![]() |
vakantie annuleren
Vorige week hebben mijn vriend en ik een vakantie geboekt. Deze willen we eigenlijk annuleren omdat we het geld niet bij elkaar krijgen en we het ook wel erg lang vinden...
Ik weet dat we er van te voren beter over moeten nadenken ( zal ik ook zeker gaan doen voortaan) maar heeft iemand tips hoe we alsnog de vakantie kunnen annuleren? We hebben alletwee reis en annulerings verzekering. |
Kweeniet zeker maar volgens mij heb je een bedenk tijd van 7 of 14 dagen bij alles wat je koopt. Ik zou eerst is vriendelijke bellen of je het mag annuleren.
|
Kijk eens naar wat de Algemene voorwaarden erover zeggen. Misschien heb je bij een annuleringsverzekering binnen een bepaalde periode nog kans op een kosteloze annulering. Per aanbieder verschillt dat nogal is mijn ervaring.
En je hebt natuurlijk geen bedenktijd bij alles wat je koopt. Lijkt me nogal nadelig voor het handelsverkeer. |
Als je zo snel mogelijk annuleert kost het minder. Als het goed is heb je bij het boeken van je reis een pakket meegekregen en daar zit ook een boekje bij waarin de polisvoorwaarden instaan en daar staat in hoeveel procent je kwijt bent.
|
Citaat:
Je voldoet aan geen van de voorwaarden. Dus geen uitkering van de annuleringsverzekering. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Precies. Verzekeringen eisen een onzeker voorval. Die voorvallen staan beschreven in die lijst. Er zomaar geen zin meer in hebben of het geld niet bij elkaar krijgen is niet een onzeker voorval. Een annuleringsverzekering dekt niet dit.
Ook van een eventuele bedenktijd is hier geen sprake. Een algemene 'afkoelperiode' voor alle aankopen kent ons recht (godzijdank) niet. Het zou anders zijn als je de reis hebt geboekt via een internetsite. In zo'n geval kan sprake zijn van een koop op afstand en daar heb je het recht de overeenkomst binnen korte tijd na het sluiten te ontbinden. Maar ik ga ervan uit dat jullie bij het reisbureau zijn langsgeweest. Met andere woorden, je hebt pech. |
Het is niet erg netjes :o Maar je zou nog kunnen proberen dat je niet kunt reizen om een medische reden ofzo. Vroeger moest je daar een dokterverklaring voor hebben, dat hoeft nu niet perse. De verzekering kan er echter wel om vragen, dus als ze die willen heb je alsnog een probleem. Ik kon in januari om medische redenen echt niet reizen, en ze vroegen toen niet om een bewijs. We kregen alleen niet alles terug, maar wel een heel groot deel.
Maar eigenlijk vind ik het wel erg dom, je weet toch van te voren wel hoeveel geld je te besteden hebt :confused: |
Citaat:
Ik zou de TS echter wel, als ze bij een reisbureau is geweest, adviseren om de voorwaarden van een eventuele brancheorganisatie waar het bureau bij aangesloten is, op te zoeken. Misschien dat het lidmaatschap van zo'n organisatie de leden (het bureau) bindt aan een bepaalde coulance in dit soort gevallen, waar je dan op terug kunt vallen. |
Dat lijkt me sterk, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Dergelijke vragen hangen sowieso altijd af van de in de branche gebruikelijke algemene voorwaarden, misschien dat je daar iets in kunt vinden. Maar goed, als ze het inderdaad via een website hebben afgesloten hebben ze nog een afkoelperiode, maar die is vrij kort (ik geloof uit mijn hoofd acht dagen, maar ik ben niet zo thuis in het consumentenrecht).
|
Citaat:
|
Ik zeg toch dat het afhangt van de in de branche gebruikelijke gedragsregels (niet dwingend) en van de in de branche gehanteerde algemene voorwaarden, mits het aangesloten reisbureau daar lid van is (wel dwingend).
Het is trouwens zeven dagen (artikel 46d lid 1 BW 7). Vereist is inderdaad geen opgaaf van reden, dus dat zit wel goed. Vraag is alleen of daar tijdig een beroep op is gedaan. |
Citaat:
|
Omdat mensen denken dat een verzekering niets meer is dan een handig appeltje voor de dorst dat je best een handje mag helpen. Gelukkig is de sanctie op verzwijging of valse opgave keihard.
|
Citaat:
Bovenstaand betreft een samengestelde quote. |
artikel 9 lid 2 ANNULERING DOOR DE REIZIGER
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd: a. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vde vertrekdag: de aanbetaling. b. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vde vertrekdag: 35% van de reissom. c. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) vde vertrekdag: 40% van de reissom; d. bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) vde vertrekdag: 50% van de reissom; e. bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) vde vertrekdag: 75% van de reissom; f. bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom; g. bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom. Ik ben even naar de site gegaan van waar we het geboekt hebben en daar vond ik dit. |
en wanneer is de reis?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet meer dan zeven dagen. Je begrijpt dat een afkoelperiode voor koop op afstand natuurlijk niet eeuwig of langdurig blijft gelden. Het moet gaan om impulsaankopen, je kunt niet bijvoorbeeld een vakantie boeken, vervolgens maar afwachten of je wel zin hebt en je dan nog een keer op een afkoelperiode beroepen.
Je (topicstarter) kunt dus zelf uit de door jou gekopieerde annuleringsbepaling berekenen hoeveel geld je verschuldigd zou worden als je de vakantie annuleert. En bovendien weet jij het beste op welke data je de vakantie hebt geboekt, maar aangezien het al meer dan een week geleden is lijkt het me onwaarschijnlijk dat je je nog op de afkoelperiode kunt beroepen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn tip is wel om zo snel mogelijk te annuleren. Dan zijn de kosten het laagst. (waarschijnlijk 50% van de reissom). (Ik ben in de reiswereld werkzaam). |
We hebben nu 2 weken geboekt staan.
Zou het mogelijk zijn om daar een week van aftehalen? Om de kosten te beperken en toch wegte kunnen? |
Dat ligt aan de voorwaarde dus neem contact op met het reisbureau of organisatie
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43. |