![]() |
Heilige geest?
O wee als deze vraag weer verplaatst wordt door een foumbaas, dan word ik gek.
Volgens christenen bestaat er een drie-eenheid van vader, zoon en heilige geest. Als je een religie aanhangt kan ik het idee van god nog begrijpen. Jezus heeft bestaan, dat ie jullie messiah is, ok dan. Maar wat is dan jullie heilige geest? |
De vader van jezus, de boodschapper van god.
|
en god zelf natuurlijk :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
De drie-eenheid is erg lastig maar simpel gezegt is het dit: God heeft 3 verschijnings vormen voor de mens. God de vader, God de zoon, en God de heilige geest. Allemaal 1 God, maar het zijn 3 verschillende manieren waarop God zich aan ons openbaart. |
Citaat:
De vaders was een beetje fout, het is diegene wat jezus verwekt heeft maar niet de vader, dat is inderdaad god. |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik me niet vergis heeft de heilige geest in de gedaante van een duif in Ik ben dan wel geen christen, maar mijn opa kon zo mooi vertellen :) En ik zei ook niet dat god jezus verwekt had, maar de heilige geest, en dat is god dus tja... |
Citaat:
|
Citaat:
"God de Vader heeft Jezus niet verwekt. Het zijn geesten! Geestelijke verschijningen. De Heilige Geest is een God. " wat bedoel je daar mee. de kreet 'het zijn geesten' verwondert mij, en 'de heilige geest is een God' doet mij afvragen hoeveel goden jij aanbid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ik zeg 'de Heilige Geest is een God' bedoel ik dat hij een van de drie-eenheid is. Ik geloof alleen in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Als er in de Bijbel staat dat Maria zwanger was van Jezus, moet je niet gaan denken dat God seks met haar gehad had. Ze was nog maagd. Dat vergroot het wonder. Hoe Hij dat gedaan heeft weet ik niet, maar bij God is alles mogelijk!! |
Dat zei ik toch ook niet? Geblazen.
:o Of jij doet gekke dingen als het licht uitgaat, of je leest niet goed. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ontopic. de heilige geest verlicht, bekeerd. geeft de spirit in de mens, woont in hen, geeft geloof, maar ook gaven enz.
|
Citaat:
:o Dat ik die uit de kast moet trekken, dacht dat iedere christen die nu wel kon. 1 beperking tot nu toe dus. Citaat:
|
Citaat:
blaat :o. |
Citaat:
Dat voorbeeld van jou klopt niet. God kan toch niet iets doen wat hij niet kan doen! |
Citaat:
T was meer een algemene opmerking, je gaf geen reden tot aannemen van wat dan ook, hoogstens dat je niet gelooft dat maria maagd was :) Citaat:
1) Ja want god kan alles. Kan god deze steen optillen. 2) Ja want god kan alles. Of 1, of 2 is fout. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Toch blijft het zo dat God 3 verschijningsvormen heeft aan de mens. Maar kwam God als Jezus naar maria? Was het de geest die haar aanraakte? of God die zelf in haar schiep als op de 6e dag? Maargoed, ik heb mijn visie op de drieëenheid wel gegeven |
Citaat:
God kan zichzelf niet tegenspreken. Ook zo'n leuke. Het is de vraag of dat zijn almacht inperkt of enkel de menselijke ratio tart. |
Maria was geen maagd. Maria had tijdens de bevruchting met Jezus tijdelijk dispensatiegekregen van de erfzonde, zodat het kind wat uit haar geboren werd niet belast zou zijn met de erfzonde.
Er moet een Y chromosoom bijgekomen zijn, anders was het nooit een jongetje geworden. God heeft de erfelijkheid zelf zo geschapen, en in de stoffelijke wereld zijn dat nu eenmaal zijn beperkingen. Jozef was Jezus biologische vader, maar het zieltje wat in die biologische vricht ging leven, was een verschijningsvorm van God zelf. Maar dit laatste is niet bepaald heersend dogma.... |
Jaaaaaaa wat een geweldig topic! De Heilige Geest is voor mij degene die mij in contact brengt met God.
God bestaat inderdaad uit drie personen: Vader, Zoon en de Heilige Geest. Jezus beloofde ons de Trooster toen Hij naar de Hemel ging, dan zal Ik Hem tot U zenden (Joh. 16:7). In de tijd van het OT woonde de HG alleen in enkele mensen o.a. Koningen en profeten na de zalving ontvingen zij de HG. De HG kon je ook weer verlaten zoals bij koning Saul en David bad na zijn overspel met Batseba dat God de HG niet van hem af zou nemen. Vanaf het NT belooft Jezus een betere Trooster, als Hij weggaat. Jezus kon niet overal tegelijk zijn, maar de HG komt in je wonen en is altijd bij je. Vanaf het NT ontvang je(tot in eeuwigheid Joh.14:16, ook in de hemel) als gelovige de HG als onderpand (aanbetaling, voorschot) op je eeuwige leven. (2 Cor.1:22) Leer Hem dus kennen!!! Victor |
Garppig, de enige religieuze ervaring die ik in mijn hele atheistische leven heb gehad was het gevoel dat er IETS, Jezus of God wist ikveel, in mij kwam, en me vreselijk gelukkig en veilig liet voelen en heel erg vol liefde. Gewoon in de auto op weg naar huis, in mijn dooie piere eentje.
Maar ik vond het zo belachelijk dat ik erals rationalist niet aan wilde, hoewel een paar geloivge mensen mij juist een tijdje ervoor hadden verteld dat Jezus bij mij zou komen, en ik heb ze hartelijk uitgelachen, en dat gevoel was na een uurtje weer onderdrukt. |
Een kunstgreep om de Bijbel nog énigszins sluitend te krijgen.
|
Citaat:
|
Citaat:
En voor wie wil weten hoe wij (christenen) in de Heilige Geest geloven: lees de geloofsbelijdenis van Nicea (of een andere). |
Citaat:
|
Ik vermoed dat de heilige geest een product is van de samensmelting van het christendom met andere religies. Immers, het jodendom kent geen drie-eenheid en het christendom is uit het jodendom en andere religies ontstaan.
|
Citaat:
voor de geinteresseerden: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als jullie god toch almachtig is, waarom heeft ze dan uberhaupt een helper nodig? |
Citaat:
Het jodendom heeft geen drie-eenheid nee, omdat er in de 'oudtestamentische' tijd nog de verlossing door de wet was ;) . Jezus was nog geen vlees geworden.... Hij is de Messias, Zijn volgelingen zijn christenen. Het christendom is mijns inziens de opvolger van het jodendom... |
Ik kwam net weer even iets tegen in een ander topic wat hier wel bij aansluit:
Christenen zeggen: god = jezus = heilige geest correct? Een van de tien geboden zegt: geen afbeeldingen maken van god correct? Bij veel christenen hangt er thuis wel een afbeelding van een kruis met Jezus eraan. Conflict? Waarom mag dat dan wel? Zelfde geldt trouwens voor al die kruisen in kerken. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat geldt trouwens ook voor de kerken waar ik naartoe ga. Daar is wel een kruis maar zonder Jezus erop. Want Jezus is niet dood! Hij leeft! |
Citaat:
|
Citaat:
God kan alles, maar is zo groot dat het voor een mens na de zondeval onmogelijk is hem te aanschouwen. Er zijn echter 3 vormen waarin God zich aan de mensen toont. |
Citaat:
Verder klopt wat je zegt niet met de almacht en alwetendheid die in de bijbel wordt gesuggereerd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11. |