![]() |
Bijbel/Koran
Wie hier kijkt voelt zich waarschijnlijk toch wel wat maatschappelijk bewust, maar wie hier heeft de Bijbel en/of de Islam helemaal gelezen? 2 boeken die een enorme invloed op onze maatschappij hebben?
Ik ben in de bijbel bezig (niet echt gelovig ofzo) en het is erg saai te lezen (veel herhaling, instructies en wetten) |
Tjees, hoe groot moet er "religie" op geprint worden voordat mensen dat subforum zien?
Voor mij geen van beiden natuurlijk. |
Als onderdeel van je algemene ontwikkeling moet je de Bijbel wel kennen. Het is trouwens geen taaie kost hoor, moord, doodslag, natuurrampen, overspel, hoererij en verraad. Opstand en onderdrukking, vrijheid en verlossing. Alles wat een mens kan verzinnen zit erin. Ik beschouw de Bijbel niet als woord van God, maar als een verzameling parabels, verzameld in de loop der eeuwen, altijd mondeling overgeleverd. De Bijbel borduurt natuurlijk voort op de joodse schrift. De Koran erkent Talmoed en Bijbel als profetische boeken en heeft ook hele stukken overgenomen. De namen zijn anders, en de feesten. Gabriel heet in de Koran Jibril, dat soort details. Moslims doen niets aan kerstmis, maar wel aan dit offerfeest.
|
Citaat:
btw, ik heb beide boeken gelezen. De bijbel niet helemaal, maar de Kuran verschillende keren uitgelezen. |
Citaat:
|
Citaat:
Zonder is prima te leven. |
Citaat:
|
Citaat:
Iets over een pot en een ketel, denk ik dan. |
Geen van beide, het heeft nooit echt mijn interesse gewekt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Talmoed en Bijbel zijn na eeuwenlange mondelinge overlevering op schrift gesteld en meermalen vertaald. Bij die vertalingen ging veel verloren, zijn ook veel misverstanden de wereld ingekomen. Over de hel bijvoorbeeld. Klein vertaalfoutje van Grieks naar Latijn. Voor mij hebben ze geen van drieen een religieuze waarde, alleen een historisch sociologische. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hij is een beetje overgevoelig, kan hij ook niets aan doen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hmm, mischien wordt het rustiger in deze thread nu dat Muj er de komende uren op kan geilen dat ik twee posts door elkaar haalde. |
De bijbel kent ook vier evangelieen. Vier maal het verhaal rondom dezelfde man, maar opgetekend door vier verschillende getuigen. dat de koran weer andere visies naar voren brnegt verbaast me niets.
Je weet best dat moslims en christenen elkaar al eeuwenlang te lijf gingen met kromzwaarden en slagzwaarden, en dat de strijd om Jeruzalem ook nog steeds niet gestreden is. Joden hebben wat mij betreft trouwens de oudste rechten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik haat het ongeloof, niet de ongelovige. (y) |
Stukje van de bijbel. Het is erg saai, maar ik ga het nog een keer uitlezen. Het blijft toch grappig gelovigen af te troeven met bijbelcitaten die ze toch wat minder goed uitkomen.
Offtopic: Leer verdomme eens hoe je 'beide' spelt. |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nou, ik heb nog geen gelovige meegemaakt die dat kon. |
Oke, oke. Ik haat ongeloof niet, ik vind het achterlijk (y)
|
deze site geeft een mooie vergelijking, het gaat over dat Mohammed in de bijbel al genoemd werd. is nogal onvolledig enzo maar wel grappig om is te lezen (ik zag hem ook net vandaag):
http://www.elqalem.nl/columnisten/index.php?id=177 |
Tsja, komen we weer uit op de welbekende patstelling - wij vinden gelovigen achterlijk en gelovigen vinden ongelovigen achterlijk. Gelukkig is er altijd iets waar je nooit omheen kunt en dat is het (straf)recht, dat in Nederland gelukkig bijzonder weinig tot geen rekening houdt met geloof. :)
|
Wat hebben wij toch een geweldige studie gekozen he Nare?
|
Ja :)
|
Citaat:
waar doel je eigenlijk mee met deze post? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
<------------------------- |
Je bent helaas een minderheid, maar een is beter dan geen.
|
gelezen als in: alle verhalen gelezen?
nee bijde met lange ij bestaat niet, amar met korte ei: ik heb uit beide boeken wat gelezen. |
Zo wat kunnen jullie een thread snel naar de tering helpen zeg, petje af
Oh ja: http://mies.scholieren.com/~mccaine/...wder,%20E..jpg |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07. |