![]() |
[algemeen] Favoriete taal en IDE combo
Welke taal schrijven jullie het liefst? En in welke IDE schrijven jullie deze taal graag?
Ik ben op dit moment wel vrij into de .NET IDE met een aantal verwante talen en fan van C# (kracht en flexibiliteit van C, eenvoud van BASIC). Notepad/EditPlus is mijn andere favoriet voor scripttalen waar nog geen (goede) IDE voor is. |
Het ligt aan de bewerking die ik wil uitvoeren, maar C++ vond ik wel leuk om te doen, in Delphi heb ik me ook ooit verdiept en de bewerkingen die ik meestal wil uitvoeren gaan het beste in Perl en PHP...
Ik heb dus geen favoriete IDE, maar source edit gebruik ik meestal voor m'n PHP en Perl... |
PHP
Wat met IDE bedoeld wordt weet ik niet, maar als daar editor mee bedoeld wordt ga ik voor Dreamweaver MX (2004 is klote, hoewel ik er wel mee werk) Vroeger deed ik nog vrij veel met de ingebouwde code-wizards, maar die laat ik nu liever links liggen. Het is wel fijn om rechts een browser te hebben, en af en toe een WYSIWYG mode bij de hand te hebben om wat elementjes in te verslepen. Stylesheets werken ook vrij fijn icm DW. Daarnaast gebruik ik veel EMeditor voor snelle wijzigingen en een hele mikmak aan andersoortige bestanden (BATCH-files (y)) |
Citaat:
Voor C heb je dan Visual Studio, Visual Studio.NET, Borland C IDE etcetera. Citaat:
|
Ik moet toegeven dat ik ook helemaal into .NET ben.
Ik prog het liefst in C# en heel soms een stukje in C++. Mijn favo IDE is Visual Studio.NET 2003 en voor hoppy projectjes prog ik in C# 2.0 beta (vooral voor de generics). In 2.0 is mijn favo IDE Visual C# 2005 Express (een afgeslankte versie van VS2005 beta). Daarnaast prog ik heel af en toe wat voor de mac en ben wat aan het expirimenteren met FreeBSD. Hiervoor maak ik ook gebruik van C# icm project Mono. De IDE hiervoor is vanzelfsprekend MonoDevelop. |
taal C++
IDE DEV-C++ RHIDE EMACS :o |
c++ met dev-php of MSVC++
en php met dev-php (alhoewel het een kut prog is :p ) |
Object Pascal met VCL in Delphi 7
foei, Delphi als taal noemen :p Die taal is gewoon Object Pascal hoor :) Als editor heb ik verder Codepad voor INI-bestanden, MS-DOS batch-bestanden, etc. |
Java->jEdit
|
Citaat:
in hardcore windows API code zonder componenten .. ( ja ben een freak :p ) |
Masm -> Qeditor
en voor de nostalgie soms wat VB 6.0 met bijbehorende IDE |
web:
php + kate anders: c/c++ (ba)sh + vi(m) + gcc + gnu make. |
C
Python Lisp In gEdit. En rxvt. gEdit is gewoon heel fijne teksteditor, bovendien lekker grote fonts (ben slechtziend) en dat werkt gewoon heel fijn. |
Citaat:
Ik heb eigenlijk geen IDE nodig. Ik werk met 3 virtuele desktop: Firefox met api, gEdit/jEdit en een xterm om te testen en te debuggen. Vind ik echt ideaal werken. |
|
Citaat:
Alleen heb je dan niet echt een debugger en vergeet je dan de term "Integrated ". Bij een IDE is dat allemaal dus geïntegreerd in elkaar, je kan makkelijk vanuit je editor testen, je debugger spreek je ook aan vanuit je IDE etc. Dat alles wilt natuurlijk niet zeggen dat het één groot programma is hoor, enkel dat je een interface hebt met de editor ingebouwd die je toegang geeft tot de compiler en debugger. Zo heb je bijvoorbeeld Texniccenter, een soort editor voor LaTeX die de rol als IDE opneemt omdat hij de LaTeX-compiler direct kan aanspreken zonder dat je zelf manueel in een command line nog moet gaan zitten 'knoeien'... Zo kun je ook code schrijven met notepad, maar Notepad (editor) + (debugger) + (compiler) =/= IDE. Wel IDE = (editor+debugger+compiler). Vergeet ook het onderste niet Citaat:
|
Citaat:
Hmmm Novell ;). Ik moet me nog eens wat dieper in Mono verdiepen, aangezien ik een Novell-fan ben :P. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06. |