![]() |
[bat] cmd bestand make?
Hi,
Wat is de command om een bestandje aan te maken in een bat file. Je kunt 'start app.xx' en 'del app.xx' doen maar hoe MAAK ik een bestandje? Ty |
Met het commando edit een batch maken en dan opslaan?
(Bijvoorbeeld: edit bestandje.bat) |
Citaat:
|
copy con: blaat.txt kan je gebruiken om via command prompt, of in de oude dos bestandne mee te maken, maar hoe dat werkt in batch weet ik niet
|
Citaat:
|
echo dit kom in de textfile > blaat.txt
geeft een bestand blaat.txt met de tekst "dit kom in de textfile" edit voor een leeg file echo > blaat.txt |
Citaat:
|
Citaat:
Code:
echo je moeder > mama.txt en de inhoud van het bestand is dan "je moeder" (open em maar eens in kladblok) |
Citaat:
(ps: ook mogelijk html,exe etc op danig manier te gebruike) |
Citaat:
Code:
echo Lijn 1 > text.txt |
Citaat:
Nog ander vraagje.. Als je bijv deze opstelling hebt (je kunt em zelf in een bat copyen): echo Je bent een aap > test1.txt copy test1.txt test2.txt del test1.txt @echo off pause Hoe krijg ik dan die test2.txt weer in een andere map? 'cut' en 'paste' werkt niet |
Citaat:
HTML werkt niet, omdat je van vogelbekjes gebruik maakt (echo Dit<dat>zus>text.txt), of er een workaround is weet ik zo niet hoe je iets verplaatst? Als je MS-DOS versie 6.0 (weet ik niet zeker) of hoger hebt kun je het commando 'move' gebruiken, anders moet je copy gebruiken Code:
copy test.txt ..\test.txt Code:
move test.txt ..\test.txt |
Copy en Paste is inderdaad geen oplossing (in DOS zijn het overigens andere sneltoetsen, die logischer zijn qua opschrift, als je ze kent; maar verder op je toetsenbord staan).
Hoe je een bestand moet schrijven is uitgelegd. Om een bestand te verplaatsen, moet je het commando "move" gebruiken op een gelijkaardige manier als je "copy" zou gebruiken. Vergeet bij bestandsnamen ook niet dat je best aanhalingstekens zet, zo krijg je geen problemen met spaties en dergelijke. Als je nog dingen niet weet; kijk dan in de help (gewoon "help" intypen in je command prompt) en je kan nog steeds iedereen iets vragen. HTML zou hij normaal wel moeten schrijven, maar misschien dat hij nog te veel vasthangt aan oude conventies (8.3-bestandsnamen: 8 tekens en 3 als extensie). Die 8 tekens zijn momenteel ook in DOS niet meer van toepassing, maar voor die extensies weet ik het niet. Eventueel kun je steeds proberen Code:
echo HTML1 > bestand.htm edit: wat te laat, blijkbaar Aan die HTML-codes had ik niet echt gedacht, dus zal wel kloppen. Daar weet ik ook niet direct een oplossing voor. Misschien als er variabelen ofzo gebruikt worden (geen idee hoe je dat doet, maar het is wel mogelijk, dacht ik; net zoals met parameters). |
Citaat:
echo Je bent een aap > test1.txt copy test1.txt test2.txt del test1.txt copy test2.txt C:\blaat\test2.txt Maar dit werkt niet.. Er komt geen txt in dat blaat mapje |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Code:
md Blaaaaat Eventueel kun je dat voor de zekerheid gewoon zetten. Dan maakt hij de map aan als ie og niet bestaan en anders geeft hij een foutmeldingkje (die je batch overigens niet tegenhoudt) |
weet niet of dit werkt, maar het zou kunnen:
Code:
if exists blaat\NUL GOTO END |
Citaat:
echo "<html>" > test.html (kan het helaas nu even niet testen) |
Citaat:
|
kheb nu inplaats van te verplaatse (omslagtig) van mapje naar mapje gespronge en dan daar een echo doen.
html codes gebruike lukt tot zover nog niet in de bat |
Citaat:
Code:
md map |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36. |