Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   ARTistiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=16)
-   -   perspectief tekenen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1129554)

poetic_tragedy 16-03-2005 17:15

perspectief tekenen
 
Ik wilde mij eens wat meer verdiepen in perspectief tekenen, omdat ik nu t meest mensen teken, en dat gaat ook vervelen ;)
ik heb dit wel eens gedaan op de middelbare school, dus ik weet in grote lijnen wel hoe t moet.

maar hoe weet je op welke hoogte je de horizon moet tekenen?
en waar je de vluchtpunten moet zetten?
en dan vooral als je een bijvoorbeeld een hoek van een gebouw tekent als je erbinnen in staat.

meer tips over dit onderwerp ook welkom :)

Queen Klazina Wok 16-03-2005 17:27

de horizon kan je zelf zetten waar je wil, dat bepaalt wel hoe je erop neerkijkt, maar technisch gezien kan ie overal. de (horizontale) vluchtpunten moeten dan wel op die horizon zitten :) maar misschien moet je even een tutorial zoeken op internet, of in een tekenboek kijken?

Mutant_oud 16-03-2005 17:48

Oh, perspectief tekenen... argh. Ik heb het nooit leuk gevonden, aldat gemierenneuk over iets dat je toch nooit zal gaan uitspeculeren als je daadwerkelijk gaat tekenen. Maar het is wel handig om het gevoel te krijgen, alleen gaan ze op school echt te ver :o .

Mooiste tip die ik wel onthouden heb: als je 2 zijvlakken van iets ziet, heb je NOOIT een horizontale lijn. Dan heb je meteen 2 vluchtpunten.

Tutorials zijn er wel zat te vinden denk ik. En heel eventueel, als je nix zou vinden, wil ik wel mijn papieren eens opdiepen en die inscannen.

Queen Klazina Wok 16-03-2005 18:37

Citaat:

Mutant schreef op 16-03-2005 @ 18:48 :
Mooiste tip die ik wel onthouden heb: als je 2 zijvlakken van iets ziet, heb je NOOIT een horizontale lijn. Dan heb je meteen 2 vluchtpunten.

tenzij de bovenste of onderste lijnen van die vlakken precies over de horizon lopen, toch?

sgaapje 16-03-2005 19:12

Een vluchtpunt mag gewoon ergens op de door jezelf geplaatste horizon gezet worden. Het maakt niet uit waar, waar je hem plaats bepaalt wel het standpunt van waaruit je tekening gezien wordt (daarmee bedoel ik dan de persoon door wiens ogen je de tekening ziet) :)

Mutant_oud 17-03-2005 09:27

Citaat:

Queen Klazina Wok schreef op 16-03-2005 @ 19:37 :
tenzij de bovenste of onderste lijnen van die vlakken precies over de horizon lopen, toch?
Ah. Die situatie. Klopt. Als de boven of onderkant gelijk valt met de horizon. Maar dat probeer ik gewoon te vermijden omdat het er zo gruwelijk lelijk uitziet. ^^.

Wat sgaapje zegt, komt trouwens niet helemaal goed met huizen enzo. Dan krijg je een heel scherp en onnatuurlijk perspectief. Best zet je ze dan ver buiten je papier. En volgens mij gaat het daar over 1 vluchtpunt? Dat kun je dus alleen met vooraanzichten, weer: als je 2 zijkanten hebt, 2 vluchtpunten.

Sketch 17-03-2005 09:43

Citaat:

Mutant schreef op 17-03-2005 @ 10:27 :
Ah. Die situatie. Klopt. Als de boven of onderkant gelijk valt met de horizon. Maar dat probeer ik gewoon te vermijden omdat het er zo gruwelijk lelijk uitziet. ^^.

Wat sgaapje zegt, komt trouwens niet helemaal goed met huizen enzo. Dan krijg je een heel scherp en onnatuurlijk perspectief. Best zet je ze dan ver buiten je papier. En volgens mij gaat het daar over 1 vluchtpunt? Dat kun je dus alleen met vooraanzichten, weer: als je 2 zijkanten hebt, 2 vluchtpunten.

Hoe zit het dan als je én iets met 2 zijkanten én een vooraanzicht hebt. Moet je dan gewoon 3 vluchtpunten gebruiken? En ligt dat derde van het vooraanzicht dan op een bepaalde plek tov die van de zijkanten van het andere voorwerp?

Queen Klazina Wok 17-03-2005 10:27

Citaat:

Sketch schreef op 17-03-2005 @ 10:43 :
Hoe zit het dan als je én iets met 2 zijkanten én een vooraanzicht hebt. Moet je dan gewoon 3 vluchtpunten gebruiken? En ligt dat derde van het vooraanzicht dan op een bepaalde plek tov die van de zijkanten van het andere voorwerp?
meestal zie je niet twee zijkanten en een voorkant van een gebouw, bij hoeken van 90 graden iig niet.. als je andere hoeken gebruikt moet je inderdaad meer vluchtpunten gebruiken, maar waar die dan precies moeten liggen kan ik je niet vertellen :p

Sketch 17-03-2005 10:31

Citaat:

Queen Klazina Wok schreef op 17-03-2005 @ 11:27 :
meestal zie je niet twee zijkanten en een voorkant van een gebouw, bij hoeken van 90 graden iig niet.. als je andere hoeken gebruikt moet je inderdaad meer vluchtpunten gebruiken, maar waar die dan precies moeten liggen kan ik je niet vertellen :p
Ik bedoelde ook niet de voorkant en de zijkanten van 1 gebouw, maar bijvoorbeeld 2 voorwerpen, waarvan je van 1 de voorkant ziet (en een stukje zijkant), en van de ander 2 zijkanten.
Dus zegmaar 2 kubussen waarvan je bij 1 tegen de hoek aan kijkt, en de ander tegen een vlak, 22.5 graden gedraaid ten opzichte van elkaar.
(ben ik duidelijk, of heb ik nu net iets heel vaags beschreven?)

Mutant_oud 17-03-2005 10:41

APfoe. Ik heb het echt niet op perspectief tekenen en dan kom je met zo'n vragen ^^.
Als de kubussen niet op een zelfde manier gesitueerd zijn, krijgen ze andere vluchtpunten. Maar ik geloof dat we daar niet mee bezig zijn geweest. Wel met dakkapellen en daken, cirkels, dingen in delen verdelen, een buis door verschillende vlakken te laten lopen terwijl het moet blijven kloppen :D.

Voor bv een dak, voor de schuine hoek enzo, krijg je idd een 3e vluchtpunt dat te berekenen is. Hoe het met die kubussen zit... Tja. Ik heb ook echt niet alle aandacht aan die lessen gegeven ^^.

Sketch 17-03-2005 10:47

Citaat:

Mutant schreef op 17-03-2005 @ 11:41 :
APfoe. Ik heb het echt niet op perspectief tekenen en dan kom je met zo'n vragen ^^.
Als de kubussen niet op een zelfde manier gesitueerd zijn, krijgen ze andere vluchtpunten. Maar ik geloof dat we daar niet mee bezig zijn geweest. Wel met dakkapellen en daken, cirkels, dingen in delen verdelen, een buis door verschillende vlakken te laten lopen terwijl het moet blijven kloppen :D.

Voor bv een dak, voor de schuine hoek enzo, krijg je idd een 3e vluchtpunt dat te berekenen is. Hoe het met die kubussen zit... Tja. Ik heb ook echt niet alle aandacht aan die lessen gegeven ^^.

Ik heb het ook niet op perspectieftekenen (laatste keer was op de basisschool), maar ik bedacht het me opeens. Ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft, anders blijft het nog weken in m'n hoofd rondspoken ^^

punxnotdead 17-03-2005 17:36

alle evenwijdige lijnen lopen naar hetzelfde vluchtpunt. lijnen die niet evenwijdig lopen hebben dus andere vluchtpunten
in jouw voorbeeld krijg je 4 vluchtpunten (2 per kubus)

Mutant_oud 17-03-2005 17:56

Dat was het woord... Evenwijdig ^^. Maar ik had me toch goed gered met mijn gesitueerd :D

misschien toch maar wat minder drinken ^^.

Sketch 17-03-2005 18:00

Citaat:

Mutant schreef op 17-03-2005 @ 18:56 :
Dat was het woord... Evenwijdig ^^. Maar ik had me toch goed gered met mijn gesitueerd :D

misschien toch maar wat minder drinken ^^.

Of alleen posten als je nuchter bent :D (gesteld dat dat af en toe het geval is)

Maar is er nog een regel voor de ligging van die vluchtpunten tov elkaar? (behalve dat ze allemaal op de horizon liggen)

rxQueen 17-03-2005 20:15

iedereen hoort dit op de basisschool en middelbare school gehad te hebben (dat heb ik wel gehad, en maar goed ook, want op de docentenopleding die ik doe krijg ik geen technieken te leren, alleen het prikkelen van de fantasie om zo fantasievol en sprankelen beeldend materiaal te produceren....zweverig gezwets).

op internet zal er wel genoeg over te vinden zijn, en bestudeer foto's waarin diepte zit, of kunstwerken waar heel erg (en op een duidelijke) manier is gewerkt met diepte, ofwel perspectief.
dan zie je hoe het daar in elkaar zit.

Sketch 17-03-2005 20:47

Citaat:

rxQueen schreef op 17-03-2005 @ 21:15 :
iedereen hoort dit op de basisschool en middelbare school gehad te hebben (dat heb ik wel gehad, en maar goed ook, want op de docentenopleding die ik doe krijg ik geen technieken te leren, alleen het prikkelen van de fantasie om zo fantasievol en sprankelen beeldend materiaal te produceren....zweverig gezwets).

op internet zal er wel genoeg over te vinden zijn, en bestudeer foto's waarin diepte zit, of kunstwerken waar heel erg (en op een duidelijke) manier is gewerkt met diepte, ofwel perspectief.
dan zie je hoe het daar in elkaar zit.

Ik heb het ook op de basisschool gehad, maar mijn vraag is daar nooit uitgelegd.

rxQueen 18-03-2005 07:21

Citaat:

Sketch schreef op 17-03-2005 @ 19:00 :

Maar is er nog een regel voor de ligging van die vluchtpunten tov elkaar? (behalve dat ze allemaal op de horizon liggen)

nou dat ze dus op die lijn liggen, maar hoever dat ze uit elkaar liggen hangt natuurlijk af van dat wat je tekent. ze kunnen dicht bij elkaar liggen, of in de uithoeken of zelfs buiten het papier vallen, en het midden van het papier hoeft ook niet het middelpunt te zijn tussen de 2 vluchtpunten.

http://img97.exs.cx/img97/7538/perspectief8zs.th.jpg

dit is een 2 puntig perspectief. en alle hoogtes van lijnen en punten zijn variabel, daar zijn geen regels voor. behalve dat het vluchtpunt op de horizon ligt (als je een horizon op papier hebt).

Foresight 18-03-2005 12:33

http://home.kabelfoon.nl/~gkoning/IMAG0103.JPG

Zo moet het. veel succes

S. 18-03-2005 12:35

waauuww (y)

Sketch 18-03-2005 12:41

Citaat:

Foresight schreef op 18-03-2005 @ 13:33 :
[afbeelding]

Zo moet het. veel succes

Heb jij dat gemaakt? Volgens mij staan de eiffeltoren en het empirestatebuilding niet in de zelfde stad, onder andere.

Wat is die tekst linksonderin?

Queen Klazina Wok 18-03-2005 14:40

Citaat:

Foresight schreef op 18-03-2005 @ 13:33 :
[afbeelding]

Zo moet het. veel succes

mja, niet moeilijk, gewoon een precies kutwerk

ziet er wel koel uit tho

Graph 19-03-2005 18:07

Citaat:

Foresight schreef op 18-03-2005 @ 13:33 :
[afbeelding]

Zo moet het. veel succes

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:


zegt genoeg of niet?

poetic_tragedy 19-03-2005 18:27

Citaat:

Foresight schreef op 18-03-2005 @ 13:33 :
[afbeelding]

Zo moet het. veel succes

shit heij :eek:

Mutant_oud 21-03-2005 12:41

Citaat:

Foresight schreef op 18-03-2005 @ 13:33 :
[afbeelding]

Zo moet het. veel succes

Dat is met 3 vluchtpunten, niet? Bovenaanzicht. Hoe bepaal je het 3e vluchtpunt?

LaMazulu 21-03-2005 13:57

http://img208.exs.cx/img208/2356/klaas3pd.jpg

3e punt ergens aan de rand gooien?

Sketch 21-03-2005 13:59

Citaat:

LaMazulu schreef op 21-03-2005 @ 14:57 :
[afbeelding]

3e punt ergens aan de rand gooien?

Leuke auto's! :D
Dus de positie van de vluchtpunten is willekeurig?

Mutant_oud 21-03-2005 14:05

Citaat:

LaMazulu schreef op 21-03-2005 @ 14:57 :
[afbeelding]

3e punt ergens aan de rand gooien?

Mja, ik vind het best :o . Zover zijn we er niet op ingegaan, en de 3e en 4e punten die we moesten gebruiken (ivm huizen en daken) werden berekend. Dus ik vroeg me af hoe het met een 3e punt in vogel- of kikkerperspectief zit.

LaMazulu 21-03-2005 16:32

http://img119.exs.cx/img119/9256/klaas23bw.jpg
ook wat maar expirimenteren


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.