![]() |
goede ogen om chirurg te worden?
Hey, 'k heb ff een vraagje m.b.t. de studie geneeskunde: moet je daar goede ogen voor hebben? Of eigenlijk beter gezegd: als je chirurg wil worden? Want ik kan me zo voorstellen dat dat wel zo handig is. Want wat nou als je een lui oog hebt of een hele sterke bril hebt?
|
je kan nu toch geopereerd worden zodat je weer goed kan zien?
|
Ik weet er eigenlijk niets van, maar ik kan me niet voorstellen dat het dragen van een sterke bril een probleem zou zijn. Sarah (sarahbressers voorheen) bijv. studeert geneeskunde en die heeft ook een heel sterke bril, als ik me niet vergis.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn stiefpa is chirurg. Hij draagt een bril met glazen op -7,5 sterkte.
Dus nee, het is geen probleem :) |
Geneeskunde is meer dan een opleiding tot chirurg he. Dus voor die studie heb je echt niet per sé goede ogen nodig. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je als chirurg geen bril op mag hebben, dus een sterkte die met een bril te corrigeren valt maakt niets uit. Maar zodra je niet goed ziet en een bril dat niet kan corrigeren, misschien dat er dan wat regels worden gesteld voor chirurgen.
|
Riep iemand?:P
Voor de studie hoef je geen goede ogen te hebben, nee. Om chirurg te worden ook niet, maar ik denk dat je oogafwijking wel te corrigeren moet zijn met bijvoorbeeld een bril, lenzen, een operatie, wat dan ook. Het zal nergens in de regels staan, maar er zijn véél meer mensen die chirurg willen worden dan er opleidingsplaatsen zijn, dus voor een opleidingsplaats moet je geselecteerd worden, en ik denk niet dat ze dan mensen met een niet te corrigeren oogafwijking gaan selecteren. De meerderheid van de geneeskundestudenten worden uiteindelijk huisarts of sociaal geneeskundige (bedrijfsarts, schoolarts, die dingen). Ongeveer 7 van de 10 eerstejaars willen chirurg worden. |
Als je goed kan zien met een hulpmiddel (bril o.i.d.), maakt het niets uit.
Als je niet goed kunt zien, is het een ander verhaal. Dit soort dingen moet je dan van tevoren melden, voordat je je inschrijft voor geneeskunde (ook als je bijvoorbeeld een vinger mist ofzo). |
Citaat:
|
Citaat:
Bij chirurg kan het gewoon als je een afwijking hebt die gecorrigeerd is door een bril, als F1 piloot kan een vroegere beschadiging aan je oog (zoals door een laserbehandeling, die in principe je oog tijdelijk verwond), negatieve gevolgen hebben als je in zo'n machine rondvliegt. Maar de regels over laserbehandeling en defensie zijn verandert. Ik weet niet precies hoe, maar er is de mogelijkheid dat je goedgekeurd wordt bij defensie ook nadat je een laserbehandeling hebt ondergaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52. |