![]() |
multiculturele samenleving
Wat vinden jullie van een multiculturele samenleving? kan dat nou eigelijk wel of niet?
|
:rolleyes:
|
Nee. Een multiculturele samenleving valt niet te combineren met de democratische rechtsstaat. Een multi-etnische samenleving moet geen probleem zijn. Hierin worden belangrijke kernwaarden en -normen geaccepteerd en uitgedragen.
|
Ik ben het eens met PGWR.
|
ja
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom zou het niet kunnen? Volgens mij wonen in een soort multiculturele samenleving.
|
Op je 16e behoor je intelligenter te zijn.
|
Wat bedoel je met 'kunnen'? Als in, de wereld vergaat als er een multiculturele samenleving is ofzo?
Ja, een multiculturele samenleving kan. Het leidt wel tot conflicten en botsende waarden, maar dat heb je bij een monoculturele (als zo iets al kan) samenleving ook. |
Citaat:
|
Met de komst van verschillende categorien allochtonen zijn er meerdere cultueren naar NL gekomen. En daardoor IS de sameleving al multicultureel geworden.
Soms gaat het om meer dan het gegeven dat er met migranten ook meerdere culturen kwamen. Dan gaat het namelijk om multiculturalisme : de verschillende culturen dienen in gelijkwaardigheid vreedzaam naast elkaar te bestaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kenmerken van de rechtsstaat: 1. Alle burgers hebben gelijke rechten 2. Wat wel en niet mag, staat in de wetten 3. Er bestaat een machtenscheiding tussen: - de wetgevende macht - de uitvoerende macht - de rechterlijke macht 4. In de grondwet en internationale verdragen zijn de belangrijkste grondrechten opgenomen. Er zijn echt maar heel weinig culturen die een rechtsstaat onmogelijk maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
mul·ti·cul·tu·reel (bn.) 1 uit elementen van verschillende culturen bestaand sa·men·le·ving (de ~ (v.), ~en) 1 maatschappij 2 [biol.] symbiose 3 het met elkaar samenleven |
ja joh, doe maar actueel!
|
Citaat:
|
Citaat:
In het cultuur relativisme worden de waarden betrekkelijk en het handelen gerelateerd aan de cultuur. De ene beschaving kan dan ook niet goed beoordelen , laat staan veroordelen , wat er in de andere samenleving geschiedt. |
Ongebreideld cultuurrelativisme is heilloos. Dat is een doodlopende weg die altijd uitkomt op de conclusie: 'norm A of waarde B uit cultuur X is fundamenteel in strijd met een norm of waarde uit onze cultuur, maar omdat die mensen er ongetwijfeld een goede reden voor hebben mogen wij ze niet be/veroordelen'.
Cultuurrelativisme dient plaats te krijgen in een wetenschappelijke discussie in die zin, dat je erkent dat een dergelijke norm of waarde voor de andere (vreemde) cultuur een even fundamenteel karakter heeft als bepaalde normen en waarden voor ons hebben. Dan pas kun je beleid maken. Anders blijf je hangen op één van de twee extremen, namelijk 'we mogen nooit over een andere cultuur oordelen' versus 'alles wat anders is moet verboden worden'. |
Ik zou een multiculturele samenleving best tof vinden, maar het hangt er wel een beetje vanaf uit welke culturen die dan bestaat.
|
*zucht*
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het idee van de rechtstaat staat bijvoorbeeld, in tegenstelling tot wat velen denken, dan ook volledig los van de idee van grondrechten of machtenscheiding. |
Citaat:
Citaat:
|
Dat verandert niets. Nu introduceer je het element van democratische legitimatie van de volksvertegenwoordigers bij het concept van de rechtsstaat. En dan? :)
|
Citaat:
Ontopic: ja. |
Tenzij je 'cultuur' gaat beschrijven in juridische termen, is het überhaupt niet mogelijk te onderzoeken of er mogelijk botsing ontstaat met de rechtsstaat. Je kunt een feitelijk begrip niet toetsen aan een abstract juridisch dogma.
|
Waarom ruzie maken over voldongen feiten?
We hebben al een multi-etnische samenleving (multi-cultureel is per definitie onmogelijk aangezien een cultuur geen gegeven maar een dynamisch iets is), en wie die niet onderschrijft komt daar over het algemeen ook buiten te staan. |
Citaat:
Overigens betekent het bestaan van de democratische rechtsstaat wel degelijk dat de rechten van burgers worden beschermd. |
Speciaal voor PGWR: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Uitleg en/of onderbouwing lijkt me overbodig. Hij of T_ID (want zijn hete adem voel ik nu al in m'n nek) hoeven daar dan ook niet om te komen vragen. Dit is bloody obvious. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
|
Volgens mij is Nederland sinds de Grote Volksverhuizing multicultureel.
|
Citaat:
|
Ik noem het persoonlijk Multikul
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Overigens heb ik ook rechten in mijn opleiding. Zover van mijn "vakgebied" staat dit dus niet. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32. |