![]() |
[Netwerk] Gaat dit werken?
Beetje domme tekening, maar wel duidelijk geloof ik.
Als ik server en clients gewoon in zelfde werkgroep gooi met bijbehorende ip nummers en subnet mask. Gaat dit dan werken? http://members.ams.chello.nl/pbleeke/Steef/netwerk.JPG Alvast bedankt! |
volgens mij hoef je geen crosscable te gebruiken..
en je moet niet vergeten om routersoftware op je server te draaien. Welk OS staat er op die server? |
Ik snap niet waarom je de "shizzle" via een server laat binnen komen. Je kunt beter de hub vervangen door een router (altijd aan, weinig stroomverbruik en stabieler/sneller) en dan de server met de 2 PC's aan de router hangen.
En het is inderdaad niet nodig een crossed cable te gebruiken. |
als je een server hebt met 2 nicjes erin IS het al bijna een router, dan kan je m net zo goed zo gebruiken ipv nog een apparte router kopen.. kost alleen maar weer geld :)
|
Citaat:
|
hmja, das ook wel weer zo.. bovendien is zo'n router natuurlijk voor iedereen makkelijk in te stellen en betrouwbaarder dan een server.. Tenzij je er BSD oid op zet natuurlijk, maar dat is wel weer een bitch om een router op te zetten weet ik uit ervaring :P
en gezien de hier gestelde vraag gok ik dat de TS geen die-hard unix/linus gebruiker is die dat ff doet |
heb hier ongeveer hetzelfde maar dan ipv een hubje gewoon 2 nicjes erin... maar een router is hier geen oplossing; er is een stukje draadloos via een usb sticky, dus helaas
|
Citaat:
@ grensgeval: ik snap niet wat je bedoelt, wat is draadloos gemaakt? |
Hij heeft een USB draadloze netwerkkaart omgetoverd tot access point. Ik ben even de naam kwijt, maar dan maak je in principe een draadloze netwerkverbinding, zonder extern acces point.
|
Citaat:
Daarnaast zijn hardware routers heel erg bitcherig met port forwards. Soms kunnen ze geeneens port ranges doen, nou dan kun je al veel applicaties niet gebruiken (active mode FTP bijvoorbeeld). Een hardware router heeft beperkte beveiligingsopties (geen anti-portscanning, geen firewall op applicatieniveau). Daarnaast hebben veel routers een beperkt aantal connecties dat ze per seconde kunnen aanmaken, anders verbreken ze de verbinding. :p Voor de meeste mensen is een router de beste keus, maar als je met BSD werkt en jezelf poweruser noemt, heeft een BSD router toch echt wat voordelen. Bovendien als je al een server 24/7 draait, dan kun je die sowieso het beste ook als router laten dienen. |
Waarschijnlijk zitten al die functies ook gewoon in een professionele router, maar dan moet je wat beter zoeken op eBay.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Als je een dure router hebt (boven de 200 euro, richting de 800 euro), dan zitten die functies er inderdaad op. Maar dan praat je wel over een heel andere klasse dan een 'router' die je in de winkel koopt he. :)
Er zijn ook goedkopere routers (onder de 80 euro) die vrij fatsoenlijk zijn (dus geen problemen met P2P connections/sec en ook port ranges forwarden), maar traffic shaping en geavanceerde security features zul je moeten missen. Als je een PC 24/7/365 laat draaien enkel voor een hardware router is het misschien zonde (alhoewel die hardware routers ook tegen de 15W verbruiken hoor). Maar ik het erover als je toch al een server draait. En als jouw server crasht dan doe je toch echt wat verkeerd. Proper Linux/BSD op stabiele hardware crasht niet. Bovendien, als jij op je server werkt is het geen echte server maar een workstation die wat services draait (zoals FTP/HTTP). En dat doet mij sowieso al vermoeden dat je er Windows op draait. ;) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ook al doe je allemaal niet wat ik doe, dan nog blijft het zonde om een PC van een waarde van meestal 100-200 euro puur te gaan gebruiken voor routing. Daarnaast is een hardwarematige router in mijn ervaring altijd sneller. |
Citaat:
EBAY NOS!! |
ach man, wat nou 100-200 euro, bij mijn ouders staat een FreeBSD op 80486 te routen, kan nog een printer delen ook. Met traffic shape zelfs. Laat diie jongen lekker met z'n servertje.
|
heeft iemand trouwens al verteld dat die kerel z'n setup prima gaat werken als-ie z'n crossover inruilt voor een gewone dan wel de crossover in de uplink poort van de hub steekt?
:rolleyes: |
Citaat:
sssjjjjjjjjjtttt niet verklappen :o |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52. |