![]() |
boeken voor beginners (filosofie)
punt 1, sorry voor deze onnozele vraag.
punt 2, kom nou niet met:"google, zoek functie bla bla bla" de titel is duidelijk genoeg, als je niet van plan was een zinnige reactie te geven had je het topic niet moeten aanklikken. punt 3, weet er iemand nog een boek over filosofie dat niet te moeilijk is? Ik heb de wereld van Sofie al gelezen en die beviel goed. ik zoek iets dergelijks. |
Probeer 'Daniel Robinson - the great ideas of philosophy' audiobook eens te 'vinden'.
|
danku *is aan het downloaden*
|
Citaat:
Andere tip is "De Wereld van Professor Caritat" van Steven Lukes. |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn tip: Allain de button, De troost van de filosofie. |
Citaat:
|
de wereld van sofie (?)
|
Citaat:
|
Dat ene boek van Bas Haring? Of als je iets hoger moeilijkheidsgraad wilt zijn die 'kopstukken' inleidingen in de filosofie wel interessant. En misschien 'filosofie voor dummies', die heb ik nooit gelezen, maar de titel klinkt alsof het wel leesbaar is :o .
|
hmmz... ik denk dat ik 'Filosofie' van Jorg Aufenanger ga lezen, vertaald uiteraard.
Een inleiding in de filosofie. naja, iig heel erg bedankt voor jullie moeite allemaal, en als je nog suggesties hebt dan kun je ze wel plaatsen want er zullen vast nog wel meer mensen iets dergelijks zoeken. (y) |
Oh ja, er is ook nog 'de verbeelding van het denken', geillustreerde geschiedenis van de westerse en oosterse filosofie, daar staat echt veel in (y) .
|
Citaat:
|
Tja, als filosofie makkelijk was dan werd het wel op het ROC gegeven ;) .
Nee, dat is flauw, maar sommige dingen zijn gewoon niet makkelijker uit te leggen dan op een hele lange en ingewikkelde manier. Neem Kants plichtethiek ofzo, dat zit zo gecompliceerd in elkaar dat het gewoon niet in een halve pagina is uit te leggen. |
ik vond de wereld van sofie makkelijk :)
maar ik ben ook niet opzoek naar iets makkelijks. ik ben opzoek naar iets waarvoor geen universiteit filosofie voor nodig is |
Of andere boeken van Jostein Gaarder.. ook ontzettend leuk om te lezen :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Of misschien werk van filosofen zelf.
Ik weet niet of dat bestaat(heb dit semester pas voor het eerst filosofie en heb nog wel genoeg aan mijn lesmateriaal) zelf lijkt me vooral het werk van plato(en natuurlijk de dingen die hij over socrates heeft geschreven) leuk om mee te beginnen. maar ik weet niet of je alleen boeken zoekt waar de filosofie in beschreven staat, of ook boeken die filosofies geschreven zijn. in die 2e catogorie is de profeet een erg mooi boek(ben effe de schrijver kwijt). Zet je wel effe aan het denken over normen en waarden en 'normale' gevonden dingen :o |
Citaat:
|
verder, 'History of Western Philosophy', Bertrand Russell
|
Nagel (ik ben ff de titel van het boek kwijt) is heel begrijpelijk en heeft wel een leuke simpele kijk op dingen waar je het wel snel mee eens bent, is wel een leuke basis
|
The problems of philosophy van Bertrand Russell , helder en begrijpelijk.
|
Heb een oud boek van W. Durant - Van Socrates tot Bergson hier in de kast staan, prima inleiding.
|
Probeer eens "kopstukken filosofie" , een reeks van relatief kleine boekjes (ongeveer 200 blz) over de meest bekendste filosofen. Van uitgever lemniscaat .
|
The art of happiness - Dalai Lama
|
filosofen, zijn dat niet mensen die denken te rennen naar hetzelfde 'nutteloze' doel?
|
Citaat:
|
Ik heb sinds kort ook een heel leuk boekje, het is (helaas voor sommigen) wel in het Engels: Wisdom Without Answers,
A Brief Introduction to Philosophy van Daniel Kolak. Het is uitdagend voor de lezer en behandelt allerlei onderwerpen zoals: tijd, het zelf, bewustzijn, ethiek, god, kennis, enz. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41. |