Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Verschrikkelijke nachtmerries (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1122281)

Nala 07-03-2005 12:41

Verschrikkelijke nachtmerries

Hallo lieve lezertjes,

Ik ben even op zoek naar een oplossing voor deze situatie:
Een goede vriend van mij (39 jaar) heeft een onzettend zwaar leven achter de rug, en alhoewel dat nou voorbij is, heeft hij al jaren lang iedere nacht van heftige nachtmerries waarin hij alles herbeleeft. Het gevolg hiervan is dat hij dus ten eerste gigantisch veel medicijnen moet slikken maar ook psychisch zwaar in de clinch ligt en totaal geen rust heeft. Iedere keer dat hij gaat slapen is hij gewoon bang.

Nou heeft hij mij gevraagd om een oplossing met hem te zoeken om van deze dromen af te komen. Is hier iemand die hier ervaring mee heeft, of een soort van therapie kent die gericht is op dromen?

Groetjes, Lady

SnOeSePoEs 07-03-2005 14:57

In dromen verwerk je trauma's, en dingen waarvoor je bang bent komen in je dromen. Ik zou je aanraden om hem iets te laten doen waardoor hij dicht bij zichzelf komt. Bijvoorbeeld meditatie of een reikibehandeling. Als dat niet helpt zal ik iemand zoeken in de spirituele hoek. Die weten meestal heel veel van dat soort dingen.

Succes! (y)

Merg 07-03-2005 15:08

Citaat:

SnOeSePoEs schreef op 07-03-2005 @ 15:57 :
In dromen verwerk je trauma's, en dingen waarvoor je bang bent komen in je dromen. Ik zou je aanraden om hem iets te laten doen waardoor hij dicht bij zichzelf komt. Bijvoorbeeld meditatie of een reikibehandeling. Als dat niet helpt zal ik iemand zoeken in de spirituele hoek. Die weten meestal heel veel van dat soort dingen.

Succes! (y)

Hmm van meditatie ga ik persoonlijk meer of bewuster dromen. Als ik mediteer en veel rust neem, onthoud ik vaker mijn dromen. Nu doe ik dat normaal niet heel veel, dus op zich kan dat wellicht een andere uitwerking hebben op de persoon waar de TS het over heeft.

Menahem 08-03-2005 11:42

up!

Eend 08-03-2005 15:22

Weet ie nog wat ie droomt? Laat het hem vertellen en ga samen naar de oorzaken van de gebeurtenissen in de droom bekijken. Vaak werkt dat om een droom te verwerken.

Ui 08-03-2005 16:43

www.emdr.nl...

Moet je maar even lezen, als je er vragen over hebt ik hoor het wel

suc6

Raven 08-03-2005 17:28

je kan met meditatie je angst ook wegsturen maar dat gaat idd niet vanzelf is echter wel het proberen waard :)

devilious 08-03-2005 18:45

Citaat:

SnOeSePoEs schreef op 07-03-2005 @ 15:57 :
In dromen verwerk je trauma's, en dingen waarvoor je bang bent komen in je dromen.
Dat is niet echt bewezen......., maarhet is duidelijk dat er speciale gebieden van de hersenen actief zijn bij het dromemn, REM slaap e.d.

Nala 09-03-2005 12:29

Ik weet inderdaad wel waar hij over droomt, en dat zijn onzettend heftige gebeurtenissen die in zijn verleden gebeurt zijn. Hij krijgt hier ook wel hulp bij, loopt al jaren lang bij psychiaters, maatschappelijk werkers, PAAZ, opnames en al, maar de dromen blijven komen. En dat vind ik zo kut voor hem, hij krijgt gewoon nergens rust! Hij heeft al die mensen wel vergeven, gewoon om verder te kunnen met zijn leven, maar de littekens blijven...

Angeleyes16 09-03-2005 13:49

zoek god.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.