![]() |
Onderhandelingen EU&Kroatië uitgesteld
Onderhandelingen EU en Kroatië uitgesteld
Uitgegeven: 16 maart 2005 15:52 Laatst gewijzigd: 16 maart 2005 15:53 BRUSSEL - De Kroatische premier Sanader zegt in een reactie op het uitstel van onderhandelingen met de EU over lidmaatschap van de unie dat zijn regering "geloofwaardig" is en dat haar niets valt te verwijten. "Kroatië heeft aangetoond dat het wel volledig samenwerkt met het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag", aldus Sanader woensdagmiddag in het Europees Parlement in Brussel. De Kroatische premier wees erop dat zijn land al tien personen heeft overgedragen aan Den Haag. "We doen ons best. We zijn een voorbeeld voor de regio", aldus de premier, die stelde "niets anders dan teleurgesteld" te kunnen zijn. Volgens Sanader was "een grote meerderheid van de EU-lidstaten van mening dat Kroatië zijn uiterste best doet". Zonder Nederland en Groot-Brittannië bij naam te noemen, doelde hij op die twee lidstaten toen hij stelde dat een "kleine minderheid vindt dat Kroatië alleen meewerkt wanneer het de van oorlogsmisdaden verdachte generaal Gotovina echt uitlevert aan Den Haag". "Die kleine minderheid heeft de opinie van de grote meerderheid ongelukkigerwijs aangevallen." _____________________________________ Wat denken jullie? Hebben ze m echt niet of zijn ze gewoon koppig en willen ze m niet uitleveren? En, waarom hamert de EU erop om Gotovina uit te leveren? Ze hebben bij sommige andere Oost-Europese landen toch ook heel wat gedoogd bij de uitbreiding? |
De EU wil blijkbaar een statement maken: een lidmaatschap krijg je niet zomaar.
|
En terecht. Eerst maar eens wat achterstallige oorlogsmisdadigers incasseren.
|
Ik vraag me af waarom alleen Nederland en GB tegen Kroatie waren, en de andere landen niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
GB: conservatisme. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Laten we hopen dat ze nu tot bezinning komen het dat met turkije ook doen
|
Ik wil helemaal niet dat kroatie meedoet
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Heel goed!
Eerst echt meewerken met Tribunaal in Den Haag. En natuurlijk alle Servische vluchtelingen naar huis. En volledige rechten voor Servische minderheid. Pas als Kroatie een soort Nederland, Zweden of Finland geworden is, mogen ze lid woren :) Nou, ja, zodra ze dat ECHT willen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er is echter wel potentie en als ze kunnen toetreden zou dat wel volledig benut kunnen worden, ik denk dat de EU er op de lange termijn ook wel van zal profiteren. Misschien moeten we eigenlijk ook maar stoppen en gewoon een grote wereldunie gaan vormen met 1 taal, 1 muntsoort en zonder handelsrestricties.. Misschien dat het onze achterkleinkinderen ooit lukt.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als ze nu over het Gerechtshof struiklen, betekent dat dan ook dat andere Oostblokkers hun wederzijdse verdragen mbt het Strafhof moeten opzeggen?
|
Ik denk dat de toetreding van Kroatie tot de EU veel kan doen aan die bekrompen Balkanmentaliteit (eng nationalisme, corruptie...). Toch lijkt het me beter nog even af te wachten en ze nog wat laten hervormen en moderniseren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
nee? dan zullen ze het niet doen. |
De EU is groot genoeg en hoeft niet uitgebreid te worden, ik stel zelfs voor dat de eu terug word gebracht naar waar het was voor dat polen en die andere sjit werd toegevoegd
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21. |