![]() |
ritalin effect op mensen zonder adhd
is dit schadelijk? wordt je stoned oid? of kan je je oko beter concentreren?
|
Voor volwassenen werkt het geloof ik als een soort drug. Voor zover ik weet is het voor volwassenen schadelijk en kan je je als volwassene niet beter concentreren.
|
Citaat:
|
Als je twijfelt, niet doen.
Is het een belangrijke toets? Ik zou het als ik jou was en ik ZOU het proberen, het doen op een dag dat je thuis bent en huiswerk maakt bijvoorbeeld. |
:nono: Nooit zomaar medicijnen van anderen nemen. Als het een pijnstiller is kan het, maar met dit soort dingen niet doen. Ga naar de dokter oid met dat je last hebt van concentratieproblemen. Zoek er de oorzaak van en kijk in hoeverre je er wat aan kan doen. Maar dit is iig niet verstandig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
check d & a...is er ook een topic over
|
Nooit zomaar pillen van iemand anders gaan slikken! (Zoals Leonoor al zei :P ) En zeker geen Ritalin.
Je hebt heel veel middeltjes die concentratie bevorderen en spanning afnemen, vraag maar eens bij de apotheek. |
Citaat:
Er zijn zat middeltjes tegen stress en concentratieproblemen. Kan je gewoon naar vragen, wat Andijvie al zei. Maar ik ben er veel meer voor om de oorzaak te zoeken en daar wat aan te doen als hij te vinden is en het mogelijk is. Je huisarts zal het echt niet erg vinden als je met deze klacht komt. Heb je veel meer aan. |
Citaat:
|
Als ik t goed heb en je hebt geen concentratie probleem oid als ADHD wordt je er juist hyperactief van. Weet niet zeker hoor
|
Volgens een jongen die ik kende die het slikte wordt je er idd hyperactief van.
|
(Wat ik mij nog herinner uit de college's over ADHD...) Volgens mij hebben mensen met ADHD te weinig prikkels, waardoor ze zich druk gaan maken om maar genoeg prikkels te krijgen. Ritalin is een medicijn wat zorgt voor een verhoogde prikkeluitgave, waardoor deze mensen dus zelf minder moeite hoeven te doen om die prikkels te krijgen.
Als een 'gewoon' mens dus Ritalin slikt, krijgt hij/zij ontzettend veel prikkels op zich afgevuurd, waardoor hij/zij waarschijnlijk heel onrustig wordt en zich niet meer kan concentreren op datgene waar hij/zij mee bezig is. |
Een vriend van mij gebruikt het ook en een nogal dwaze kennis van hem heeft ook eens wat Ritalin van die vriend geslikt. Die jongen is er ontzettend ziek van geworden.
Medicijnen die een ander op recept heeft verkregen gaan slikken zonder dat je ze zelf voorgeschreven hebt gekregen is ongelooflijk dom. Je gaat dan echt voor de Darwin Award. |
Citaat:
En @ M-Leentje: Ik weet niet precies wat het doet bij volwassenen, ik heb alleen eens een documentaire gezien over Ritalin (en vooral de kinderen die het slikken) daarin vertelden ze dat sommige volwassenen Ritalin ook slikken, maar dan niet als medicijn, maar als drug. Kennelijk word je er stoned van. Maar er werd ook gezegd dat Ritalin speciaal voor kinderen is bedoeld, en dat het schadelijk is voor volwassenen. Waarom dat zo is, weet ik niet. |
Kijk even op http://www.antenna.nl/hersenstorm/Medicatie.html
Er zijn sowieso heel veel negatieve effecten, of je nu ADHD hebt of niet. |
ik heb zelf eens gelezen dat het veel wordt gesnoven, maar wat er precies de effecten van zijn weet ik niet meer.
Ik heb zelf toen ik examen deed ambrazin gebruikt. had zelf het idee dat het wel hielp voor concentratie en zenuwen. Enige nadeel is dat het wel heel erg goor is en dat je de pilletjes kapot moet kauwen. http://www.bloem-natuurprod.nl/body_ambrazin.html |
Ritalin is een oppeppend middel, mensen die geen adhd hebben worden juist hyperactief, lijkt me in dit geval niet het gewenste effect ( ik heb hier mijn profielwerkstuk over gedaan)
|
Ik kan je - uit ervaring - vertellen dat je er helemaal niet hyperactief van wordt. Je wordt er alleen misselijk van, (alsof je een mengelmoes in je maag hebt zitten) en het lijkt alsof er een flatgebouw op je kop gevallen is...
Kortom; je voelt je enkel heel verrot en futloos... Het is niet aan te raden.... ;) Meer vragen, dan hoor ik het wel... |
Het lijkt hier nu wel of Ritalin zo'n slecht middel is, terwijl het heel veel voorgeschreven wordt.
Een ding is in ieder geval zeker: Hyperactief wordt je er echt niet van, Ritalin gaat dat dus tegen. Het wordt wel voorgeschreven voor mensen met ADHD, dus juist om hyperactiviteit tegen te gaan. Ik ben nu samen met de psychiater aan het kijken wat voor mij de beste medicijnen zijn. Ritalin is een goed middel, een nadeel ervan is dat het in het begin erg veel bijwerkingen heeft, en dat je het vaak moet innemen. @Anno 1986: Dat zijn een paar bijwerkingen die je noemt. Als het goed is, gaan die na een tijdje over, mits je je pillen regelmatig inneemt.. @TS: Neem nooit zomaar pillen zonder dat je daarvoor een rede hebt. (En dan bedoel ik dat je bij de huisarts / psychiater bent geweest. ) |
Citaat:
|
Bij mensen die geen ADHD hebben, heeft Ritalin eenzelfde effect als speed/ pep. Ik zou het sowieso een keer uittesten indien je verder geen verplichtingen hebt. Het zou zonde zijn als je er verkeerd op reageerd en die hele toets ermee verne*kt.
|
Citaat:
|
Neenee, ik heb een vriendin die concerta slikt ;)
|
Citaat:
|
Laatst was er ook een tvprogramma over. Het scheelt in fijne maar weinig geld. Geloof ik ging het uiteindelijk om een verschli van 13 eurocent! Wat belachelijk?!!! Of je nu drie keer per dag een pilletje van een bepaald bedrag in neemt, of ik keer per dag eentje van 10 cent duurder...
Ik wordt daar zo moe van! :rolleyes: :confused: :rolleyes: |
Citaat:
Er wordt tegenwoordig al voor het minste of geringste medicatie voor geschreven, zodra een kind maar enigszins afwijkt van de norm schreeuwen ouders meteen om een diagnose die ze steunt in hun opvatting dat hun kind toch 'echt' iets heeft. Moeten we nodig ook nog eens medicatie gaan gebruiken als je een tentamen niet kunt halen. (n) |
ritalin bij niet-adhd-patiënten werkt als speed.
|
Citaat:
|
Mensen met ADHD reageren paradoxaal op stimulerende middelen. Dat wil zeggen, mensen met ADHD worden gekalmeerd wanneer zij middelen innemen die op andere mensen een opwekkend effect zou geven. Ritalin is erg potent middel dat normaal gesproken word geslikt. Als Ritalin wordt gesnoven is het zeven maal sterker dan cocaine.
|
Citaat:
|
Citaat:
stofnaam preparaat rekenbasis Per maand € 50,00 methylfenidaat Concerta tabl. mga 18/36 mg 30 mg € 72,21 Methylfenidaat tabl. 10 mg 30 mg € 10,16 Ritalin tabl. 10 mg 30 mg € 10,16 modafinil Modiodal tabl. 100 mg 300 mg € 215,80 Kosten gebaseerd op Z-index taxe oktober 2004 |
Citaat:
|
Citaat:
Hyperactief wordt je er zeker van, daar zijn onderzoeken naar geweest, de reden dat het bij ADHD'ers werkt is omdat het het evenwicht in de hersenen herstelt, waardoor je rustig wordt, maar in feite is het een oppeppend middel. Daarnaast is het zeker niet goed voor je, heb je wel eens bekeken wat voor een rij bijwerkingen eraan vast zit? Het wordt veel voorgeschreven omdat er niet echt een ander medicijn is wat beter is (en kom nu niet aan met concerta, want daar zit precies hetzelfde in als in ritalin, maar in een andere vorm en daar worden de nadelen niet beter van) |
Citaat:
En over die bijwerkingen, daar wordt je grondig op onderzocht, je wordt regelmatig gecontroleerd hoe het gaat met je.. En die bijwerkingen vallen best wel mee.. En kom op, Ritalin is niet het enige medicijn met bijwerkingen.. Er is geen ander medicijn? Hoe kan ik dan op een ander medicijn overgestapt zijn die voor mij beter werkt dan Ritalin? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46. |