![]() |
Doodstraf
Stel er komt een bindend referendum over de doodstraf, wel of niet invoeren. (uitgegaan dat leeftijd niet uitmaakt bij het stemmen en gezeik met andere landen en EU niet relevant is).
De doodstraf wordt dan alleen uitgevoerd bij mensen die minimaal 2 mensen heeft vermoord of 1 maar op barbaarse manier. ( bv. persoon met kettingzaag in stukken zagen en daarna in een hakselaar gooien of de Dr. Mengele uithangen) Zou je voor of tegen zijn? |
Definieër 'barbaarse manier'. SBS6 Actienieuws-jargon. (n)
|
Tegen.
|
De doodstraf zou een optie moeten zijn. Het moet uiteraard niet gelden als standaard of minimumstraf, maar het moet wel een mogelijkheid zijn.
|
Citaat:
|
Ik vind het zo lomp dat mensen bij een moord die ze ook maar enigzins emotioneel raakt gelijk weer over de doodstraf beginnen. Die domme flapdrol van een Nawijn vorige week ook al (bij Jenssen ((ik weet het, sorry))).
Tegen. |
De doodstraf is geen straf. Ik zal overigens de eerste zijn om volmondig toe te geven dat de 'doodoplossing' voor sommige mensen wel erg aantrekkelijk is, niet omdat ik ze haat en het door hun aangedane leed vergolden wil zien, maar omdat ze hun hele leven alleen maar geld zullen kosten en dood beter af zijn.
|
Citaat:
|
Tegen, net zoals alle andere weldenkende mensen. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, ook als je niet aanneemt dat de doodstraf duurder is dan kom je nog uit een waardering van iemands leven naar economische maatstaven, en dáár waag ik me niet aan. |
Citaat:
|
Bij herinvoering van de doodstraf in Nederland zie ik een goede reden om naar Zweden te emigreren.
Tegen. |
Citaat:
|
Oh no.
|
Citaat:
Het is onmogelijk een exclusief causaal verband aan te tonen tussen het uitzicht van de doodstraf en het aantal zelfmoorden. En bovendien, ook al zou zo een verband aangetoond kunnen worden dan levert dat nog geen pleidooi op vóór de doodstraf. Hooguit bewijs voor de stelling dat de doodstraf wel degelijk als straf wordt ervaren, maar op zichzelf is dat niet iets dat de doodstraf onderscheidt van levenslange gevangenisstraf. |
Ik vind dat het mogelijk moet zijn, bij de aller-allerergste criminelen. ( dan heb ik het dus over iemand die meer dan 5 mensen heeft vermoord.) Zo iemand mag van mij verdwijnen, en heeft geen recht op een herkansing.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tegen, waar is de poll?
|
Citaat:
Mestophilis, begrijp me niet verkeerd, maar jij bent best wel een dictatortje, maar dan zonder macht ( gelukkig maar). Iemand die het niet met je eens is, is of debiel, en heeft een hersenimplantatie nodig, of heeft het licht nog niet gezien. iig ben je soms wel wat stug. :p Ik denk dat het feit dat ik Moslim ben wel een grote rol speelt bij mijn gedachtes omtrent de doodstraf. Wellicht zijn er niet-Moslims die dnekn dat nadat iemand de doodstraf heeft ondervonden zomaar, zonder te lijden deze wereld verlaat. Ik akn me voorstellen dat de nabestaanden daar geen geruststelling bij vinden. Maar ik heb dat probleem niet, aangezien ik erin geloof dat hij na de dood zal worden gestraft. En daarom ben ik er voor. |
Citaat:
|
Citaat:
Als hij na zijn dood toch nog zal lijden en gestraft zal worden door god is het niet aan de mens dat einde te bespoedigen, al is het alleen maar omdat zijn leven hier op aarde maar een fractie is van de eeuwigheid die hij na zijn dood zal moeten doorbrengen met boeten. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@nare man, Het standpunt van de Christen begrijp ik ook wel. Ieder mens moet de kans hebben zijn foute gedrag te verbeteren. Maar we hebben het nu over seriemoordenaars, en daar geldt wat mij betreft een uitzondering. Citaat:
Maar kijk, het leven wordt gezien als ware als een privelege, dat maar heel kort duurt. Jij als dader hebt dat privelege van een ander afgenomen, en hebt dierdoor zijn familie pijn bezorgd. Dan verdien jij het ook niet meer om te leven, en dien je zo snel moeglijk te worden gestraft, voor de pijn die je hebt bezorgd, door de barbaarse daad die je hebt begaan. ( dat is de gedachtegang erachter) |
Citaat:
b, hij verdiend het niet meer om te leven c, hij wordt tegen zichzelf en anderen in bescherming gebracht, alvorens hij een nieuwe daad begaat. |
Citaat:
Daarnaast kan iemand onschuldig zijn. b) Daar gaat dit draadje over c) Dat is met levenslang net zo Daarnaast is het natuurlijk een beetje vreemd om te stellen dat je door middel van de doodstraf iemand tegen zichzelf beschermt :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
b) tóch maar effe aanhalen :) c) daar heb je gelijk in. Dat hij zich tegen zichzelf beschermt is een religieuze rede, en zou absoluut neit moeten meespelen bij een oordeel van een rechter. Het is slechts mijn gedachtegang als gelovige, waarom het onder andere zou ingevoerd moeten worden. Ik bedoelde ermee dat hij verder geen zondes kan begaan wanneer hij dood is, en zodoende een zwaardere straf in de hel ontkomt. |
Citaat:
|
Maar hij krijgt ook niet de gelegenheid om berouw te tonen.
Gevangenisstraf kan elk moment opgeheven worden, de voltrekking van het doodsvonnis is onomkeerbaar. Daarnaast blijf ik van mening dat de gevangenisstraf slechts een fractie is van de eeuwige hel. Maar goed, meningen gebaseerd op geloofsovertuiging zijn nou eenmaal wat minder rationeel wat de discussie alleen maar moeilijker maakt. Zou jij je serieus inzetten als de mogelijkheid tot herinvoering van de doodstraf aanwezig was? |
Citaat:
|
sowieso
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Jij en gtsq hebben gelijk. ik ehb hen het leven niet gegeven, dus kan ik niet zeggen of hij het waard is om dat te behouden. Wel kan ik zeggen, hij heeft een ander ( of meerdere mensen) het leven misgunt, en hem ervan berooft. Dus doe ik hetzelfde bij hem. ( zodoende schrik ja anderen ook nog eens flink af.) |
Het spijt me voor je, maar het is aangetoond dat de doodstraf geen afschrikwekkende werking heeft.
De staat heeft niet het recht te beschikken over leven en dood van zijn burgers. Anders wordt een rechtsstaat net zo'n despoot als de absolute vorsten van vroeger. Daarom ben ik tegen. |
Tegen
Maarrrr, bij een persoon dat bijvoorbeeld meer dan 6 mensen heeft vermoord maak ik een uitzondering. Zulke mogen wel zo snel mogelijk afgemaakt worden. Alle andere soorten straffen schijnen dan ook niet af te schrikken, dus dan blijft er niets anders meer over dan verspilling van geld en ruimte voor zo'n persoon waar de maatschappij niets meer aan heeft. "weldenkend mens". Goed, wat gaan we dan doen met bijvoorbeeld een seriemoordenaar die steeds weer terugvalt en de 1 na de andere op gruwelijke wijze eerst verkracht en daarna vermoord? Gewoon levenslang opsluiten? Bij zo iemand schrikt dat zelfs niet meer af. En ik denk dat de familie van de vermoorde personen ook niet vrolijk zal worden bij de gedachte dat die gestoorde nog steeds leeft. |
Citaat:
Uhuh, dat geloven we.... tijdens de rechtSzaak..... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarbij kan het goed van je perspectief afhangen en van het geloof. Citaat:
Citaat:
Steniging? Doodstraf? Hand afhakken? Intifada? :rolleyes: Offtopic: Ik wil er geen religieuze discussie van maken, en hierboven genoemde dingen zijn w.m.b. ook van toepassing op 99% van alle andere geloven... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Grappig dat op dit board nog met geen woord gerept is over de beslissing van het Supreme Court tegen de doodstraf voor minderjarigen.
|
Citaat:
|
Wij veroordelen dat iemand voor een ander de beslissing heeft gemaakt over de tijd van het be-eindigen van het leven van de ander, omdat wij vinden dat dit moet gebeuren door een natuurlijke doodoorzaak (incluis ongelukken) of door eigen hand. Daarom moeten wij niet dezelfde misdaad begaan via ons rechts-systeem.
Voeg daarbij dat vergiffenis (wat zo mooi wordt gepreekt door vele godsdiensten) iets is dat naar iedereen vanuit de maatschappij mogelijk moet zijn. Hiebij hoort niet het ontzeggen van die maatschappelijke vergiffenis door het toekennen van de doodstraf en het ontzeggen van het recht op leven Ik heb gesproken: IK BEN TEGEN DE DOODSTRAF! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59. |