![]() |
Einstein en de tijd
Yo mensen,
Ik ben met een verslag bezig over de tijd. En ik moet weten wat voor invloed Einstein en Newton hebben gehad op onze manier van hoe we kijken op de tijd. Ik heb wel al een paar dingen via internet gevonden en ga vandaag naar de bieb maar, als iemand van jullie er meer van weet of me ff een beetje wil helpen zou dat wel handig zijn :) alvast bedankt, |
Zoek op Google naar 'speciale relativiteitstheorie'. De speciale relativiteitstheorie bevat formules die voor een middelbare scholier begrijpelijk zijn.
|
thx, weet je toevallig ook nog iets over Newton want ik hem alleen maar als de man van de zwaartekracht en geen idee wat hij me tijd te maken heeft.
|
Citaat:
|
Citaat:
Misschien heb je hier wat aan: http://www.nentjes.info/Tijd/tijd-c.htm |
Citaat:
Dat verdomde ANW ook altijd ik heb op een of andere manier een 6.7 maar ik snap er echt niks van. Laat mensen op het WO maar uitvinden wat die mensen allemaal gedaan hebben :o :rolleyes: |
Tja, verder heb ik dit nog:
Citaat:
je zou kunnen proberen te googlen op 'universal newton time' oid |
ik weet niet of je encarta hebt, maar daar heb je voor zowel de algemene als de speciale relativiteitstheorie heeeele boeiende en begrijpelijke filmpjes over waarom bv de tijd langzamer gaat als je met lichtsnelheid gaat, of waarom dat linialen korter worden als ze met lichtsnelheid gaan.
Bijzonder interessant :) |
Citaat:
|
Newton ging er vanuit dat tijd en ruimte absoluut zijn. Dus dat je zegt dat iemand beweegt als hij beweegt ten opzichte van de ruimte en dat voor twee mensen dingen even lang duren, ook al bewegen ze ten opzichte van elkaar. Einstein daarentegen zei dat zowel tijd als ruimte relatief zijn, die samen een absolute ruimtetijd vormen.
Dit lijkt in eerste instantie precies tegenovergesteld aan elkaar te zijn. Maar eigenlijk was de theorie van Einstein gewoon een veralgemenisering van de theorie van Newton. Oftewel de theorie van Newton is een limietproces van de theorie van Einstein. Voor lage snelheden zijn beide theorieën daarom goed bruikbaar en zijn de antwoorden nagenoeg gelijk, ga je echter naar snelheden kijken die dichter bij de lichtsnelheid liggen dan kan je alleen de theorie van Einstein gebruiken. Kortom: De theorie van Eistein was eerder een vervolmaking van de theorie van Newton dan een verwerping ervan. |
joo mensen bedankt, maar wat is dat enartica of zo iets ?? :P
kun je daar via internet op komen of is dat een programma wat je moet kopen ? |
Citaat:
|
Citaat:
Toen ik de titel van het topic zag, dacht ik al: oohneej, daar gaan we weer :P |
weet je wat ik vreemd vind, waarom gaat de tijd wel langzamer als je met lichtsnelheid gaat, maar niet als je met "normale" snelheden reist (of is dat wel zo).
Ik bedoel, het proefje met de lichtflits die voor een stilstaande meer afstand aflegt hoef toch niet per se bij lichtsnelheid, als je nou op t dak van een trein staat en je gooit een tennisbal omhoog. Dan gaat die bal voor jou omhoog en omlaag maar voor iemand die op t perron gaat de bal schuin omhoog en schuin omlaag....... |
Citaat:
|
Citaat:
|
ahh, dank je voor t uitleg :)
|
okee dankjewel,
begin het allemaal een beetje te begrijpen :p maar wat is die invloed van Newton en Einstein zijn relativiteitstheorie nu op de manier hoe mensen op de tijd keken. Gingen mensen er anders over denken over de tijd en snelheid of werd er niet zo veel verder over nagedacht. ja ik weet het natuurkunde is niet mijn pakkie aan maar ik heb dit ANW niet uitgevonden :P |
Citaat:
|
okee heel erg bedankt voor je antwoord, maar welkje invloed heeft dan nu gehad op hoe wij op de tijd kijken. "t is niet absoluut en we spreken nu ook van een 4e dimensie, verder nog iets ? :confused: , ja sorry maar dit is niet mijn pakkie aan :bloos:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57. |