![]() |
[na/wis/bouwkunde]
hoi!
wil iemand mij misschien ee aantal begrippen uitleggen? het gaat om de volgende: -moment en momentlijn -dwarskracht en dwarskrachtlijn -normaalkracht en normaalkrachtlijn ik heb zelf al op google en bouwkundigewoordenboeken gezocht, maar vind eigelijk alleen maar berekeningen enz.. en niet precies de uitleg over wat deze krachten nou echt inhouden zeg maar. in mijn boek van school staat wel wat over momentlijnen en dwarskrachten maar ik wod er nog niet echt iets wijzer van. ik begrijp het gewoon niet helemaal, dus alle hulp is welkom!! alvast bedankt! groetjesz m |
Het moment is het uitproduct van de kracht en de afstand (ook wel de arm genoemd). Staan de kracht en de arm loodrecht, dan geldt dat het moment de kracht maal de afstand is.
De normaalkracht is de kracht loodrecht op het oppervlak. |
Normaalkrachtlijn was volgens mij de axiale kracht in een balk.
De dwarskrachtlijn is de krachten die per afstand dwars op de balk werken. Momentenlijn is de integraal van de dwarskrachtlijn |
Citaat:
@IjustWantToBeMe: Een dwarskracht is een kracht loodrecht op de lengterichting. |
Dankjewel allemaal voor jullie reacties :) .. kan ik morge op school alweer een stuk verder met mijn werkstuk!.. groetjes M
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33. |