![]() |
Met zijn/ons tweetjes
Als ik een verhaaltje schrijf en bv. de zin heb:
'Met ... tweetjes liepen we naar het meer.' Op de plek van de ..., wat moet daar dan staan? Zijn of ons? |
Citaat:
|
Ja, dat doe ik ook altijd, maar ik krijg er heel vaak aanmerkingen op:s. En dan doe ik "ons", en dan is het nog niet goed:s.
|
Ik zou ook zeggen 'met z'n tweetjes'. Ons vind ik raar klinken in deze context, en volgens mij is het ook gewoon niet goed.
|
het lijkt mij dat het toch eerder ons moet zijn. Je zegt toch ook niet 'in z'n eentje liep ik naar het meer'?
|
Citaat:
|
Volgens Schrijfwijzer (van Jan Renkema, Sdu):
(ik typ het maar helemaal over) Voorzetsel plus zijn of aangepaste vorm op zijn minst, met zijn/ons allen In combinaties van (vooral) met en op met een bezittelijk voornaamwoord, zoals in/op zijn eentje en met zijn allen kan het bezittelijk voornaamwoord van vorm veranderen: - Ik ga op mijn eentje, jij gaat op je eentje, hij/zij gaat op zijn/haar eentje. - Wij gaan met ons allen, jullie gaan met jullie allen, zij gaan met hun allen. In sommige gevallen wordt zijn echter niet aangepast. Hoe vaster of frequenter de combinaties, des te eerder lijkt ook zijn of alleen zijn goed. Hieronder staan drie 'regels': 1. In enkele vaste combinaties staat altijd zijn. De bekendste zijn: - in zijn algemeenheid, op zijn beloop laten, op zijn Fries, enz., op zijn hoogst, op zijn laatst, op zijn minst, op zijn zachtst gezegd. 2. In enkele minder vaste combinaties zijn beide mogelijkheiden juist; zijn of een aangepast bezittelijk voornaamwoord: - met zijn (ons) allen, met zijn (jullie) tweeën, met zijn (hun) drieën, enz. - 'op zijn' plus een overtreffende tap (behalve de voorbeelden bij 1), dus: op zijn (haar) mooist, op zijn (hun) hardst, enz. 3. In de overige combinaties bestaat een voorkeur voor een aangepast bezittelijk voornaamwoord: - op jouw beurt, in zijn ware gedaante, op mijn gemak, op onze plek, tot haar recht, uit hun verband rukken. Dus het kan allebei :P |
Met zijn tweetjes lijkt mij meer als je het over anderen hebt, en niet over 'ons' :rolleyes:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10. |