![]() |
perspectief tekenen
Ik wilde mij eens wat meer verdiepen in perspectief tekenen, omdat ik nu t meest mensen teken, en dat gaat ook vervelen ;)
ik heb dit wel eens gedaan op de middelbare school, dus ik weet in grote lijnen wel hoe t moet. maar hoe weet je op welke hoogte je de horizon moet tekenen? en waar je de vluchtpunten moet zetten? en dan vooral als je een bijvoorbeeld een hoek van een gebouw tekent als je erbinnen in staat. meer tips over dit onderwerp ook welkom :) |
de horizon kan je zelf zetten waar je wil, dat bepaalt wel hoe je erop neerkijkt, maar technisch gezien kan ie overal. de (horizontale) vluchtpunten moeten dan wel op die horizon zitten :) maar misschien moet je even een tutorial zoeken op internet, of in een tekenboek kijken?
|
Oh, perspectief tekenen... argh. Ik heb het nooit leuk gevonden, aldat gemierenneuk over iets dat je toch nooit zal gaan uitspeculeren als je daadwerkelijk gaat tekenen. Maar het is wel handig om het gevoel te krijgen, alleen gaan ze op school echt te ver :o .
Mooiste tip die ik wel onthouden heb: als je 2 zijvlakken van iets ziet, heb je NOOIT een horizontale lijn. Dan heb je meteen 2 vluchtpunten. Tutorials zijn er wel zat te vinden denk ik. En heel eventueel, als je nix zou vinden, wil ik wel mijn papieren eens opdiepen en die inscannen. |
Citaat:
|
Een vluchtpunt mag gewoon ergens op de door jezelf geplaatste horizon gezet worden. Het maakt niet uit waar, waar je hem plaats bepaalt wel het standpunt van waaruit je tekening gezien wordt (daarmee bedoel ik dan de persoon door wiens ogen je de tekening ziet) :)
|
Citaat:
Wat sgaapje zegt, komt trouwens niet helemaal goed met huizen enzo. Dan krijg je een heel scherp en onnatuurlijk perspectief. Best zet je ze dan ver buiten je papier. En volgens mij gaat het daar over 1 vluchtpunt? Dat kun je dus alleen met vooraanzichten, weer: als je 2 zijkanten hebt, 2 vluchtpunten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus zegmaar 2 kubussen waarvan je bij 1 tegen de hoek aan kijkt, en de ander tegen een vlak, 22.5 graden gedraaid ten opzichte van elkaar. (ben ik duidelijk, of heb ik nu net iets heel vaags beschreven?) |
APfoe. Ik heb het echt niet op perspectief tekenen en dan kom je met zo'n vragen ^^.
Als de kubussen niet op een zelfde manier gesitueerd zijn, krijgen ze andere vluchtpunten. Maar ik geloof dat we daar niet mee bezig zijn geweest. Wel met dakkapellen en daken, cirkels, dingen in delen verdelen, een buis door verschillende vlakken te laten lopen terwijl het moet blijven kloppen :D. Voor bv een dak, voor de schuine hoek enzo, krijg je idd een 3e vluchtpunt dat te berekenen is. Hoe het met die kubussen zit... Tja. Ik heb ook echt niet alle aandacht aan die lessen gegeven ^^. |
Citaat:
|
alle evenwijdige lijnen lopen naar hetzelfde vluchtpunt. lijnen die niet evenwijdig lopen hebben dus andere vluchtpunten
in jouw voorbeeld krijg je 4 vluchtpunten (2 per kubus) |
Dat was het woord... Evenwijdig ^^. Maar ik had me toch goed gered met mijn gesitueerd :D
misschien toch maar wat minder drinken ^^. |
Citaat:
Maar is er nog een regel voor de ligging van die vluchtpunten tov elkaar? (behalve dat ze allemaal op de horizon liggen) |
iedereen hoort dit op de basisschool en middelbare school gehad te hebben (dat heb ik wel gehad, en maar goed ook, want op de docentenopleding die ik doe krijg ik geen technieken te leren, alleen het prikkelen van de fantasie om zo fantasievol en sprankelen beeldend materiaal te produceren....zweverig gezwets).
op internet zal er wel genoeg over te vinden zijn, en bestudeer foto's waarin diepte zit, of kunstwerken waar heel erg (en op een duidelijke) manier is gewerkt met diepte, ofwel perspectief. dan zie je hoe het daar in elkaar zit. |
Citaat:
|
Citaat:
http://img97.exs.cx/img97/7538/perspectief8zs.th.jpg dit is een 2 puntig perspectief. en alle hoogtes van lijnen en punten zijn variabel, daar zijn geen regels voor. behalve dat het vluchtpunt op de horizon ligt (als je een horizon op papier hebt). |
|
waauuww (y)
|
Citaat:
Wat is die tekst linksonderin? |
Citaat:
ziet er wel koel uit tho |
Citaat:
zegt genoeg of niet? |
Citaat:
|
Citaat: