![]() |
Nieuw lesroosteridee
Veel leerlingen vinden de lessen maar saai zo. Dit omdat ze de helft van de lessen niets doen.
Bij mij is het zo dat ik van de 50 minuten, 30 minuten bezig ben met huiswerk in de les. :eek: 20 minuten hou ik over. Mij lijkt het beter dat je dan na dat half uur gelijk verder gaat met de volgende les. Dan ben je eerder vrij, maar toch aan één stuk door bezig. Zo zal ook de leerkracht zich minder aan je storen.. Is dit iets? (y) (n) |
Nee. Bij ons was het zo dat je 5 tot 10 minuten moest beginnen (zitten, boek pakken, etc.) en 5 tot 10 minuten eerder ophield (tsja, mensen die snel wilden roken etc.). Als je de lessen nóg korter maakt blijft er eigenlijk geen les over. En als de docent nog wat wil uitleggen blijft er geen tijd meer over om wat te doen (als er tenminste iemand is die wat uitvreet). Ik denk dat er dan geen hond meer overblijft die wat aan zn huiswerk gaat doen, de tijd is toch te kort om uberhaupt je concentratie te vinden.
|
Ik vind het wel beter eigenlijk. Als iedereen dan ook efficienter ging werken. Snel boek pakken, beginnnen, geconcentreerd werken en wegwezen. Want kom op zeg, wie heeft nou wat aan dat eeuwige rondhangen?
|
Een docent van me probeerde altijd blokuren door te voren; dan heb je 100 minuten lang 1 vak. Van die 100 minuten vallen dan de eerste vijf minuten af (aan gaan zitten, boeken pakken, kletsen) en de laatste vijf minuten (aan boeken inpakken, kletsen en weggaan). Dan heb je dus 90 minuten waarin je les kan krijgen (dus uitleg of zelfwerkzaamheid, dat ligt een beetje aan de indeling die de docent er aan geeft). Maar het is nooit doorgevoerd, in ieder geval niet voor vakken anders dan gym.
Dat idee vind ik heel goed. Om de 100 minuten pauze van tien minuutjes á een kwartiertje kan ook geen kwaad. (Zo heb ik het nu op het HBO.) (Zelf heb ik het in de klas zitten nooit leuk gevonden; voor uitleg wel, geen probleem, maar voor zelfwerkzaamheid vind ik het niet fijn. Er zijn altijd mensen die dat niet kunnen, en als jij wel in stilte wil werken, heb je er last van. Ik doe dat liever ergens alleen :P ) |
Mij lijkt het een slecht plan...er zijn maar weinig leerlingen die ook meteen zullen beginnen als ze in de les komen. De eerste 5 minuten zijn idd vaak geklets, gerommel met plekken, boeken, enz. en de laatste vijf minuten worden vaak ook niet echt besteed aan de les...als je les maar een half uur duurt heb je amper les, dat is bijna de moeite niet. Plus dat het voor sommige mensen prettig is hun huiswerk iig voor een deel in de les te maken: als je dan iets niet snapt kun je het tenminste vragen aan de docent.
|
Slecht plan. Volgens mij hebben leerlingen niet een spanningsboog van 30 minuten, zoals jij suggereert, maar passen leerlingen hun spanningsboog aan, aan de lengte van de les.
Dus als ze 30 minuten les hebben verknoeien ze er alsnog 10. Bovendien lijkt het me voor de leraar onmogelijk. 30 minuten is soms veel te kort als je iets wil uitleggen. |
Citaat:
Als je dus zit te keten tijdens de les, betekend dat dus dat je zelf langer moet zitten in de les, en later vrij bent.... |
Citaat:
En als je dan de hele dag zit te kletsen, moet je dan overnachten op school? :o |
Wij hebben n 45-minuten rooster, die 5 minuutjes korter zijn top!
Ik ben tegen het feit dat sommige leraren het HELE lesuur uitleggen, ik ben voor het idee dat er in de klas wordt uitgelegd voor de mensen die daar behoefte aan hebben en dat de rest van de klas het laatste half uur in n ander lokaal mag zitten werken (met evt. surveillance) |
Citaat:
Het is daarbij wel zo dat je meerdere leerkrachten nodig zult hebben, of iemand anders die kan beoordelen dat je je werk af hebt |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het lijkt me sowieso onzinnig om ruim de helft van een lesuur structureel te vullen met het maken van huiswerk.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dat is een slecht idee! aangezien ik soms na 1 lesuur (45 min) pas dingen begrijp van een vak. ik ben al niet iemand die gauw iets snapt, dus ik vind het zo wel best.
natuurlijk zou het wel lekker zijn, om vroeger uit te zijn, maar ik denk niet dat het veel succes zou hebben. |
Citaat:
Meerdere leerkrachten is vaak nogal een probleem: er is te weinig geld en er zijn sowieso vaak te weinig leerkrachten. |
ik ben het r wel mee eens
deze laatste paar maanden, merk je gewoon dat je bij elke les gewoon de laaste 20 minuten niets meer doet, en of dat nou aan de leraar ligt.. dat is nu net maar de vraag als je gewoon die 20 minuten als naar een ander vak kunt gaan, zou ik veel eerder vrij zijn.. en daar ben ik dus echt wel voor want in de 20 minuten leer je toch niets meer ! |
Citaat:
Citaat:
|
of je maakt de lessen facultatief voor iedereen die voldoende staat
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat man meer aan blokuren heeft. Ik heb ook een beter idee maar dat is niet doorvoerbaar op een middelbare school, omdat de leerlingen daar misbruik van zullen gaan maken. (lesuren waar je niet hoeft te komen etc.)
|
Citaat:
Ik snap eigenlijk niet waarom ze het hele 'nieuwe' HO-systeem niet al door gevoerd hebben naar de bovenbouw middelbare school.. (Blokken, opkomstplicht van 70% oid, een soort puntensysteem..) |
Waarom moet je per se 'op schema' lopen? Hun schema zeker? Als je van jezelf weet dat je met iets 1 dag van tevoren kunt beginnen, en nog een goed cijfer kunt halen... Is daar iets mis mee? Zou je daarop afgerekend moeten worden? Ik vind dat de leraar alleen naar je cijfers moet kijken, hoe je daar bent gekomen... moet je zelf weten (behalve spieken etc.).
|
een opkomstplicht is een goed idee
of een cijfergebonden opkomstplicht bijv. <6 85% 6-7 75 % 7-8 68 % 8-9 63 % 9-10 60 % en je mag op je eigen tempo werken |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en 60% is niet zoveel hoor als je een rooster heb van 30 uur in de week dan hoef je maar 18 uur per week naar school! Maar mischien dat het nog ietsjes lager kan. Van 85% tot 50 % |
dus het idee van bg-uren maar dan de hele dag door??
maar krijg je dan het huiswerk per dag?? anders maak je in 1 dag je huiswerk voor d ehele week... |
Citaat:
|
Citaat:
Hoewel ik graag op zo'n school zo zitten in sommige lessen doe ik geen flikker , of heb ik de stof al binnen 3 weken af! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar het is meer dan cijfer.... Maar uiteindelijk moet je hoe dan ook presenteren anders bereik je in het leven niks. Maar wat dacht je dan van faalangst , blockouts dat kan je cijfer ook naar beneden halen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*nieuwsgierig is* |
Citaat:
|
Ja duh, tuurlijk reflecteren planning etc. de resultaten niet. Was sarcastisch bedoelt, maar waarom zouden cijfers niet zo belangrijk zijn als de manier waarop je eraan gekomen bent? Ik vind dat nogal bullshit.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*ik dwing hem* Maar hij moet ook leren zelf huiswerk te maken en op tijd op school te komen. Maar het is zeker dom om zo'n werkhouding te hebben. |
Citaat:
Mensen leren leren, dat lijkt me om te beginnen een goed idee. En niet alles is nutteloos; het nut van dingen laten zien lijkt me daarom ook een goed idee. |
Citaat:
Ik heb gelukkig mijn lesje in de eerste gehad :( (ben gelukkig niet blijven zitten :)) |
Citaat:
Ik weet het ook niet voor zulke mensen moet de lesuren worden verminderd. Maar hoe kan je dat goed doorvoeren op een school? |
Ik heb dat nu ook een beetje hoor. Vroeger hoefte ik absoluut niets te doen. Maar nu wordt het best wel zwaar voor mij. Maar daarvoor leer je je toch aan te passen? Waarvoor zou ik vorig jaar uren moeten leren, alleen zodat ik dat dit jaar ook zou doen? Want dat deed ik vorig jaar niet, en nu best wel. Genoeg iig.
|
Citaat:
|
Citaat:
Had je het vorig jaar gedaan en/of iig geleerd te doen, dan had het je dit jaar waarschijnlijk minder moeite gekost en had je dus dit jaar tijdwinst gehad. Is daar iets mis mee? :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24. |