Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   de top (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1125654)

Chronocide 11-03-2005 14:15

de top

Het waterpijl blijf gestaag stijgen,
Ik klim omhoog, uit alle macht
Het luid rumoer van stromend water,
Beangstigt mij, en dempt mijn kracht

Ik tracht het water voor te blijven,
Dat lijkt te lukken, dat maakt mij blij
Mijn blijdschap duurt niet lang, zal blijken
Wat als ik de top bereik?

Ik kijk omhoog, en zie het einde,
De top van de berg, mijn eigen dood
Ik kan niet verder, noch kan ik terug,
Ik bid om hulp, uit hoge nood

Ik laat al mijn gedachten varen,
Och waarheen zal ik nu gaan?
Mijn lichaam is vandaag gestorven,
Maar mijn woorden zullen voortbestaan

=zwart wit= 12-03-2005 10:44

je ritme ligt vooral in de eerste strofe erg fijn. verder denk ik dat er af en toe nog wel wat haperingen in liggen. in de tweede strofe vind ik bijvoorbeeld dat maakt mij blij niet lekker lopen. inhoudelijk vind ik het ook niet zo denderend, dat maakt mij blij en dan mijn blijdschap duurt niet lang - niet helemaal de goede overgang. de laatste regel klinkt ook wat anders, ik twijfel er over of het juist goed is of juist niet ;). op zich dat je hier niet rijmt is het probleem niet, maar de zinsbouw zelf is nogal vreemd. in de derde strofe is dat noch kan ik terug, noch lijkt niet helemaal te kloppen als je het maar 1 keer gebruikt.
wat ik vooral jammer vind in de vierde strofe (die op zich erg mooi is), is je laatste zin. ik zou er zelf bijvoorbeeld maar hoelang zullen mijn woorden voortbestaan? van maken, maar dan verdwijnt natuurlijk juist de betekenis die jij eraan gaf. kijk zelf eens.
ik vind dat je een erg mooie basis hebt voor een gedicht, en vooral je schema ligt best regelmatig. je boodschap is mooi gekozen, en mooi verwoord. je brengt je idee goed over op de lezer. ga zo door (y).

Chronocide 12-03-2005 15:37

bedankt zwart-wit, ik zal eraan werken!

Mutant_oud 17-03-2005 18:09

WaterpEIl
Tenzij je dubbelzinnig wilde zijn, maar dat betwijfel ik of het komt echt niet over.

Reem 17-03-2005 18:48

Dat lijkt te lukken, dat maakt mij blij
Deze zin valt nogal uit de toon. Ik vind namelijk dat je best een goed gedicht neergezet hebt, maar af en toe heb je je er een beetje te gemakkelijk vanaf gebracht, zoals dus ook bij bovenstaande zin. (Bij bijvoorbeeld de rijm macht - kracht vind ik dit ook.)
Verder ben ik het op zich wel met =zwart wit= eens. Jammer dat het af en toe net niet lekker loopt.

Thoughtful 17-03-2005 21:27

Ja, ik vind hem ook best mooi. Jammer dat ik af en toe een beetje struikel over het ritme, dat maakt het minder prettig om te lezen.
Je verwoording is wel mooi :)

skull-head 22-03-2005 16:38

Ik laat al mijn gedachten varen,
Och waarheen zal ik nu gaan?
Mijn lichaam is vandaag gestorven,
Maar mijn woorden zullen voortbestaan

dat is heel mooi gevonden!!!
mooie woordkeus, leuk ritme, goed verwoord ook, wat je wilt zeggen komt helemaal helder over. Mooi gedicht!!!
Echt héél mooi:D

Chronocide 22-03-2005 17:49

Bedankt voor alle reviews mensen :D

bumblebee 22-03-2005 18:10

Ik vind het gedicht lekker weg te lezen, en het gehele idee achter het gedicht spreekt me ook aan. Structuur is goed, evenals het ritme. Ik vond alleen sommige woorden en zinnen niet echt bij het gedicht passen, zoals 'tracht', dat klinkt meteen zo ouderwets. Misschien komt dat omdat het woord in het ritme paste, maar toch vind ik dat niet zo mooi. Verder prima!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.