![]() |
xp op 1 partitie freebsd op de andere
160gb
15gb - windows xp 5gb - leeg 130gb - data ik had er al rekening meegehouden bij t indelen van me hd en een partitie van 5gb vrijgehouden voor freebsd maaar als ik nu freebsd cd erin mep dan herkent hij me windows partie en de rest dus niet apart die van 5gb :s dus ben bang dat'ie alles wist...iemand enig idee? :) |
Je zit dan in Fdisk neem ik aan? En dan zie je toch iets als:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO...INSTALL-FDISK1 Daar hoor je dus je partities tussen zien staan. En dan ook Unallocated erbij. Zie je dat niet? Wat zie je precies bij Fdisk? |
ik zal ff kijken en opschrijven :)
enthanks (y) |
|
hmm iemand?
|
dude, niet kicken
heb je die 5 gig vrijgehouden op je extended partitie? dwz een extended partitie van 135gb met 130gb logisch station voor je data, en 5 gig ongebruikt? ik vermoed dat je dat hebt, en Freebsd start niet vanaf extended (DOS) partities. Eigenlijk niets kan starten vanaf logische stations in een extended partitie. |
Citaat:
|
........maar dat vroeg ik helemaal niet. Dat je er data op kunt gooien, dat geloof ik wel. Maar dat zegt niets over of het een logisch station in een extended partitie is, of een partitie op zichzelf.
edit: dan even goeie vrienden hoor, maar dan zeg ik gewoon niks meer hierover :) |
Citaat:
als je me zou willen helpen graag, ik bedoelde het niet rot ofzo... |
Citaat:
Je vindt om in 2000 onder start/configuratiescherm/systeembeheer/computerbeheer/opslag/schijfbeheer onder XP vermoedelijk ongeveer in dezelfde hoek |
|
hm ja precies wat 'k dacht. Vermoedelijk heb je het over jouw D: die moet gaan dienen als FreeBSD partitie. Nou, zo je kunt zien staat er een groen vierkantje om dat ding, samen met E:
D: en E: bestaan niet als partitie. C: en F: bestaan wel als partitie. Normaal gesproken heb je onder DOS/Windows maar 1 primaire partitie, en 1 uitgebreide partitie. In die uitgebreide partitie kun je weer zgn. logische stations maken, die kun je niet starten, maar wel data op opslaan. Deze gang van zaken graaft heel diep in de computerhistorie. Je zou dus D: en E: weg moeten halen, daarna de extended partie weghalen, en dan een extended partitie aanmaken terwijl je 5 GB "unallocated" overhoudt. Daar kan FreeBSD z'n ding dan doen. |
slimmer is misschien om F: te kopieren op E:, F: weg te halen, en daar 5 GB unallocated te laten, en in je BIOS aan te geven van welke schijf je wilt starten, ofzoiets.
|
f is een aparte hd :p
|
ja, prima toch?
|
Citaat:
|
9e? alweer 6 dagen geleden? damn. :(
Sorry hoor, maarja je hebt oorzaak al gevonden. :p Een extended partitie kan BSD niet zoveel mee nee, dat is ook een partitie, wat Windows/DOS daar verder mee doet heeft BSD weinig aan. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07. |