![]() |
[wi]differentiëren
lang leve het onmogelijke -_-'
is het nou zo moeilijk om geen uitzonderingen te maken op de standaart regeltjes, ik ben ff helemaal de weg kwijt Y(x)= e2x mja kijk ik weet dat Y(x)= e2x ook gewoon Y'(x)= e2x is maar nu staat er een 2 voor en gaan ze zo'n gekke dingen doen Het antwoordenboek geeft iets van Y(x)= e2xe*2 :confused: waar is dat op gebasseerd Want zelfs als je de functie zou zien als Y(x)= ax hoor je als antwoord axln a te krijgen en dan word de 2 die nog voor de x staat ook genegeerd check mij helder uitleggen :o ik hoop dat jullie het nog snappen :bloos: En Y(x)=ln t2 WORTEL t geen idee waar ik moet beginnen En tot slot :bloos: Y(x)3log(8b-16) Ik kwam tot Y'(x)= 1/(8b-16 ln3) maar nu doen ze in het antwoordenboek dat wat ik net typte (althans hun schrijven het op als Y'(x) = 1/ln3 * 1/(8b-16) maar dat is hetzelfde als ik me niet vergis) maar dan doen ze ook nog eens *8 op het einde :| waarom? naja ik hoop dat iemand er nog iets van snapt en mij wil helpen :bloos: heel erg bedenkt iig vast |
Wat je in het begin zegt klopt niet helemaal.
Als f(x) = ex dan is f'(x) inderdaad ex. Maar e2x is niet "zuiver" ex, in de exponent staat een functie van x en dan heb je gewoon de kettingregel. f(x) = eg(x) => f'(x) = eg(x)*g'(x). Hier dus: (e2x)' = e2x * (2x)' = 2e2x. En dan is het niet compleet duidelijk.... "Y(x)=ln t² WORTEL t" Is dit: ln(t²*sqrt(t)) of ln(t²) * sqrt(t) of nog wat anders? Het zal sowieso gewoon weer de kettingregel zijn, evt ook productregel. (lnx)' = 1/x maar (ln(fx))' = 1/f(x) * f'(x) |
Je hebt y = e2x
De afgeleide van een e-macht is de e-macht zelf keer de afgeleide van de exponent. In dit geval krijg je dan: y' = 2e2x y(x) = ln(t) * sq(t) sq betekent 'wortel' (van square) Schrijf sq(t) als t(1/2), misschien dat je daar mee verder komt. Y'(x)= 1/(8b-16 ln3) is inderdaad hetzelfde als Y'(x) = 1/ln3 * 1/(8b-16). Je vermenigtvuldigt gewoon de breuken. Dus teller keer tellen en noemer keer noemen. 1 * 1 = 1 Dus je teller is 1. en ln(3) * (8b-16) = (8b-16)ln(3) Dat is je noemer. [Edit] Crap, ik had er helemaal overheen gelezen dat het om die *8 ging. Dat is inderdaad vrij simpel, simpelweg keer de afgeleide van wat in de logaritme staat. Dat is 8. |
uiteraard ga ik jou helpen :o
Y(x)= e2x Daar is de kettingregel op van toepassing. f(x) = ex f'(x) = ex maar zodra je er een 2 voor zet wordt dat anders. Dan krijg je de kettingregel Dus eerst hetzelfde overschrijven, en dan máál de afgeleide van (2x) dus Y'(x) = e2x * 2 Als er op je formulekaart x staat, en in de opgave staat een functie van x (bijvoorbeeld (3x + 6) ), moet je eerst overschrijven wat er op je formulekaart staat, met in plaats van "x" (3x + 6) en daarná vermenigvuldig je het met de afgeleide van die (3x + 6) Bijvoorbeeld Y(x)= 12(6x3 + 2x2 + 9) geeft Y'(x) = 12(6x3 + 2x2 + 9) * (ln 12) * <afgeleide van (6x3 + 2x2 + 9)> Y'(x) = 12(6x3 + 2x2 + 9) * (ln 12) * (18x2 + 4x) Y(x)=ln t2 WORTEL t Even aangeven waar de haakjes staan.. Is het 1) Y(x) = ln(t2*WORTEL t) 2) Y(x) = ln(t2) * WORTEL t ? Y(x) = 3log(8b-16) Ik kwam tot Y'(x)= 1/(8b-16 ln3) maar nu doen ze in het antwoordenboek dat wat ik net typte (althans hun schrijven het op als Y'(x) = 1/ln3 * 1/(8b-16) dat is hetzelfde, áls jij haakjes hebt staan rond (8b - 16) "maar dan doen ze ook nog eens *8 op het einde waarom?" dat is weer die kettingregel.. je hebt het regeltje op je formulekaart toegepast ( alog(x) ofzo) en daarná moet je nog vermenigvuldigen met de afgeleide van die x = 8b - 16 Afgeleide daarvan is 8 Dus vermenigvuldigen met 8. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45. |