![]() |
Ckv
Hoi allemaal!
Ik loop op dit moment stage op een middelbareschool bij CKV & Beeldende vorming en er is mij gevraagd om een nieuwe CKV1 methode uit te kiezen voor op school. Daarom wil ik jullie vragen of je misschien je mening kan geven over de methode die je nu gebruikt op school (als je natuurlijk CKV1 hebt). :) Welk boek wordt er bij jouw op school gebruikt? Is het boek makkelijk te gebruiken? Vind je het duidelijk of begrijp je sommige stukken uit het boek niet? Vind je dat het boek er leuk uitziet (plaatjes, titels)? Zijn de (praktijk)opdrachten uit het boek leuk of gebruiken jullie die opdrachten nooit? Etc, etc.... Alle informatie is welkom! Ook als je het boek helemaal niks vindt mag je dat natuurlijk melden. Bedankt alvast! |
Wij hadden geen boek voor CKV1. Bij ons was het zo dat we een contactuur eens in de maand van 2 uur hadden. Maar eigenlijk was het vak zo dat je op de havo 6 en op het vwo 10 culturele dingen bezocht moest hebben. En daarvan mochten er maar 2 in dezelfde richting zijn (musea, concerten, musicals, toneel, boek, etc.). Je kreeg dan ieder jaar een eindgesprek en dan moest jij overal minimaal 3 activiteiten wat vertellen. In je examenjaar kreeg je een eindgesprek die echt meetelde en waarvoor je dus een voldoende moest halen om deel te mogen nemen aan het examen. Die gesprekken waren niet zo simpel :s Je moest echt diep op bepaalde dingen in. Als je naar een museum was geweest moest je echt over een aantal schilderijen oid vertellen welke stroming het was, welke materialen gebruikt waren, ed. Ook moest je gegroeid zijn in je ontwikkeling en dit aan kunnen tonen.
Naja, ik kan aardig wat lullen en wist me er altijd wel uit te praten. Zeker als je enthousiast deed lukte dat wel. Maar de helft moest altijd terug komen, en met het examengesprekje was er zeker een derde van de groep die het nog een keer moesten doen waarvan daar weer de helft een derde keer een vervangende opdracht kreeg :| En je map met verslagen, recensies, foto's etc die je moest bijhouden was vaak wel 2 mappen dik. Maar we hadden dus geen boeken en eigenlijk ook geen lessen. Ik hoefde zelfs helemaal niet naar die lessen toe :D (vrijstelling) Daarbij ben ik wel enigzins cultureel aangelegd en vond ik die activiteiten helemaal niet erg. |
Neem een natuurkundeboek. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wij hadden Palet, hoewel we het zelden gebruikten. Die enkele keer dat ik het heb moeten gebruiken vond ik het afschuwelijke opdrachten en stomme thema's. Ik raad het niet aan.
|
Citaat:
|
wij hebben geen boek.. we moeten beetje culturele films kijken en daarvan verslag maken endan ben je klaar!
ik zou wel dingen willen leren over kunst en stromingen maar dan niet zo ingewikkeld, leuk vertelt en dat het beetje leuk is voor iedereen.. |
Wij moeten per se geld uitgeven aan die kutculturele activiteiten. En dan mag je niet eens je eigen film uitkiezen en zo... :s
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik heb CKV1 na het 1e semester afgesloten, maar ach.
We gebruikten Palet, maar we deden er nooit iets uit. We gebruikten alleen de schema aan het eind van het boek... en we hebben een opdracht gemaakt naar aanleiding van het themakatern Dubbelgangers. Mooi boek, jammer dat ik er nog een opdracht uit heb hoeven doen. :p |
Citaat:
|
Nou, bedankt alvast! Aan alle reacties heb ik iets, dus of je CKV nou leuk vindt of niet... zeg het maar.
|
CKV2,3 is veel uitgebreider en dus leuker. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, kunstgeschiedenis is leuk! :bloos:
|
CKV is een kansloos vak, in die zin dat het praktisch geen kans van slagen heeft. Hoe je het ook inricht.
|
ik heb CKV 1,2,3 dus ik moet alles erbij doen en vind het opzich wel leuk, behalve die saaie uitjes :o wij hebben het boek 'Oog ziender kunst'
|
Zienderogen Kunst bedoel je :p
|
En N.B. Het gaat hier specifiek over het vak CKV-1.
|
Welk boek wordt er bij jouw op school gebruikt?
Wij maakten gebruik van 'De verbeelding' Is het boek makkelijk te gebruiken? Ondanks dat ik het vak verre van nuttig vond, kon ik er goed mee overweg. Zijn de (praktijk)opdrachten uit het boek leuk of gebruiken jullie die opdrachten nooit? Etc, etc.... De opdrachten moesten we gewoon maken. Of ze leuk waren? Nou nee. Van praktijkopdrachten kan ik me eerlijk gezegd weinig herinneren :o Vind je dat het boek er leuk uitziet (plaatjes, titels)? De titels vond ik dom (in zoverre ik me er nog wat van kan herinneren). En de plaatjes vond ik wel goed. Vind je het duidelijk of begrijp je sommige stukken uit het boek niet? Het boek was makkelijk te begrijpen. En oninteressant!! |
Citaat:
|
Citaat:
Pas toen ze ons een keer een leuke opdracht gaf (en dat was dus wel knutselwerk etc.) ging iedereen heel enthousiast aan het werk! |
Citaat:
|
Citaat:
|
hmm, volgens mij hebben ze bij mij op school premiere. Ik heb het zelf niet, maar KCV. Maar ik heb het boek wel eens gezien en vond het er niet echt super uitzien eerlijk gezegd.
|
Wow, wat een reacties! Bedankt iig allemaal, hier kan ik vast wel wat mee! Maar je mag natuurlijk nog steeds reageren... (graag zelfs)
|
Ik heb KCV gevolgd in plaats van CKV (gymnasium), maar wel tekenen gehad. Praktijk gecombineerd met kunstgeschiedenis, ja vond ik superleuk:) Goed voor je algemene ontwikkeling.
Maar ja cultuurbarbaren die een museum per definitie al stom vinden hoeven inderdaad niet eens aan ckv1 te beginnen wat mij betreft (y) |
Citaat:
|
Iets anders.
Ik heb nooit dat vak gehad, maar wat is het nut van ckv. En waarom krijg je dat alleen op havo en vwo. |
Citaat:
Als ik in groep acht geweten had dat ik CKV zou krijgen in de tweede fase, had ik zonder twijfel voor het tweetalig gymnasium gekozen in plaats van het tweetalig atheneum. |
Inderdaad is dat de makke van CKV. Immers, als je poogt het vak aansprekend te maken, verzand je in oppervlakkigheden en wanhopige pogingen aansluiting te vinden bij het middelbare schoolpubliek.
Ga je daarentegen dieper om de kunst in, en wil je echte inhoud bieden, dan haakt 90% af... Tis een catch22 wat dat betreft... |
Citaat:
|
Citaat:
@MetalliCat: de echte inhoud mbt kunst en het er dieper op in gaan gebeurt bij ckv2. Dat krijg je als je vakken eindeloos gaat splitsen in verschillende delen; je houdt enerzijds een oppervlakkig, mislukt vak over en anderzijds een vak dat juist veel te veel gericht is op theorie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
4e klas VMBO krijgt op mn stageschool gewoon CKV1 hoor! Maar dat kan natuurlijk verschillen per school. In principe is het aan de school om ervoor te kiezen beeldende vorming/tekenen te vervangen door CKV1.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij ons had het VMBO ook een soort van CKV1. Alleen was het niveau daarvan ver te zoeken.
|
CKV? Niveau? Huh? :s
|
Citaat:
|
haha, wij hadden helemaal geen boek
en daar was ik wel tevreden mee |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44. |