![]() |
[NA] Neutron botst tegen C-atoom
Hallo, ik denk dat ik een fout heb betrapt in de uitwerkingen van Systematisch Natuurkunde N2 vwo 2
Het gaat om vraag 40d op pagina 99: Toon aan dat de afname van de kinetische energie van een neutron bij een volkomen veerkrachtige centrale botsing tegen een stilstaand koolstofatoom ongeveer 28% bedraagt. In de uitwerkingen doen ze dit: Er geldt hier de wet van behoud van impuls: mn*vn1 = mn*vn2 + mc*vc (de impuls van het C-atoom voor de botsing is 0 omdat ie stilstaat). Dit klopt natuurlijk wel, maar dan zeggen ze opeens: Hieruit volgt: vn1 = vn2 + vc Dit klopt toch niet, want die massa's zijn toch niet gelijk ? Van de rest van de opgave snap ik de aanpak, alleen klopt deze stap volgens mij niet. Men gebruikt namelijk nog de volgende vergelijkingen: Wet van behoud van energie: 1/2*mn*vn1^2 = 1/2*mn*vn2^2 + 1/2*mc*vc^2 ((Ek,n1 - Ek,n2) / Ek,n1 ) * 100% = ((vn1^2 - vn2^2) / vn1^2) * 100% Als ik hem op de goede manier probeer (namelijk met vn1 = vn2 + 12vc, want mn = 1 u en mc = 12 u) dan wordt de vergelijking een stuk moeilijker. En dan kom je volgens mij ook niet uit op 28% :| Maak ik nou een grote denkfout of is dat boek echt geschikt voor brandhout? |
Ik denk dat je gelijk hebt, de massa's zijn immers niet gelijk.
Overigens moet ik er wel bij vermelden dat je in werkelijkheid een kansverdeling krijgt, vanwege quantummechanische effecten. |
klopt inderdaad! En wat betreft die Quantummechanische effecten volgens mij krijg je dat op het vwo niet.
|
Citaat:
Maar wel leuk om te weten toch :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39. |