Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Dromenland (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1136920)

Not for Sale 25-03-2005 01:55

Dromenland

Ik hoor je ver
als je zachtjes lacht,

Hoe bevalt de nacht vannacht?
Ster, sterrer, sterst
Hoe ster staan de sterren?

De zon komt op in een vreemde taal
Hoe heet je eerste zonnestraal?

Thoughtful 25-03-2005 08:08

Wat een fijn wegdroomgedicht. Alleen daarom vind ik hem al fijn.
Hij lijkt bijna aan te sluiten op je sig...

Ik vind de verwoording en het idee erg leuk. Verder is het lekker simpel en kort, maar dat past wel.

:)

=zwart wit= 25-03-2005 11:46

je gedicht heeft idd iets dromerigs. je moet het haast al zachtjes en gedragen lezen. het begin vind ik erg goed, het brengt echt sfeer over. bevalt de nacht vannacht ook, hoewel de herhaling wat opzichtelijk is. welke regel ik jammer vind is hoe ster staan de sterren?. je idee vind ik leuker dan je verwoording, zo gezegd. de zon komt op in een vreemde taal vind als slot erg mooi, voor de rest moet ik er nog even over nadenken ;).

Vogelvrij 25-03-2005 12:35

Ik vind hem fijn, een mooi wegdroomgedicht.

Alleen de eerste regel vind ik eigenlijk niet zo mooi: ik hoor je ver. Op de een of andere manier vind ik die er niet zo bij passen. Verder vind ik het wel leuk hoe je met woorden speelt:)

Paris 25-03-2005 17:26

Hij leest zeker fijn. Maar zoals =zwart wit= ook zei, dat hoe ster staan de sterren vind ik ook een beetje vreemd. Het lijkt alsof je die regel gebruikt, alleen om de herhaling. Maar verder vind ik het echt een mooi gedicht. De laatste twee regels vind ik zeker heel goed gedaan. (y)

Zut Alors! 25-03-2005 23:44

Je had beter gewoon kunnen zeggen: hoe ver staan de sterren

(y)

voorbijganger 26-03-2005 17:10

Citaat:

Not for Sale schreef op 25-03-2005 @ 02:55 :
Ik hoor je ver
als je zachtjes lacht,

Ster, sterrer, sterst
Hoe ster staan de sterren?

Ik hoor je ZACHT
als je zachtjes lacht,

Ster, sterrer, sterst
Hoe VER staan de sterren?

Zo zou ik het doen, maar het is jouw (erg leuk) gedicht natuurlijk.

=zwart wit= 26-03-2005 18:45

Citaat:

voorbijganger schreef op 26-03-2005 @ 18:10 :
Ik hoor je ZACHT
die zou ik dan wel bij ver laten. lekker mensen, discusieren over iemands rug heen. :o.

Not for Sale 28-03-2005 17:34

Suggesties doen voor bijvoorbeeld een beter metrum, dat zou ik nog begrijpen. Maar 'ik hoor je ver' en 'hoe ster staan de sterren' zijn niet per ongeluk, en jullie stellen een heel andere betekenis voor.
Inderdaad, die woorden daar zouden logisch zijn, maar dan zou het helemaal niet meer zijn wat ik bedoel.

Toch iedereen bedankt voor de kritiek :)(Y)

Halogeen 28-03-2005 19:47

Citaat:

Not for Sale schreef op 28-03-2005 @ 18:34 :
Suggesties doen voor bijvoorbeeld een beter metrum, dat zou ik nog begrijpen. Maar 'ik hoor je ver' en 'hoe ster staan de sterren' zijn niet per ongeluk, en jullie stellen een heel andere betekenis voor.
Inderdaad, die woorden daar zouden logisch zijn, maar dan zou het helemaal niet meer zijn wat ik bedoel.

inderdaad, dat wilde ik net zeggen :D

Ik vind het echt een leuk gedicht. Alles is al gezegd :)

en weer hoor ik jouw stem in mijn hoofd... och als de meisjes toch eens wisten!

voorbijganger 28-03-2005 20:16

Citaat:

Not for Sale schreef op 28-03-2005 @ 18:34 :

Ik snap je kritiek hoor, en natuurlijk is het niet per ongeluk.
Maar het kon evengoed zijn dat 'zacht' hier evengoed zijn dat 'zacht' dezelfde betekenis had als 'ver'.
Blijkbaar niet, jammer voor ons.
Maar het feit dat we iets veranderen, geeft toch aan dat dat knelpunten zijn.

Thoughtful 28-03-2005 20:25

En wat bedoel je dan, Not for Sale? :p

Ik vind hem nog steeds fijn, vooral de laatste twee regels (Y)

En hmpf, kun je hem niet voordragen en dat posten, Halogeen maakt mij nieuwsgierig :o

Not for Sale 28-03-2005 21:20

@voorbijganger: Okee, ik ontken ook niet dat jij knelpunten ziet ;) Maar er zit al 'zacht(jes)' in de tweede regel. Dat zou ik een erger knelpunt vinden. En "Hoe ster" is onlosmakelijk verbonden met de regel erboven. Als ik er "Hoe ver" van zou maken, zou de hele samenhang van de tweede strofe zoals ik die bedoelt heb wegvallen. Daarom voel ik niet zoveel voor je suggesties.

@ Halogeen:
:eek: ...heb je dat nog vaak, dat je mijn stem hoort?
Wat heb ik gedaan dat ik zo'n reactie opwek? :p
Trouwens, het heeft even geduurt voordat de kamer weg was, maar sinds vorige week is hij vergeven aan een andere halve Chinees :) Heb jij al een kamer gevonden? :o

@Thoughtful:
Misschien past er een sleutel op?
Ik heb problemen met mijn microfoon op het moment, ik kan niks beloven :o

Halogeen 28-03-2005 21:46

Citaat:

Not for Sale schreef op 28-03-2005 @ 22:20 :
@ Halogeen:
:eek: ...heb je dat nog vaak, dat je mijn stem hoort?
Wat heb ik gedaan dat ik zo'n reactie opwek? :p
Trouwens, het heeft even geduurt voordat de kamer weg was, maar sinds vorige week is hij vergeven aan een andere halve Chinees :) Heb jij al een kamer gevonden? :o

haha, die kamer is dus voorbestemd voor halfchinezen :o. Neen, ik reis nog vrolijk heen weer.

en tsja zo'n stem als die van jou kun je moeilijk vergeten ;)

voorbijganger 29-03-2005 10:03

Citaat:

Not for Sale schreef op 28-03-2005 @ 22:20 :
@voorbijganger: Okee, ik ontken ook niet dat jij knelpunten ziet ;) Maar er zit al 'zacht(jes)' in de tweede regel. Dat zou ik een erger knelpunt vinden.

Absoluut, had ik niet opgemerkt.

Prog 31-03-2005 21:31

Wat een pannekorken hier, zeg. Sommige reacties hier noem ik nou knelpunten. "Hoe ster staan de sterren" is echt een geniale zin. Zoek de progressie en niet de logica.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.