![]() |
HBO na WO?
Een (verkorte) HBO-studie na het afronden van een universitaire studie (dus bachelor en master). Wie heeft iets dergelijks gedaan?
Ik ben me aan het oriënteren op wat ik wil als ik mijn studie afgerond heb, en de verkorte PABO lijkt me wel wat, omdat ik lange tijd getwijfeld heb of ik Pedagogische Wetenschappen of PABO zou gaan doen, en bovendien omdat alle beroepen die me aantrekken, enige mate van lesgeefervaring vereisen. Het enige nadeel waar ik momenteel tegen aan zit te hikken, is dat ik dan dus nog 2 jaar voltijd naar school zou moeten, en stage moet lopen. Oftewel: ik ben dan 6 jaar aan het studeren. Op zich geen probleem, maar ik moet ook aan de toekomst denken: ik kan (wil) niet tot mijn 25e thuis blijven wonen, maar als ik zelfstandig wil gaan wonen, zal ik ook (genoeg) geld moeten verdienen... Momenteel heb ik ook nog vragen over de inhoud van de verkorte PABO-opleiding, maar ik ga binnenkort naar een informatieavond en hoop daar mijn vragen beantwoord te krijgen. Nu wil ik dus weten of iemand ervaring heeft met het volgen van een HBO-opleiding na het afronden van een WO-opleiding. Kon je wennen aan de omschakeling, of kostte het veel moeite? En waarom heb je het gedaan? |
Er zitten hier sowieso vrijwel geen mensen die al een academische opleiding hebben afgerond. Ik ben zelf wel bijna klaar en ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je terug zou willen naar zo'n ongelooflijk schools systeem waar stof van een veel lager niveau wordt aangeboden. Als ik nu al kijk wat mijn nicht (HBO Rechten) in haar tweede jaar moet doen, dat ligt zelfs nog ver onder ons eerstejaars niveau...en dat zou ik dan NA een volledig WO-doctoraal moeten doen? Lijkt me een erg slecht plan.
|
Ze zien je al aankomen als drs. in de Pedagogiek op de PABO.
|
Citaat:
|
Lijkt me nogal nutteloos.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk er overigens ook aan, maar ik ben nog maar 1e jaars. Ik ben daarom ook de mogelijkheden aan het bekijken van zoiets al tijdens je WO-studie. Maar vooralsnog lijkt het me een lastige zaak om HBO met WO te combineren, dus misschien ga ik over 3 jaar ook wel de verkorte variant doen. |
Citaat:
|
Kun je niet op de universiteit je lesbevoegdheid halen? Dat is toch wel zo als je eerstegraads leraar wilt worden? Misschien geldt dat ook voor wat jij wilt.
|
Citaat:
|
Een huisgenoot van mij wil dat ook doen. Zij doet nu ook pedagogiek, en wil hierna de pabo doen.
Ik vind het niet echt raar hoor, zeker niet omdat zij mij vertelde dat je dan wat meer kan met je opleiding. Mss zal het wel even omschakelen zijn op de pabo, omdat dat toch hbo is. Ik vraag me alleen af of dat zo erg is, zeker als je er open voor staat. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik begrijp dus dat er meer mensen zijn die er op z'n minst aan denken om nog PABO te gaan doen na Pedagogiek op universitair niveau. Dat is wel 'fijn' om te weten; dat ik in ieder geval niet de enige ben. |
Citaat:
Ik loop nu bijvoorbeeld stage op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Die kinderen zijn allemaal enkel- of meervoudig gehandicapt. Ik weet straks van alles over omgaan met die kinderen: wat autisme is, wat pdd-nos is, wat voor verstandelijke beperkingen er zijn, wat adhd inhoudt en ook hoe je met dat alles om kan gaan, wat hen kan helpen en wat juist niet. Maar ik mag het niet toepassen in de praktijk: ik mag geen docente worden op zo'n school. :s Ik vind het erg zonde; zeker omdat het onderwijs mij erg trekt. Met zo'n verkorte PABO zou dat probleem dus verholpen zijn. |
Mij lijkt je oplossing:
Stop met de universiteit en ga naar de PABO. Het vooruitzicht nog 4 jaar te moeten studeren voor je kan gaan beginnen aan wat je echt wil, lijkt me heel moeilijk. Ga op kamers wonen, zelf dan hoef je niet veel geld te hebben. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En over dat laatste: op kamers kost nog altijd meer dan thuis wonen, zeker als je amper inkomsten hebt waaruit je de huur kunt betalen. |
Citaat:
Citaat:
Over duaal heb ik nog niets gehoord, eigenlijk. Ik zal nog eens naar wat meer informatie gaan zoeken. |
Misschien is het de moeite waard om ook naar meer pabo's te gaan kijken?
|
De enige manier om lesbevoegdheid te krijgen op de basisschool is de PABO doen. Ik vind dit dus geen raar idee ofzo.
|
Citaat:
|
He dat is toevallig. Dat was ook precies mijn planning na het VWO: ik wilde eerst Pedagogische Wetenschappen gaan doen en daarna de verkorte PABO. Maar aangezien ik PWO niks aan vond, ben ik daar na een half jaar mee gestopt en ben ik meteen naar de PABO gegaan. Daar zit ik nu in mijn eerste jaar en ik vind het super :cool:
WO is te theoretisch voor mij denk ik. Ik houd meer van praktisch bezig zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28. |