Lethalis |
02-06-2002 11:16 |
Bij Hotmail log je in op de Hotmail server, hetzelfde geldt voor MSN.
Met andere woorden, jij hebt een verbinding staan met die server, en de ander ook, maar jullie kunnen van elkaar niet het IP-adres zien .. aangezien het niet peer-to-peer werkt.
Bij een bestandstransfer is het misschien wel mogelijk.
IP scanners dienen ervoor een IP-range te controleren op openstaande poorten, op deze wijze kun je niet achterhalen of het diegene is waarmee je chat.. je scant iemand's IP niet, je kunt het hoogstens achterhalen bij directe communicatie of uit een mailheader.
Ik weet niet wat je met het IP wilt, maar goed. Als ik iemand's IP wil (bijv, om te achterhalen wanneer iemand online is, mits icmp niet geblokt wordt natuurlijk), dan toon ik diegene foto's en dergelijke vanaf mijn eigen server. Een blik in mijn accesslog zegt me dan genoeg.
Heb je nog kans dat ze een proxy gebruiken, maar ja. Voor de rest kun je weinig met iemand's IP doen. Het is namelijk heel simpel: bij elke communicatie is er sprake van client-server, dus kun jij alleen inbreken mits er een server aanwezig is (in deze context een programma bij de ander dat een service verleent op een bepaalde poort). Als diegene niets draait, valt er weinig in te breken.
Ik laat hier flooding en spoofing buiten beschouwing, aangezien het eerste nutteloos is en het tweede erg gecompliceerd..
|