![]() |
Den Haag kort uitkering van man die hand weigert
Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering.
Dat bevestigde een woordvoerster van de PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) woensdag. Volgens de SZW is er geen werk te vinden voor mensen die weigeren vrouwen de hand te schudden. De werknemers mochten in november van de SZW aangeven hoe ze denken over het weigeren van een handdruk. Naar aanleiding daarvan verklaarde de SZW dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben. Indien die niet plaatsheeft, is de dienst gerechtigd sancties op te leggen die verband houden met belediging. :| |
:eek: wow, wedden dat die ambtenaren wel buigen bij een japanner (n)
|
Een andere respectvolle begroeting dus :rolleyes: die onzin is wel zo kenmerkend voor de kleingeestigen onder ons.
Owjah wat is Bron? |
Citaat:
|
Onzin. Ik vind dit echt niet kunnen. Het is inderdaad uitermate onbeleefd om te weigeren iemands hand te schudden, en in deze samenleving wordt dat nu eenmaal zo gevoeld, dus als minderheid heb je je op dat soort details aan te passen, maar iemand daarom een maand geen uitkering geven...geef hem dan een klap voor zijn harses, als het je zo stoort.
Die onzin dat het niet mogelijk is om werk te vinden voor iemand die geen vrouwen wil aanraken is een kutsmoes. Mannenberoepen genoeg waar je nooit een vrouw zult zien, en anders is er nog werk waar je heel erg vieze handen van krijgt, en dan WIL geen enkele vrouw dat je haar aanraakt. Jazeker, 's lands wijs, 's lands eer. In een islamitisch land weet ik dat men mij als vrouw de hand niet wil schudden, dat accepteer ik. Maar hier zijn we in nederland, en daar is een uitgestoken hand weigeren echt een belediging. |
De rel die erover was vond ik zeer terecht maar dit kan nattuurlijk niet
|
Citaat:
Citaat:
|
Het schudden van handen is alleen van essentieel belang voor je baan als je koningin bent.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Stuur gewoon geen vrouwelijke ambtenaren op die lui af, hebben we dat gezeik ook niet meer...
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
mijn moeder geeft mannen ook geen hand, discrimineert zij nu de man? (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en altijd 10 meer nietes dan jij welles :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
man discrimineert vrouw m > v vrouw discrimineert man v > m m= v of v = m heft dat elkaar niet op? :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hm, beetje vreemde situatie. Zou die man echt zo onaangepast zijn dat hij ongeschikt is voor enig werk? Dat lijkt me een beetje sterk.
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat een onzin. :|
|
Citaat:
|
Wat een knullige, onacceptable quatsch.
|
Citaat:
|
Iemand uit beleefheid de hand schudden is nou niet bepaald van levensbelang, het betekent nog geen totale assimilatie. Je moet het wel in perspectief zien.
Het is maar een klein uitwendig uitinkje van hoffelijkheid. Het kost zo weinig moeite en levert zoveel goodwill op tussen mensen onderling. Als ik in een land ben waar een buiging de begroeting is, dan buig ik. Als ik ergens ben waar een hand op het hart de begroeting is, dan doe ik dat. Als ik ergens kom waar ik omhelsd word, dan omhels ik terug. Maar hier zijn we in een land waar we handjes schudden. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lang leve de vrijheid!
|
Citaat:
|
Ik vind het absoluut stom dat die man een maand geen uitkering krijgt. Wel is het zo, dat wanneer jij je niet wilt aanpassen, je bepaalde risico's zoals geen werk krijgen bij vrouwelijke personeelscheffen moet incalculeren. Gekort worden op je uitkering is iemand dwingen om zijn principes overboord te zetten en dat is gewoon fout.
|
Citaat:
Maar goed, volgens nu.nl ligt de zaak waarschijnlijk wat gecompliceerder dan De Telegraaf aangaf. Maar afwachten wat de uitkomst is. |
Ik vind dit ook wel heel raar hoor, sowieso vind ik dat je uitermate teughoudend moet zijn in dergelijke sancties. Als het gaat om iemands geloofsovertuiging, vind ik dat je daar erg veel respect voor moet kunnen opbrengen. Ik bedoel, je kan mensen makkelijker dwingen zich aan te passen bij louter culturele verschillen, maar zodra mensen zich vanwege hun religie genoodzaakt zien op een bepaald wijze te handelen, moet je mijns inziens daar pas bij ingrijpen op het moment dat dat echt ernstig de orde verstoord of anderszins grote gevolgen heeft. Puur iets wat je als netjes acht, maar wat voor een religieuze van groot belang is na te laten(ook al begrijp je dat niet), kun je niet afdwingen door straffen als dit.
|
Citaat:
Het is wel totaal van de pot gerukt dat hij daarom op zijn uitkering gekort wordt met zo'n stomme reden. Ik schud altijd handjes met klanten of mensen die informatie komen vragen. Het hoort bij een normale begroeting. |
Ik denk dan vent, doe niet zo moeilijk en schud gewoon die hand. Je kunt geloof ook overdrijven.
|
Citaat:
|
En dan vind men het gek dat zulke mannen het terroristische pad opgaan? :eek:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik weet nog wel een bepaalde 'andere respectvolle begroeting'... :D
Heeft-ie ook nog maar één vinger voor nodig ook. |
Aan de ene kant vind ik het veel te overdreven om hem te korten op zijn uitkering, maar aan de andere kant moet hij er maar aan wennen dat we in Nederland vrouwen en mannen als gelijken zien. Dus als hij mannen wel de hand schudt en vrouwen niet, dan is dat discriminatie en dat mag niet. En daar moet hij dan ook op gewezen worden, maar korten op de uitkering is wel een beetje rigoreus.
|
Even serieus nu, het is op zichzelf wel begrijpelijk. Het is in Nederland nou eenmaal gebruikelijk dat je iemand een hand geeft, man of vrouw. Natuurlijk is er vrijheid van godsdienstbelijdenis maar dat heeft zijn grenzen. Die grenzen zijn bereikt als je door je godsdienstbelijdenis anderen of jezelf ernstig hindert in het sociale verkeer.
Zoals bekend hebben mensen die een uitkering trekken een sollicitatieplicht. Als je die niet nakomt kan er op je uitkering gekort worden. Als je door het weigeren van een hand altijd wordt afgewezen voor sollicitaties is het logisch dat er iets aan die houding moet veranderen. Dan vind ik een maand geen uitkering helemaal geen slechte prikkel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04. |