![]() |
Puberteit/depressie?
Misschien best een stomme vraag..
Maar wanneer spreek je nu over een depressie en wanneer over "de puberteit"? Als je bijvoorbeeld al meer als een jaar erg last hebt van je negatieve emoties, moet je dan nog genoegen nemen met "het gaat wel over, het is enkel de puberteit"? |
Ook al heeft het te maken met je puberteit dan moeten mensen (neem aan vrienden en/of familie) dit niet zomaar wegwuiven.
|
Of je daarmee genoegen moet nemen is afhankelijk van wat jezelf vindt. En idd, al is het de puberteit, dan moet het ook serieus genomen worden.
Ga eens langs je huisarts, hij/zij heeft er meer verstand van en kan eventueel verder (laten) kijken hoe het zit ed. |
Opzich kan een depressie ook 'gewoon' overgaan. Maar ookal is het de puberteit, dan nog is het zeker iets wat serieus genomen moet worden. Af en toe negatieve gedachtes is heel normaal. Maar als jij een paar maanden achter elkaar je rot voelt en het niet meer ziet zitten, kan dat best de puberteit zijn, maar dan moet dat zeker niet onderschat worden...
|
Oftewel, het maakt geen fuck uit welk label je eraan hangt.
Is dat niet mooi. :) |
denk dat puberteit gewoon vaak (mede)oorzaak is van een depressie
|
Citaat:
|
in dit topic heb ik geprobeerd om soort van centraal topic op te zetten. Maar er is ook veel over dit onderwerp gediscuseerd...
|
Citaat:
xxx fantome |
Ik denk dat depressieve gevoelens bij de puberteit horen. Het is iets waar je doorheen moet. Pas als het echt langer dan een jaar voortduurt denk ik wel dat je er hulp mee moet zoeken.
|
Hormonale toestanden hebben invloed op je gemoedstoestand. Aangezien deze hormonen in de puberteit nogal tekeer gaan, denk ik dat de puberteit om die reden samen kan hangen met een dip. Maar, tussen een dip en een depressie zit een groot verschil. Indien het je functioneren belemmerd, wat let het je dan om een bezoek aan je huisarts te brengen? Wat de exacte oorzaak van je neerslachtigheid is, doet er niet toe imo.
Sterkte! |
Citaat:
Depressie (als ziekte, dus niet in een dip zitten) kan langdurig zijn of vrij kort. Depressie / stemmingswisselingen is heel wat anders dan puberen hoor !! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In de puberteit kan je en is misschien de kans wel groter dat je een depressie krijgt. Oorzaak gevolg (dus in de puberteit zou je best depressief kunnen worden) op latere leeftijd kan dat niet, want dan heb je je puberteit gehad. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06. |