![]() |
wiskunde
Hallo,
weet iemand werkwijze van deze oefening? Opgave:Hoeveel van de zeven hoeken 0 rad, 1rad, 2rad,..., 6 rad voldoen aan sin2x > 2sinx? 3 zou het antwoord moeten zijn. |
Je pakt je rekenmachine. Je stelt het in op Radialen.
En nu weet ik niet of het de bedoeling is dat je het grafisch (met behulp van een grafiek) oplost, of dat je het gewoon mag uitrekenen. Als dit laatste het geval is voer je het gewoon in en dan krijg je dit: Code:
x sin(2x) 2sin(x) Moet je het wel met een grafiek of iets dergelijks uitrekenen, dan moet je eerst zeggen wat voor GR je hebt. |
0 rad
1 rad 2 rad 3 rad 4 rad 5 rad 6 rad sin2x > 2sinx wanneer geldt: sin2x = 2sinx binnen het interval [0,6]? op x = 0 (0 = 0) en op x = pi (0 = 0) zodoende hoef je alleen maar te kijken naar (0,pi) en (pi,6] en dan zie je dat op (0,pi) geldt dat sin2x < 2sinx (neem bijvoorbeeld x = pi/2 --> 0 < 2 ) en op pi, 6 geldt sin2x > 2sinx (neem 3pi/2 --> 0 > -2) kortom, overal tussen pi en 6 (exclusief pi, inclusief 6) geldt sin2x > 2sinx en dat levert je de hoeken 4, 5 en 6 rad. :) |
Oplossen van de vergelijking levert x > (1/2)arcsin(2sinx)
Dan is het een kwestie van invullen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ja maar sin (x) = 0,5 heeft ook oneindig veel oplossingen of heb ik het nou mis.
|
Citaat:
|
sin2x = 2 * sin(x) * cos (x) dubbelehoek regel
dus dan wordt het sin (x)> 2cos(x) lijkt me wel als een betere oplossing |
Citaat:
Je moet ook eigenlijk de arcsinus periodiek voortzetten, als het ware. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53. |