![]() |
collegegeld
ff snel vraagje klopt het dat je bij hbo elk jaar zoveel collegegeld moet betalen als in het eerste jaar?
|
Volgens mij niet hoor het 1e jaar is sowieso het duurste
|
Voor zover ik weet betaal je elk jaar gewoon een vast collegegeld voor toegang tot HBO of WO, ongeacht je studie en ongeacht de onderwijsinstelling (uiteraard met uitzondering van bijzondere onderwijsinstellingen zoals Nyenrode, Thim van der Laan, et cetera).
Dat de kosten van boeken verschillen per jaar moge wel duidelijk zijn, maar dat zal van de studie afhangen. |
Collegegeld is op dit moment elk jaar hetzelfde, het wordt wel elk jaar iets meer, maar dat wordt het dan voor iedereen (dus voor alle jaren).
|
Elk jaar hetzelfde (soms een paar euro meer, maar dan gaat je stufi in januari ook omhoog).
|
Citaat:
|
Het eerste jaar is qua collegegeld nooit het duurt, dat is voor ieder jaar hetzelfde, al gaat het wel ieder jaar ietsje omhoog. Het eerste jaar is vaak het duurt omdat je dan in verhouding veel geld kwijt bent aan boeken en misschien aan het kennismakingsweekend ofzo... Administratiekosten misschien.
|
Citaat:
(Mijn opleiding nu was in het tweede jaar absoluut duurder dan in het eerste jaar qua boeken.) |
tot nu toe elk jaar 100 euro meer moeten betalen aan lesgeld. In het eerste jaar meer kosten voor boeken dan in het laatste jaar. dus dat heft elkaar op en heb je uiteindelijk elk jaar ongeveer dezelfde kosten.
|
Citaat:
|
bij inholland mag je het terugvragen (krijgen is wat anders)
|
Citaat:
|
Volgens mij zit er voor elk "hoger" jaar een lichte stijging in.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07. |