![]() |
[NA] Construeren bij bolle lens
De opgave luidt:
Construeer bij een loep het beeld als f=5,0cm en v=3,0cm. Nou had ik natuurlijk zelf al bedacht dat b=-7,5cm. Mijn vraag gaat over het construeren. Ik heb al een basislijn (de lijn door het optische middelpunt) getekend en daarop F, L en B. Mijn vraag: Hoe weet je nu hoe 'hoog' het voorwerp is en hoe hoog het beeld is? Of iets anders waardoor je weet hoe de lijnen moeten lopen, want ik kom er niet uit. :s (n) |
Aangezien de voorwerp lengte niet gegevens is mag je dat zlef kiezen. Daardoor licht ook je beeld grote vast.
Je tekent een lijn van een punt van het voorwerp door F voor de lens tot aan de lens en daarna horizontaal vanaf de lens . Daarna teken je een lijn door het midden van de lens en vervolgens de laatste lijn horizontaal tot aan de lens en vanaf daar door F achter de lens. Waar de lijnen bij elkaar komen heb je je beeld. (dit doe je ook met de andere kant van de voorwerp, voorwerp tekenen als horizontale lijn) |
Volgens mij moest dat zo:
http://img.photobucket.com/albums/v1...onstructie.jpg Maar ik weet het niet zeker. |
Citaat:
door en doe hetzelfde met de straal door het optische middelpunt. Het snijpunt van deze 2 stralen geeft de top van het virtuele beeld, dus kun je zo ook het beeld construeren. |
de derde constructiestraal is door het brandpunt voor de lens en dan na de lens evenwijdig aan de hoofdas
|
Citaat:
|
idd, maar je hebt ook maar 2 constructiestralen van de 3 nodig. Ik noemde hem alleen maar even. Het is ook een constructiestraal namelijk ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bedankt allemaal. :) (y) |
Citaat: