![]() |
[WIS] Differentiaalvergelijkingen
Ik heb wat problemen met de volgende opgaven:
1. Gegeven is de tweede orde differentiaalvergelijking: u" + du' + u³ = 0 waarbij d element is van de reële getallen. (een constante dus) Schrijf deze vergelijking als een stelsel van eerste orde differentiaalvergelijkingen. 2. Bepaal de oplossing van het beginwaardeprobleem: (denk even kromme d's i.p.v. de gewone) du/dt = d²u/dx² - t*du/dx - u met t>0 en x reëel. u(x,0) = 0 als x<0 en 1 als x>0 Hint: gebruik een transformatie die de convectie- en de reactietermen elimineert. (het is een diffusievergelijking) 3. De uitwijking u = u(x,t) van een aangedreven koord wordt beschreven door (weer kromme d's): d²u/dx² = 1/c² * d²u/dt² + Ax*sin(wt) met 0<x<l, t>0. en c, A en l positieve constanten. u(0,t) = u(l,t) = 0 voor alle t>0. -Laat zien dat er een oplossing is van de vorm u(x,t) = U(x)sin(wt) -Bepaal U(x) als w voldoet aan wl =/= n*pi*c, n = 1,2,... - Wat is er aan de hand als wl = n*pi*c? (dat is natuurlijk resonantie, maar dat moet ik wel wiskundig beredeneren in plaats van met natuurkundeinstinct ;)) |
Niemand?
|
Citaat:
|
Dat is inderdaad andere koek dan de differentiaalvergelijkingen op vwo :rolleyes:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ja, scheiden van variabelen snap ik wel, maar welke transformatie moet je bij 2 nu toepassen? En bij 3 krijg ik een fout antwoord.[/QUOTE] Je zou bij 2 de substitutie u(x,t)=ea*x+b*t kunnen proberen. Bij 3 krijg je bij de substitutie u(x,t)=U(x)*sin(w*t) een lineaire d.v. van de tweede orde in U, die je bijvoorbeeld met behulp van de Laplacetransformatie op zou kunnen lossen om zo de algemene oplossing te vinden. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25. |