Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   De nuvaring. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1136412)

Mijns. 24-03-2005 16:19

De nuvaring.

Omdat ik misschien wil stoppen met de pil en een andere vorm van anticonceptie wil gaan gebruiken, vroeg ik mij af of er hier forumsters zijn die ervaring hebben met de Nuvaring. Kun je mij dan misschien vertellen wat je ervaringen zijn, of je er last van hebt bij de sex, en of er hele nare bijwerkingen aan verbonden zijn?

Alvast bedankt.

Jules 24-03-2005 16:35

http://forum.scholieren.com/showthre...light=nuvaring hier stond al wat in erover..

Ik ga zelf woensdag naar de doc om 'm 'aan te vragen' :) ..

Aangezien er minder hormonen in zitten dan in een gewone pil heb je waarschijnlijk minder bijwerkingen, en als het goed is voel je hem niet bij de seks (en hij ook niet).

Verder sprak ik een vriendinnetje van een vriendinnetje die 'm ook heeft, en ze zei dat het enige nare was dat ze hem graag meteen vervangt door 'n nieuwe ring en al een hele tijd niet ongesteld is geweest. Dat het niet-ongesteld zijn nogal verslavend is, dus. Maarja dat zou ze vast met een ordinairy pil ook wel hebben :D

sgaapje 24-03-2005 17:30

Ik wil ook de nuvaring, mits die vergoed wordt door de verzekering. Ik vergeet veel te vaak de pil te slikken, dus zo'n ring zou echt wel een oplossing zijn! :)

Muchacha 24-03-2005 18:29

Ik ben TS van het topic hierboven vermeld en ben sinds een week de trotse drager van de Nuvaring :p

Ff een updateje: ik had gelezen dat je de eerste dagen het gevoel kon hebben van een beginnende blaasontsteking, en dit had ik de eerste dag ook, maar het was niet lastig ofzo. Ik moest gewoon wat wennen aan dat vreemde ding in me.
De eerste dagen vond ik het ook heel raar dat ie er 3 weken zou inblijven, dus heb ik hem er dagelijk even uitgehaald :) Maar nu doe ik dit niet meer, ik voel af en toe nog wel of ie er nog zit, maar ook dat is in orde!

Je voelt hem wel degelijk zitten met je vingers, dus als je vriend je zou vingeren ofzo, dan voelt ie hem ook. Ervaring met seks heb ik er nog niet mee, maar een vriendin van me gebruikt hem al een jaar en zegt dat ze er tijdens penetratie niets van voelt, haar vriend ook niet. Je kan hem er tevens ook even uithalen tijdens de seks, hij mag er 2u uur uit per etmaal.

Ik krijg nu wel het gevoel dat ik meer vocht verlies dan anders, niet in mijn broekje, maar dat het gewoon wat natter is daar beneden :o (hopelijk is dit dan ook tijdens de seks! :p)

Het enige 'nadeel' is dat ie duurder is dan de pil...

Voor de rest tot hier toe enkel nog maar goede ervaringen :)

Succes ermee!

Jules 24-03-2005 19:38

Citaat:

Muchacha schreef op 24-03-2005 @ 19:29 :
Het enige 'nadeel' is dat ie duurder is dan de pil...
Hoeveel kost 'ie?

Muchacha 24-03-2005 21:54

35 euro voor 3 ringen, dus voor 3 maanden.

sgaapje 25-03-2005 10:33

Wordt het (gedeeltelijk) vergoed door de verzekering?

MoonWolf 25-03-2005 10:43

Heb hm nu ook al 1,5 maand ofzo. En bevalt me heel erg goed.
Was in het begin een beetje huiverig hoe het zou gaan in combinatie met seks. Hoorde dat mensen hm dr ook voor de seks uit haalde, maar dat leek me ook een gedoe. Gelukkig helemaal nergens last van gehad. Ik merk het helemaal niet dat ik hm in heb en mn partner gelukkig ook niet.
Het enige nadeel vind ik inderdaad ook de prijs. Maar de pil vergat ik nog wel eens en had last van veel tussen tijdse bloedingen. Die heb ik nu helemaal niet meer EN kan het bijna niet vergeten. Heb me ook ingeschreven voor de sms service (dan krijg je smsje als je hm in moet brengen of er uit moet halen).
Heb ook helemaal geen bijwerkingen gehad ofzo, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik die bij de 'gewone' pil ook niet had.

Ik raad hem iig aan!

MargotTenenbaum12347 25-03-2005 19:18

Ik ga hem vanaf volgende week gebruiken, maar ik heb een vraag.
Is hij vanaf de eerste dag dat je hem indoet al beschermend? Of duurt het een week of zo voordat je tegen zwangerschap beschermd bent?

Ik gebruik nu de pil (Trigynon, een driefasenpil) maar dat ben ik eigenlijk zat, dus ik wil nu met die nuvaring beginnen, maar hoe snel is hij veilig? Als hij niet gelijk veilig is moet ik daar even rekening mee houden.

Hopelijk kan een gebruikster uit dit topic antwoord geven op mijn vraag.

MoonWolf 26-03-2005 10:53

Als je hiervoor gewoon aan de pil was, en hem gebruikt op de dag dat je normaal weer met de pil zou beginnen is hij meteen helemaal vanaf het begin veilig.
Als dat niet het geval is is hij volgens mij een week lang niet betrouwbaar.

Muchacha 26-03-2005 11:11

Yep, zoals MoonWolf zegt dus. En als je hiervoor de pil niet nam, maar je begint met NuvaRing, dan moet je beginnen op de dag dat je je maandstonden krijgt, en de volgende 7 dagen nog een condoom bij gebruiken. Maar als je de pil al wel nam, is ie direct veilig.

MargotTenenbaum12347 26-03-2005 20:10

Citaat:

MoonWolf schreef op 26-03-2005 @ 11:53 :
Als je hiervoor gewoon aan de pil was, en hem gebruikt op de dag dat je normaal weer met de pil zou beginnen is hij meteen helemaal vanaf het begin veilig.

Oke, gelukkig! Dan hoef ik dus niet een condoom te gebruiken in die overschakel-periode. Voel je die nuvaring eigenlijk goed zitten als je hem in hebt?

Muchacha 26-03-2005 21:12

Citaat:

MargotTenenbaum schreef op 26-03-2005 @ 21:10 :
Oke, gelukkig! Dan hoef ik dus niet een condoom te gebruiken in die overschakel-periode. Voel je die nuvaring eigenlijk goed zitten als je hem in hebt?
De eerste dag was ik me er wel van bewust, maar je voelt hem niet zitten nee. Je merkt er niks van :)

Myuki 27-03-2005 14:19

Is het niet heel lastig om in te brengen en eruit te halen?

MoonWolf 27-03-2005 16:10

Ik heb hm nog nooit gevoeld, al was ook ik er in het begin wel veel mee bezig. Ik had de neiging om heel de tijd te controleren of hij er nog wel in zat.

Het er uit halen vind ik echt super makkelijk, makkelijker dan een tampon eigenlijk. Alleen het inbrengen wil soms wel even lastig gaan, dan wil ie alle kanten op behalve de goede :D

Muchacha 27-03-2005 17:30

Citaat:

MoonWolf schreef op 27-03-2005 @ 17:10 :

Het er uit halen vind ik echt super makkelijk, makkelijker dan een tampon eigenlijk. Alleen het inbrengen wil soms wel even lastig gaan, dan wil ie alle kanten op behalve de goede :D

Bij mij is het net omgekeerd :) Het inbrengen gaat supermakkelijk, gewoon de randen bij elkaar duwen en inbrengen, hij schiet open als je hem loslaat, maar dan nog kan je hem wel verder naar binnen duwen. Het doet er ook niet toe hoe diep ie zit.
Uithalen vind ik iets moeilijker omdat ik bang ben dat ik iets vanbinnen zou beschadigen met mijn nagels :s Maar tot hier toe lukt dit ook zonder problemen, en het doet geen pijn, zoals bij een tampon soms wel het geval kan zijn.

MargotTenenbaum12347 28-03-2005 11:22

Citaat:

MoonWolf schreef op 26-03-2005 @ 11:53 :
Als dat niet het geval is is hij volgens mij een week lang niet betrouwbaar.

Het maakt daarbij niet uit welke pil je gebruikte? Ik wil het echt even heel erg zeker weten!

Muchacha 28-03-2005 11:49

Citaat:

MargotTenenbaum schreef op 28-03-2005 @ 12:22 :
Het maakt daarbij niet uit welke pil je gebruikte? Ik wil het echt even heel erg zeker weten!
In de gebruiksaanwijzing spreekt met van de combinatiepil. Dus het maakt idd niet uit. En anders vraag je het even na aan de dokter of de apotheker, als je 100% zeker wilt zijn :) En na een week ring ben je sowieso veilig.

MoonWolf 28-03-2005 13:14

Ik weet het eigenlijk wel heel zeker dat het echt veilig is. Mits je op dezelfde dag begint met de ring als dat je opnieuw met de pil zou beginnen.
Maar mocht je twijfels hebben, idd OF een week met condoom OF even aan huisarts/apotheek vragen ja.

MargotTenenbaum12347 28-03-2005 15:20

Citaat:

MoonWolf schreef op 28-03-2005 @ 14:14 :
Ik weet het eigenlijk wel heel zeker dat het echt veilig is. Mits je op dezelfde dag begint met de ring als dat je opnieuw met de pil zou beginnen.
Maar mocht je twijfels hebben, idd OF een week met condoom OF even aan huisarts/apotheek vragen ja.

Ik vraag het nog wel even na bij mijn huisarts ja. Ik ga namelijk al vroeger dan wanneer ik hem een week in zou hebben naar mijn vriendje toe, en we willen nu eindelijk wel eens een keer zonder condoom vrijen omdat we namelijk ook pas getest zijn. :) Maar ik heb natuurlijk geen zin om nog net even tussendoor zwanger te raken. Ik slik mijn pil heel regelmatig altijd, dus ik denk dat als ik aansluitend die nuvaring indoe op de dag waarop ik weer met de pil zou beginnen het allemaal wel goed zit.

zus en zo 29-03-2005 09:41

Citaat:

MoonWolf schreef op 25-03-2005 @ 11:43 :
Heb hm nu ook al 1,5 maand ofzo. En bevalt me heel erg goed.
Was in het begin een beetje huiverig hoe het zou gaan in combinatie met seks. Hoorde dat mensen hm dr ook voor de seks uit haalde, maar dat leek me ook een gedoe. Gelukkig helemaal nergens last van gehad. Ik merk het helemaal niet dat ik hm in heb en mn partner gelukkig ook niet.
Het enige nadeel vind ik inderdaad ook de prijs. Maar de pil vergat ik nog wel eens en had last van veel tussen tijdse bloedingen. Die heb ik nu helemaal niet meer EN kan het bijna niet vergeten. Heb me ook ingeschreven voor de sms service (dan krijg je smsje als je hm in moet brengen of er uit moet halen).
Heb ook helemaal geen bijwerkingen gehad ofzo, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik die bij de 'gewone' pil ook niet had.

Ik raad hem iig aan!

ik heb ook veel last van tussenbloedingen met de pil (hebe r al een heleboel geprobeerd en niets helpt), dus ik denk ook over de nuvaring... hield het bij jou meteen op of duurde dat een paar maanden?

MoonWolf 29-03-2005 10:47

Ik heb hem nog niet zo super lang dus weet nog niet hoe de toekomst er uit gaat zien.
Maar bij de eerste ring heb ik alleen 1 dag voor ik officieel ongesteld mocht worden een heel klein beetje bloed verlies gehad. Verder al helemaal niks en dat was uitzonderlijk bij de pil.
Dus het is zowieos al beter, of het helemaal over zal zijn kan ik nog niet zeggen, maar het is dus al stukken beter.

Jules 30-03-2005 09:04

Mijn huisarts was er best enthousiast over en vanmiddag mag ik mijn proefpakketje ophalen :cool:

bugge 30-03-2005 18:35

Lijkt me eigenlijk veel beter dan de pil. Vooral die mindere hoeveelheid hormonen.

Merken jullie er iets van dat er minder hormonen in zitten?

(ben al maanden ziek, zwak en misselijk en ik weet niet waarvan, misschien de pil)

Muchacha 30-03-2005 19:01

Citaat:

bugge schreef op 30-03-2005 @ 19:35 :
Lijkt me eigenlijk veel beter dan de pil. Vooral die mindere hoeveelheid hormonen.

Merken jullie er iets van dat er minder hormonen in zitten?

(ben al maanden ziek, zwak en misselijk en ik weet niet waarvan, misschien de pil)

Als het feit dat ik meer vochtverlies heb (gewoon iets meer, geen vloedgolf he :D) te maken heeft met die kleinere hoeveelheid hormonen, dan merk ik er wel iets van ja, positief dus.
Als ik me volgende week niet down of prikkelbaar voel, dan ligt dat ook aan de hoeveelheid hormonen. Let's keep our fingers crossed :)

MoonWolf 31-03-2005 10:10

Ik merk niet dat er minder hormonen in zitten, maar had bij de 'gewone' pil dan ook geen last van bijwerkingen. En ook nu heb ik die niet.
Heb in iedergeval niet nu wel opeens last van bijwerkingen dus dat is al heel wat ;)

koekiemonstertje 31-03-2005 11:09

ik moet de hele tijd een beetje aan 'ringsteken' denken, de nuvaring in combinatie met sex... :bloos:

Jules 31-03-2005 17:25

Citaat:

koekiemonstertje schreef op 31-03-2005 @ 12:09 :
ik moet de hele tijd een beetje aan 'ringsteken' denken, de nuvaring in combinatie met sex... :bloos:
Bij het proefpakketje zit een cdrom, en daarop staan 3 interviews met vrouwen die 'm gebruiken en 1 zo'n meisje zegt dat haar vriend dat steeds zegt echt pff.. flauw. :)

In ieder geval zei mijn dokter dat er niet echt veel minder hormonen in zaten dan in de pil (Diane 35) maar dat ik het allicht kon proberen. Dus :) hopelijk werkt het.

Muchacha 31-03-2005 17:59

Citaat:

Jules schreef op 31-03-2005 @ 18:25 :
In ieder geval zei mijn dokter dat er niet echt veel minder hormonen in zaten dan in de pil (Diane 35) maar dat ik het allicht kon proberen. Dus :) hopelijk werkt het.
Er zit een pak minder hormonen in dan in Diane 35 hoor. In de Dianepil zit er 35 mg hormonen, in een gewone pil is dat er ongeveer 20 en in de Nuvaring is dit er 15... Diane is echt een zware pil, ik heb hem een tijdje ook genomen en ik werd er super depressief en lastig van, bij de pil had ik dit enkel mijn laatste pilweek en bij de ring is het hopelijk weg :)

Jules 31-03-2005 21:18

Citaat:

Muchacha schreef op 31-03-2005 @ 18:59 :
Er zit een pak minder hormonen in dan in Diane 35 hoor. In de Dianepil zit er 35 mg hormonen, in een gewone pil is dat er ongeveer 20 en in de Nuvaring is dit er 15... Diane is echt een zware pil, ik heb hem een tijdje ook genomen en ik werd er super depressief en lastig van, bij de pil had ik dit enkel mijn laatste pilweek en bij de ring is het hopelijk weg :)
Beetje raar dat ie dat zegt dan :p

Daantje_0705 31-03-2005 21:35

Citaat:

Jules schreef op 31-03-2005 @ 22:18 :
Beetje raar dat ie dat zegt dan :p
In de pil (en de nuvaring waarschijnlijk ook) zitten twee hormonen. Misschien zit er van het ene hormoon wel veel minder in en van het andere niet.

Mara 31-03-2005 21:35

Vraagje:

Ik ben momenteel aan de pil. Als ik mijn laatste pil neem op maandag, word ik zaterdags ongesteld. Ik begin dan dinsdags dus weer, maar dan ben ik nog ongesteld.

Hoe zit dat dan met die nuvaring? Ik bedoel, hij zit in je vagina. Heb je er dan geen last van met bijv. tampons?

bugge 31-03-2005 21:42

Citaat:

MeelFriek schreef op 31-03-2005 @ 22:35 :
[B]

Ik ben momenteel aan de pil. Als ik mijn laatste pil neem op maandag, word ik zaterdags ongesteld.

/B]
Dat duurt wel erg lang...misschien is de pil die je nu slikt wel veel te zwaar voor jou (te veel hormonen). Ik had dat ook toen ik diane slikte. Nu heb ik de lichtste pil en duurt het 2 tot 3 dagen.

Waarschijnlijk duurt het bij jou ook korter als je op een lichter middel overstapt zoals de nuvaring. Misschien heb je dan helemaal geen last meer van je 'probleem'.

MargotTenenbaum12347 31-03-2005 22:27

Citaat:

Jules schreef op 31-03-2005 @ 18:25 :
Bij het proefpakketje zit een cdrom, en daarop staan 3 interviews met vrouwen die 'm gebruiken en 1 zo'n meisje zegt dat haar vriend dat steeds zegt echt pff.. flauw. :)

ik heb geen cdrom gekregen :mad: maar ik vraag me af
ik was hiervoor aan de pil, nu is het stopweek en op zondag zou ik weer met een nieuwe strip beginnen,
maar in plaats daarvan ga ik nu de nuvaring gebruiken en omdat ik aan de pil was is het volgens de bijsluiter direct veilig
kan ik hem ook al zaterdag erin friemelen en is het dan ook gelijk veilig? :o

Muchacha 01-04-2005 09:49

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 31-03-2005 @ 22:35 :
In de pil (en de nuvaring waarschijnlijk ook) zitten twee hormonen. Misschien zit er van het ene hormoon wel veel minder in en van het andere niet.
Merknaam Progestageen Oestrogeen ethinylestradiol

Diane 35: cyproteronacetaat: 2 milligram 35 microgram
Harmonet: gestodeen: 75 microgram 20 microgram
Nuvaring: etonogestrel: 120 microgram per 24 uur ethinylestradiol: 15 microgram per 24 uur

Bron 1 en Bron 2

Dus het klopt wel wat je zegt :) Als denk ik wel dat Oestrogeen het hormoon is dat ervoor zorgt dat je je slecht voelt en minder zin in hebt seks enzo.

Muchacha 01-04-2005 09:52

Citaat:

Hoe zit dat dan met die nuvaring? Ik bedoel, hij zit in je vagina. Heb je er dan geen last van met bijv. tampons?
Eerst ring erin, dan tampon :) Zou geen problemen mogen opleveren. Ga nou niet seksen, want dan wordt het daar een beetje overbevolkt :D

Citaat:

MargotTenenbaum schreef op 31-03-2005 @ 23:27 :
Ja, met de pil mag je ook een dag vroeger beginnen. Vroeger kan geen kwaad, later wel.

Mara 01-04-2005 13:55

Citaat:

bugge schreef op 31-03-2005 @ 22:42 :
Dat duurt wel erg lang...misschien is de pil die je nu slikt wel veel te zwaar voor jou (te veel hormonen). Ik had dat ook toen ik diane slikte. Nu heb ik de lichtste pil en duurt het 2 tot 3 dagen.

Waarschijnlijk duurt het bij jou ook korter als je op een lichter middel overstapt zoals de nuvaring. Misschien heb je dan helemaal geen last meer van je 'probleem'.

Ik slik de pil normaal door, dus ik word maar 3 a 4x in 't jaar ongesteld. Ik ben niet van plan de nuvaring te gebruiken ik vroeg het me gewoon af :)

Ik gebruik trouwens nu microgynon 30, volgens mij is dat al een van de lichtste pillen.

MoonWolf 01-04-2005 15:11

Citaat:

Vraagje:

Ik heb inderdaad één dag gehad dat ik de nuvaring EN een tampon gebruikte. Ging gewoon heel goed. Alleen je moet even extra ophalen bij het verwijderen van je tampon dat je de nuvaring niet mee neemt, want dat gebeurde bij mij wel een stukje. Gewoon even terug duwen dan.
Maar vooral even opletten. Verder merk je er echt niks van :)

Jules 01-04-2005 17:33

Citaat:

MargotTenenbaum schreef op 31-03-2005 @ 23:27 :
Heb je de bijsluiter wel gelezen? :s Je kan je menstruatie verschuiven door elke keer 1 dag eerder met je pil of nuvaring te beginnen, je kan 'm alleen niet later slikken want dan is het niet meer veilig.

rxn 02-04-2005 15:15

sinds jij de bijlsuiter hebt gelezen en ik er te lui voor ben jules; ik ben in mn eerste week van de pil overgestapt naar nuvaring, wanneer haal ik hem er nu uit? gewoon 3 weken in totaal (inclusief pil) of gewoon de nuvaring 3 weken lang?

Jules 02-04-2005 19:22

Volgens mij mag je dat zelf weten, de nuvaring is 3 weken 'goed', dus dan verschuif je je menstruatie gewoon 1 week. Je kan 'm ook 2 weken inhouden zodat je normaal ongesteld wordt. Staat verder niets over in de bijsluiter trouwens.

Hoezo leest niemand die voordat ze iets gaan gebruiken :confused:

Mara 02-04-2005 19:35

Citaat:

Roxane schreef op 02-04-2005 @ 16:15 :
sinds jij de bijlsuiter hebt gelezen en ik er te lui voor ben jules; ik ben in mn eerste week van de pil overgestapt naar nuvaring, wanneer haal ik hem er nu uit? gewoon 3 weken in totaal (inclusief pil) of gewoon de nuvaring 3 weken lang?
Te lui om de bijsluiter te lezen? Omfg, het is wel je lichaam hoor :|

rxn 04-04-2005 10:30

dat meen je niet :|

zus en zo 04-04-2005 15:00

klopt het dat je die ringen in de koelkast moet bewaren? lijkt me best wel embarassing als je oma helpt de tafel dekken en de ketchup samen met je ringen op tafel zet ofzo :p

Jules 04-04-2005 16:25

Nee, alleen de apotheker moet ze in de koelkas bewaren. Thuis moeten ze gewoon onder de 30 graden bewaard worden :)

MoonWolf 04-04-2005 16:36

Citaat:

zus en zo schreef op 04-04-2005 @ 16:00 :
klopt het dat je die ringen in de koelkast moet bewaren? lijkt me best wel embarassing als je oma helpt de tafel dekken en de ketchup samen met je ringen op tafel zet ofzo :p
Ik moet zeggen dat ik dat ook nog niet helemaal begrijp. Mijn huisarts zei van wel, in de bijsluiter stond (geloof ik) van niet, maar op de stikker er op stond weer van wel.
Dus heb maar wel gedaan, kan vast geen kwaad en niemand had er problemen mee. M'n ma dr medicijnen liggen er ook bij.

Jadis 04-04-2005 17:20

Ik heb de nuvaring iets meer dan een jaar gehad en eigenlijk was het alleen een uitkomst mbt anticonceptie. Koppijn, zere borsten, zere vagina, steken in mijn onderbuik, heftige PMS klachten en natuurlijk de ring die er tijdens het lopen half uitsteekt. In het begin dacht ik dat het een wondermiddel was maar daar ben ik niet meer van overtuigd. :)
Ik denk niet dat ik ooit nog aan hormonale anticonceptie begin. De voordelen wegen wat mij betreft niet op tegen de nadelen.

De nuva ring kan je trouwens het beste wel in de koelkast bewaren, anders komt er zo'n vreemde alcohollucht uit het zakje.

muziekvlinder 07-04-2005 18:40

ik wil het ook gaan proberen
maar is het nou zo dat ding eruit glijdt als je geil bent of en langzaam uitslipt terwijl je aan het lopen bent ofzo?
want dat lijkt me best vervelend:D

MoonWolf 07-04-2005 19:07

Geloof dat echt maar een heel klein gedeelte van de gebruiksters last hebben van dat de ring een beetje zakt. En dat is dan geloof ik ook vooral bij mensen met al meerdere kinderen.

Zelf heb ik dat gelukkig nog nooit mee gemaakt. Lijkt me uiterst vervelend, maar de spieren van je vagina zijn altijd beetje gespannen en daarachter zit hij. Een tampon komt er ook niet opeens uitzetten :)
Ook niet als je heel geil bent :D

rxn 07-04-2005 21:19

Citaat:

muziekvlinder schreef op 07-04-2005 @ 19:40 :
ik wil het ook gaan proberen
maar is het nou zo dat ding eruit glijdt als je geil bent of en langzaam uitslipt terwijl je aan het lopen bent ofzo?
want dat lijkt me best vervelend:D

gebeurt niet

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.