![]() |
Bachs Matthäus Passion
Tsja, het is weer die tijd van het jaar.
Wat vinden we nou de tofste uitvoering? Furtwangler Nikolas Harnoncourt Peter Schreier Herreweghe En dan hebben we nog Koopman, Rilling, Richter, Suzuki, etcetera... Of ga jij meer voor een 'bijzondere' uitvoering, bijvoorbeeld jazzy of met synthesizers? Ik ben zelf opgegroeid met Peter Schreier, en zijn versie is prima in orde. Ik hoor net Harnoncourt, en die is toch ook wel apart. Iets te veel 'reverb' maar heel erg 'rond'. Furtwangler vond ik een ramp. Technisch laat het geheel nog al wat te wensen over (opnamekwaliteit), bovendien vind ik zo'n koor écht overkill. De definitie van achterovergeblazen worden. Zijn de 'classici' hier meer fan van een volle kerk of hebben jullie het liever HIP? Of: vind je het walgelijk en suf dat mensen naar die pulp luisteren? |
Je avatar is cool, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
|
Ik vind het niet walgelijk of suf dat je naar dergelijke muziek luister, zelf kan ik het op zich wel waarderen maar ik luister het bijna nooit uit mijzelf.
|
Ik heb absoluut geen verstand van dit soort dingen, ik weet alleen dat ik het érg cool vond dat ik het stuk hoorde luiden uit de domtoren vanmiddag (y) ik werd er helemaal vrolijk van.
|
Citaat:
|
Ik heb geen idee waar je het over hebt. (y)
|
Citaat:
|
Euhm.. 1 van mijn beste vrienden is pas naar een uitvoering daarvan geweest.. zal het hem es vragen.
|
de mattheus is sowieso mooi (maar ik heb liever de johannes)
|
ik luister altijd met mijn moeder mee alleen ik weet niet echt welke uitvoering(en) zij heeft. zou ik moeten opzoeken.
maar gaaf ja! ik ben geloof ik van de volle kerken én ook van het hippe. |
Mensen die klassieke muziek niet op waarde weten te schatten (is iets anders dan: goed vinden) zijn zelf suf.
Ik ben niet zo heeel erg into Bach's muziek (waarom je zegt dat het er de tijd van het jaar voor is ontgaat me dan ook volledig), ik vind (noem me maar een cultuurbarbaar) de Matthaus Passion ook niet een bijzonder boeiend stuk. Terwijl ik dan wel weer geboeid kan raken door Vivaldi, Sibelius en Wagner. |
De Matthaus passion heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Ik ga woensdag wel naar een uitvoering van de johannes passion van Bach :) . |
Citaat:
|
Ik heb eigenlijk niet echt een voorkeur voor een bepaalde uitvoering.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19. |