![]() |
Meld leeftijdsdiscriminatie bij werk!
Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben stellen steeds meer werkgevers leeftijdseisen bij bijbanen. Met name de maximumleeftijd is de laatste tijd intrek (minimumleeftijd heeft vaak met wetgeving te maken). Dit om alleen “jong” (16-17) en goedkoop personeel te werven. Ook worden contracten van iets ouder personeel niet meer verlengd. Als je bedenkt dat 18 voor sommige supermarkten al te “oud” is, geeft dit voor veel jongeren op zoek naar een bijbaan problemen.
De vraag is nu wat vinden jullie hiervan? Bedenk daarbij dat leeftijdsdiscriminatie in principe bij wet is verboden! Zie hiervoor www.cnvjongeren.nl voor meer informatie Nog beter help ons (CNV Jongeren) bij het actie voeren. We roepen iedereen op gevallen van leeftijdsdiscriminatie tegen jongeren te melden. Dit kan met de volgende directe link http://www.cnvjongeren.nl/cms/1109679013.php of kijk gewoon op www.cnvjongeren.nl . Het allermooist zijn foto's van advertenties met leeftijdsgrenzen maar ook persoonlijke belevenissen zijn meer dan welkom |
Dat is kut, maar het is onvermijdelijk. Iemand van zestien is goedkoper dan iemand van achttien en het is nogal logisch dat ondernemingen zo weinig mogelijk geld willen uitgeven aan personeel. Zeker waar het gaat om totaal ongeschoold (want dat zijn zestien- en zeventienjarigen, die hebben nog geen beroepsopleiding afgerond) personeel is het nogal logisch dat je geen cent meer betaalt voor iemands leeftijd die hoger ligt, maar aan welke hogere ervaring je als werkgever niets hebt.
Wat een charmant idee zou zijn is gewoon het invoeren van één minimumloon voor alle jongeren onder de achttien. Dat zou dan berusten op de gedachte dat zestien-, zeventien- en achttienjarigen voor ongeschoold (kassa enz.) werk volledig uitwisselbaar zijn en er dus ook geen verschil in beloning mag zitten. |
Ja, dat moet kunnen.
Het is erg logisch dat ze dat doen, deal with it. |
logisch.
ik heb t zo gedaan. ben op mn 15e voor weinig begonnen, had t naar mn zin en groeide door en door en door, nu ben k er ruim 4,5jr en heb k contract voor onbepaalde tijd en een lekker salaris. En ervaring enzo waardoor ik moeilijker vervangbaar ben door n nieuw goedkoop iemand.:) |
Wat doet deze schait op dit forum?
|
Ik vind niet dat mensen ontslagen mogen worden als ze "te oud worden", maar dat mensen sneller aangenomen als ze jonger zijn, is gewoon logisch...
|
Wat ik daarvan vind? Tja, het zou niet mogen gebeuren, en leeftijdsdiscriminatie is idd verboden, mits leeftijd van belang is voor de functie (maar dat zal bij een bijbaan niet het geval zijn).
Het is enigzins begrijpelijk dat bedrijven de goedkoopste weg zoeken, hoewel er naar mijn mening genoeg voordelen kleven aan de aanname van een jongeren die iets ouder is. |
Ja, moet kunnen, maar het moet dan niet de reden zijn dat oudere mensen dan na een tijdje bij dat werk moeten stoppen.
|
geen ouder personeel ontslaan of weigeren contracten te verlengen, maar de zaak op zich is redelijk logisch. waarom zou je als onderneming zitten wachten op hoge personeelskosten?
|
Citaat:
Maar om dit meteen discriminiatie te noemen. Is het geen discriminiatie dat iemand van 18 jaar minder verdiend dan iemand van 16 die hetzelfde werkt doet? Ligt het probleem nou bij de werkgevers of bij de overheid. Met de minimum salarissen voor 16 jarige en 18 jarige anders te stellen. Op mijn werk betalen we alle 16 jarige uit voor 18 jarige. Na de 18 jaar gaat dit mee met de CAO. |
Bij een sollicitatie zoekt een werkgever een werknemer die het meest gunstig voor hem is. Een jonge werknemer is goedkoper en dus gunstiger. In dit opzicht is het dus heel normaal dat er naar de leeftijd gegeken wordt.
Dat je er uit geschopt wordt omdat je te oud zou zijn, vind ik belachelijk, en moet ook goed worden aangepakt. Als je als 18 jarige een goede werknemer bent, ben je een hoop geld waard voor je werkgever, veel meer als die paar euro die de baas bespaart op een jongere werknemer. @ ts: kom je toevallig uit Hilversum of omgeving? |
geen flauw id
|
Het gaat bij de werkgever gewoon om de prijs/kwaliteit verhouding. Als je een paar euro meer kost, dan moet je ook gewoon meer kwaliteit bieden, oftewel meer doen, oftewel meer verantwoordelijkheid nemen. Als je 18 bent heb je over het algemeen ook meer ervaring, dan 1 van 16. Voor de werkgever is het gewoon een optelsommetje en wie daar het gunstigst uitkomt die krijgt de baan. Zo simpel is dat.
Het moet dus gewoon kunnen, want door het loonverschil blijft er een beetje doorstroming op de arbeidsmarkt, waardoor jongeren van 16 ook nog een keer aan een baan komen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38. |