeugdboek." Grom... Dus... weten jullie hoe ik dit moet aanpakken? |
Hehe, Hella Haasse staat niet echt bekend als een schrijfster van kinderboeken, Thea Beckman wel. ;)
Je kunt het toch gewoon vragen aan je docent? |
Ja kan, maar dan moet ik wachten tot donderdag. En dan moet ie ingeleverd worden.
Ik kan d'r ook bellen natuurlijk... |
Zoek eens op op internet of Hella Haasse jeugdliteratuur heeft geschreven, volgens mij is die kans wel érg klein, maar als je het echt voor 100% beter wilt weten.
|
Citaat:
|
Citaat:
Of aan een andere docent. Of je kijkt even in je literatuurlijst en ziet dan dat H. Haasse als een van de schrijvers ertussen staat en gaat er dan maar vanuit dat dat dus mag. Of je gebruikt gewoon je gezonde verstand om het verschil tussen Thea Beckman en Hella Haasse te zien. :confused: :) |
Wat denk je van vooraf aan je leraar vragen?
Bij ons op school is dat voor elk boek dat niet op de standaardlijst (van de syllabus) staat standaard. Waar ik aan toe wil voegen dat je je met 91 pagina's niet kunt vertonen in de zesde klas volgens de normen van mijn leraar. Je loopt het risico op een vette onvoldoende voor je literatuurmondeling vanwege een te laag niveau van de boeken. |
Wij hebben Transit klassikaal gedaan, ik kan je dus verzekeren dat die mag.
Verder moet je wel aan het wettelijk voorgeschreven aantal pagina's komen. |
pagina's per boek maken niet uit, gewoon totaal op iets van 1500-1800 uit komen... :P
Maareuh heb je geen literatuurlijst gekregen? |
wij hadden achterin het nederlandsboek een hele lijst staan met boeken die je mag gebruiken, maar als dat bij jou niet t geval is kan je t toch altijd aan je leraar vragen?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik citeer hier slechts uit mijn eigen normen die gelden voor mijn leesdossier. |
Wettelijk voorgeschreven aantal pagina's :confused:
Daar doen wij niet aan hoor :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je komt idd niet echt over als een gemotiveerde VWO6 leerling.
Alleen al het feit dat je over 'volwassenenboeken' praat. Thea Beckman uitkiezen is ook niet echt zo slim geweest. Maar goed, ook het een zo klein mogelijk boekje uitkiezen staat mij enigszins tegen, desalniettemin zal ik je vertellen dat Transit wel degelijk literatuur is. |
Citaat:
|
Volgens mij ben ik hier echt op een forum met allemaal overenthousiaste mensen...
Tegenwoordig moet je ook al gemotiveerd zijn voor het lezen van ***boeken voor Nederlands... Wat een onzin... Ik heb nog 2 dagen hoor -.- |
Citaat:
1) Ze zijn wanhopig en zoeken hulp voor school 2) Ze zijn enthousiast, vinden een bepaald vak (in dit geval talen) heel leuk en willen mensen daar graag mee helpen Er is weinig kans dat mensen die zelf wanhopig zijn antwoorden op vragen van wanhopige mensen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het maakt me niets uit of ik indruk maak met mijn literatuurdossier of niet. God save me echt...
Ik heb hem al terug en de beoordeling was (y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01. |