![]() |
Uitbreiding Europese Unie
Wat vind je van nog verdere uitbreiding van de Europese Unie? Landen als Kroatië, Bulgarije, Roemenië en Turkije, horen die wel bij "de club", en zo ja, waarom? Toch in ieder geval niet vanwege hun sterke en competitieve economieën. Of hun belangrijke rol op het politieke wereldtoneel. Het lijkt er sterk op dat ze worden toegelaten vanwege vage beloften, 20 jaar geleden gemaakt, aan een borreltafel, door naieve, linkse politici. Als ze toetreden hebben ze recht op miljarden aan subsidies. Dan zijn de lasten al helemaal hoger dan de baten.
Volgend probleem: wanneer is de EU compleet? Zeker bij toetreding van Turkije heb je geen argumenten om andere Aziatische of Noord-Afrikaanse landen er buiten te houden. Wat een zeer slechte zaak zou zijn. Wat ik dan ook hoop is dat de Europese Unie gaat imploderen. En dat de verhoudingen met de Verenigde Staten weer worden aangehaald. |
Ik vind dat er te snel en te veel Oostbloklanden zijn toegelaten in mei vorig jaar.
Ik hoop in ieder geval dat de EU eindelijk eens één koers gaat varen wat betreft buitelands beleid en dat ze de VS eens goed onderuit trappen. :D :evil: |
Roemenie, Bulgarije en Kroatie mogen wat mij betreft toetreden rond 2010. Mits Bosnie, Montenegro, Oekraine, Moldavie, Wit-Rusland, Albanie en Servie aan de toetredingseisen voldoen , mogen ze toetreden. Daarna is voor mij iig een voorlopige, maar ook vrijwel definitieve grens bereikt.
|
Citaat:
|
Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechie, Hongarije, Slowakije en Slovenie. Daarnaast zijn ook Malta en Cyprus toegelaten.
|
Wat een rechtse flauwekul. Als er meer landen meedoen aan een vrijhandelsassociatie worden we daar echt niet spontaan armer van.
|
Citaat:
|
Ik ben - natuurlijk - voor toetreding van landen tot de EU, maar ik vind wel dat eerst de landbouwsubsidies (daar zijn ze weer) afgeschaft moeten worden.
Wel grappig overigens dat de 'linkse kerk' weer de schuld van alles krijgt. :) Waarom is het slecht als Aziatische en Afrikaanse landen bij de EU komen? |
Citaat:
Like SO FUCKING DUH! |
Citaat:
Dan verander je de naam maar naar 'Intercontinentale unie'. Who cares? |
Wat kinderachtig om mijn post aan te passen, zodat het er niet meer in size 10 staat. (n)
En ja, het is een heel logisch argument. Het was en is een samenwerkingsverband van en voor de Europese landen. Daar gaan we niet de hele wereld in betrekken. Anders kun je net zo goed de hele Unie opdoeken. :rolleyes: |
Waarom is Slovenië ooit tot de EU toegelaten? :|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En nu even ontopic. |
Citaat:
@McCaine: en nu voel je je een grote jongen! (y) |
Jazeker, Slovenie is nettobetaler. De levensstandaard is mss wel wat lager, maar dat betekent niet dat ze straatarm zijn. Iig dragen ze meer bij dan ze binnenkrijgen.
|
Nouja, aan de ene kant vind ik dat alle landen die voldoen aan de humanitaire en economische voorwaarden voldoen mee zouden moeten doen; aan de andere kant moet je ook rekening houden met de uiteenlopende standpunten, die bij steeds verdere uitbreiding verder uiteen zullen lopen, waardoor verdere besluiten van de Unie nogal moeilijk kunnen verlopen. Daarnaast is het, met uitbreiding naar het oosten, het moeilijker geworden om de broodnodige hervorming van de landbouwsubsidies aan te snijden, aangezien juist die voormalige Oostbloklanden zoveel baat hebben bij die subsidies. Verder is de democratie in de EU nogal gebrekkig, en zou het invoegen van nieuwe landen alleen maar door de gebrekkige besluitvormingsstructuur problemen opleveren.
Anyway, voorlopig zou ik zeggen dat het niet zo verstandig is om uit te breiden en eerst de grote problemen van de instituties van de EU ( en de landbouwproblematiek) aan te pakken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik sta achter wat Mephostophilis gezegd heeft en waarschijnlijk ook achter wat hij nog gaat zeggen in dit topic.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
1) Ze spreken bijna allemaal engels 2) Er is een gemeenschappelijk VS- gevoel 3) Cultuurverschillen binnen de VS zijn kleiner 4) Instituties zijn beter dan die van de EU |
Je kunt een staat van semi-onafhankelijke staten niet vergelijken met een Unie van minstens 25 puur onafhankelijke naties die samen ook nog eens bijna twee maal zoveel inwoners heeft.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat: